Bab 42

2.3K 70 9
                                    

Daniel terasa seperti ingin lenyap dari dunia ini. Kelam dunianya! Terasa begitu sukar untuk dia terima kenyataan yang selama ini Aera bertarung dengan penyakitnya dan dia menyembunyikan dari aku! Perbuatan jahatnya terhadap Aera selama ini berlayar layar di mindanya. Terasa amat bodoh di situ.

Terasa seperti dia adalah suami yang paling tak guna. Mana taknya, di saat isterinya sedang bertarung nyawa, dia boleh lagi nak kahwin lain. Hati isteri mana yang tak akan sedih dengan perbuatan suaminya.

Daniel dah macam orang tak betul. Habis semua barang di atas meja di lemparnya. Kehilangan Aera buat pertama kalinya berjaya meruntuhkan egonya yang tak seberapa itu. Dia perlu menerima kenyataan yang dia amat memerlukan Aera di sisinya.

Matanya terhenti pada bingkai gambar perkahwinannya. Pecah teruk. Mesti jatuh masa dia lempar semua barang di atas meja.
Daniel merangkak seperti bayi ke arah bingkai gambar itu lalu dipeluknya perlahan.

Tangannya yang luka tidak endahkan. Rasa pedihnya dibiarkan begitu saja. Darah yang menitik dipandang kosong. Habis baju kahwinnya yang bewarna putih itu dipenuhi dengan darahnya. Matanya difokuskan pada figura Aera.

"Maafkan abang, Sayang." Air matanya sekarang seperti tiada nilai. Menangis lah sampai kering air mata pun, dia tak akan mampu mengembalikan Aera kembali. Dia perlu terima natijah perbuatannya!

"Daniel!! Kau tengah buat apa tu?" Ikmal terus menarik Daniel yang kelihatan seperti sedang bersujud di lantai. Dia terus memapah Daniel ke arah katil.

"Dah kenapa dengan dia tu?" Tanya Aina di sebalik pintu dengan gaya tangannya dilipat.

Bahasa Aina sekarang dah main ikut dan seperti Daniel tu kawan dia. Okay correction. Bekas! Bekas bos okay. Tu yang dia berani cakap tak tapis dah tu. Kisah pulak aku.

"Saya dah kata dekat awak kan yang Encik Daniel tu okay. Tengok tu, hidup je lagi." Lurus jari telunjuknya menghala ke arah Daniel yang duduk di atas katil sambil memandang gambar tadi. Dah macam orang yang tidak berperasaan. Semua orang diendahnya.

Ikmal lah ni dok buat kalut bila dengar bunyi kaca pecah dekat atas. Terus lari panjat tangga. Takut sangat apa apa jadi dekat kawan dia tu.

"Takkan la pengantin baru nak buat hal bukan bukan. Eh silap, bukan pengantin baru la Ikmal. Dah penah kahwin kan?"

Aina tak jadi menyambung ayatnya bila terpandang jelingan daripada Ikmal.

Eleh sibuk sangat nak jaga hati kawan dia tu. Habis kawan aku, Aera tu tak ada hati? Hati batu, camtu?sibuk sangat nak jaga hati kawan

"Okay apanya ni Aina. Tak tengok ka baju Daniel ni dah penuh dengan darah. Aduh macam mana ni, kejap lagi majlis dah nak berlangsung.

"Tak payah la kau nak risau Ikmal."

Terus terteleng kepala Aina ke arah Daniel. Ada pun suara! Ingatkan dah bisu tadi.

"Aku tak nak teruskan perkahwinan ni," Jawab Daniel lemah.

"Kau dah gila ke apa Dani?! Semua tetamu dah datang weh."

Aina tersenyum sinis. Itulah Daniel Izani. Buat semua benda tak pakai otak. Kalau tak nak, cakap tak nak. Senangkan hidup dia?

Baru Daniel ingin membuka mulut, mereka dikecohkan dengan suara bising di bawah. Suara mamanya lah yang paling kuat kedengaran.

Terus mereka bertiga turun ke bawah.

Baru anak tangga ketiga, Daniel memberhentikan langkahnya. Matanya dikecilkan memandang ke arah figura lelaki lelaki itu. Walaupun dia membelakangkan Daniel, tapi Daniel kenal dengan susuk tubuh itu.

Siapa lagi kalau bukan sepupu dia yang paling berguna itu. Terus matanya melilau mencari Syu. Tak payah nak melilau jauh, Syu memang dah ada dekat sebelah mamanya sejak dari tadi. Pelik, kenapa dia menangis?

"Maktih diam! Maktih pasang telinga luas luas, dengar apa yang saya nak cakap. Kalau semua orang nak tau, Syuhada ni masih isteri saya yang sah!"

Terkejut Daniel, begitu juga dengan semua orang di situ. Mamanya la yang paling teruk. Dah macam nak tersembul biji matanya.

"Betul ke Syu?"

"Jawab la Syuhada!" Datin Shamilah terus terusan menolak bahu Syu meminta penjelasan darinya.

Syuhada hanya memandang lantai, tidak berani mengangkat mukanya memandang manusia manusia di hadapannya.

"Apa dah nak jadi dengan kau ni, Syuhada? Kau sanggup burukkan aku depan semua orang. Kau kata aku dera kau? Pastu kita dah bercerai? Tak cukup lagi dengan apa yang dah aku buat untuk kau selam ni? Kau tipu aku! Kau tipu semua orang! Yang paling teruk, kau nak berkahwin hari ni dengan Daniel?"

"Kau dah gila ka apa Syuhada!! Kau tu masih berstatus isteri orang, tapi kau masih nak kahwin hari ni! Kau tak fikir langsung pasal dosa! Apa yang bodoh sangat kau ni. Aku menyesal. Menyesal sangat. Disebabkan kau, aku bergaduh dengan sepupu aku sendiri. Berebut untuk seorang perempuan yang tak berbaloi!"

"Kau memang licik, Syuhada! Mulai hari ini, aku betul betul ceraikan kau Nurul Syuhada!" Bisiknya rapat ke telinga Syu.

"Maafkan aku, Daniel. Aku sanggup tikam belakang kau disebabkan seorang perempuan.

Daniel memandang kosong Syuhada sewaktu mata mereka bertembung.

Tak terkata. Nak menyesal pun, dah terlampau menyesal.

Andai Ada BAHAGIA BuatkuWhere stories live. Discover now