Bab 35

2.2K 62 6
                                    

Aera perasan yang suaminya asyik mengelamun dari tadi sejak pulang dari berjumpa dengan ibu mentuanya.

Pelik. Dah kenapa dengan dia? Kalau masalah kat pejabat mesti Daniel akan jumpa papa tapi sekarang ni dia jumpa mama.

Aera makin tak sedap hati. Dia tahu Datin Shamilah akan buat apa saja supaya dia bercerai dengan Daniel.

Tanpa serabutkan kepala lagi, Aera mengambil keputusan untuk bersuara terlebih dahulu dengan Daniel setelah hampir seminggu dia tak bercakap dengan suaminya.

Dia bukan apa, daripada dia sakit hati dengan Daniel lebih baik dia tak payah bercakap langsung dengan Daniel. Biar Daniel yang sakit hati!

Tapi hari ni dia terpaksa merendahkan egonya, takkan lah dia nak lihat saja Datin Shamilah memporakkan rumah tangganya. Baik dia bertindak dari sekarang walaupun Daniel sememangnya tak kisah langsung. Tapi dia kisah!

" Awak.. " Aera memulakan perbualan bila melihatkan kebisuan Daniel seperti tidak berpenghujung.

Daniel sedikit terkejut dengan kehadiran Aera di sebelahnya.

" Haih ada rupanya mulut, ingatkan dah bisu kau ni. Ye la kan dah seminggu kau tak bercakap, tetiba hari ni dapat dengar suara emas kau pulak. " Daniel terus mengenakan Aera.

Ayat yang baru dilontarkan Daniel hanya masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Aera buat buat tak dengar saja!

" Ehem... Saya nak tanya sikit boleh? "

" Apa? Cepat la, aku tak ada masa nak layan kau. " Daniel jawab acuh tak acuh, malas nak layan isterinya.

" Awak ada masalah ke dengan mama? Kenapa saya tengok awak asyik mengelamun dari petang tadi? "

Daniel sememangnya ada masalah dengan mamanya tapi yang lebih menyakitkan hatinya adalah Aera!

Dia nampak kereta Aiman di hadapan pagar rumahnya tadi. Aera pulak masih berani lagi nak tanya masalah dia dengan mama! Memang cari nahas la.

Terus berubah wajah Daniel. Matanya mengcerlung tajam melihat Aera.

Aera apa lagi, mula la nak terkeluar air mata apa semua.

Mengingatkan kejadian petang tadi terus merubah moodnya. Memang silap besar la Aera tanya.

Daniel teringat kembali kejadian petang tadi. Dia mendapat panggilan dari mamanya untuk berjumpa. Dia ingatkan hanya mereka berdua tapi ada tetamu yang tak diundang!

" Hi aunty.. Ouh hi untuk you sekali Dani. " Syu tersenyum manja.

Daniel memandang tepat wajah wanita di hadapannya. Siapa lagi kalau bukan ex tunang dia.

Sejak dekat ofis, hari ni dah termasuk dua kali dia terjumpa Syu. Daniel memandang wajah Datin Shamilah tanda dia memerlukan penjelasan secepat mungkin.

Mereka bertiga mengambil tempat di meja yang sememangnya sudah ditempah oleh Datin Shamilah.

" Cepat la cakap apa yang mama nak cakap, Dani nak kena balik cepat ni. "
Daniel berpura pura melihat jam tangannya tanpa sedikit pun melihat ke arah Syu yang berada di hadapannya.

Syuhada pulak sengaja melagakan kakinya dengan kaki Daniel. Suka dirinya bila melihat wajah Daniel yang tidak keruan.

Daniel apa lagi, dah macam cacing kepanasan. Dia mengaku, lima tahun ni telah mengubah Syu sepenuhnya. Dia lebih cantik dan elegan!

" Mama nak Dani bukak hati Dani untuk Syu. Syu dah betul betul menyesal dengan apa yang dia dah buat dekat Dani. " Datin Shamilah mula memainkan peranannya.

" What!!! " Daniel terus menjerit.

" Mama dah lupa ke apa yang perempuan ni dah buat dekat Dani lima tahun yang lepas? Sampai hati mama kan buat Dani macam ni! "

" Sabar Dani, mama tau semua ni susah untuk Dani percaya. Tapi Syu betul dah berubah Dani. " Datin Shamilah mula membuatkan anak tirinya untuk percaya.

" Betul tu Dani... " Syu mula menyampuk.

" Kau diam! Aku tak cakap dengan kau pun. Pasal kau la semua benda ni jadi. Sedar sikit. "

Terus terdiam Syu melihatkan wajah bengis Daniel.

Daniel terus mengambil phonenya di atas meja dan terus meninggalkan dua manusia itu tapi belum sempat dia ingin pergi dia dihentikan oleh panggilan mamanya.

" Ceraikan Aera, kahwin dengan Syu. Mama tau Dani tak bahagia dengan Aera. Tak mungkin semudah tu Dani lupakan Syu. "

Daniel terus berlalu pergi tanpa menoleh lagi kebelakang.

" Aunty serious ke ni? " Syu tak dapat menyembunyikan lagi kegembiraannya.

" Syu sabar kejap. Semua akan berjalan sesuai dengan rancangan kita, aunty tau sangat Dani tu macam mana. "

Datin Shamilah tersenyum puas bila melihatkan kehancuran menantunya tak lama lagi.

" Kau sedar sikit diri kau tu siapa. Kau tak ada hak nak campur urusan hidup aku. Kau ingat aku tak tau yang Aiman datang tadi? "

Aera terkejut dengan perubahan Daniel. Memang dia ingin beritahu tentang Aiman dekat Daniel tapi mungkin dia terlambat.

" Bodohnya aku.. " Aera menggenggam kedua dua tangganya erat mencari sedikit kekuatan.

" Kau dengar sini, aku akan berkahwin dalam masa sebulan lagi. Kau suka atau tak tu lantak kau lah. Aku tak perlukan persetujuan kau untuk kahwin lain. Dengan siapa aku nak kahwin, kau sendiri tau siapa. "

Terus pecah empangan air mata Aera. Air mata yang ditahannya sejak tadi jatuh juga akhirnya.

Aera ingat Daniel akan kongsi masalahnya, rupanya dia berkongsi tentang perkahwinan barunya!

Aera bagaikan dapat melihat hidup yang sudah tiada seri lagi. Dia rindukan Dani yang dulu, tapi tak mungkin dia akan kembali.

Sememangnya mustahil.

Andai Ada BAHAGIA BuatkuWhere stories live. Discover now