"ASSALAMUALAIKUM,,, MORNINGGGGGG"
Sapaan daripada Daniel aku buat tak dengar. Hal malam semalam, aku masih geram dengan dia. Dia ingat aku tak tau ke apa yang dia buat semalam. Terkejut aku bila bangun, tetiba dah tidur bawah dengan Daniel pulak tu. Tapi kan aku rasa macam aku tidur boleh tahan lasak juga semalam. Ah lantak lah yang penting semua salah dia!!
"Kenapa awak tak jawab salam saya? Awak tau tak, tak baik buat macam tu."
Aku jeling Daniel dengan ekor mata. Sebelum dia nak sembur aku lagi banyak, baik aku sembur dia dulu. Macam tu baru adil.
"Saya dah jawab dalam hati tadi tapi tetiba sakit tekak pulak bila awak datang padahal tadi elok je. Kenapa awak nak cakap berdosa pulak ke jawab dalam hati?"
Aku tau Daniel saja diam, malas nak bertekak la tu dengan aku. Kalau dia nak balas lebih lebih tadi, aku dah ada banyak peluru nak serang dia ni. Mataku kini kembali fokus apabila papa, Dina dengan Harith dah ada dekat meja makan.
"Hai papa, mama mana? Tak turun makan sekali ke?"
"Ouh mama awal-awal lagi dia dah keluar rumah. Katanya nak jumpa kawan lama dia. Tak apa lah Aera kita sarapan dulu ya."
Aku hanya mengangguk.
"Dina sini sayang, mari duduk kat atas papa. Papa suap Dina nak tak?" Daniel kesian pulak tengok isterinya yang agak sukar nak makan dengan Dina di atas ribanya.
Aku ralit tengok Daniel main suap Dina pakai taktik roket tu. Dina apa lagi seronok la dia bila ada orang layan dia. Ala tapi kan Daniel, Uncle Aiman dah buat dulu macam tu, itu yang Si Dina ni familiar dengan roket ni. Tetiba saja sebuah 'smirk' terhasil dari aku hahahahaa.
********************************
"Assalamualaikum ibu, hari ni Dani datang bawak isteri dengan anak-anak Dani. Maafkan Dani ibu sebab tak bawak diorang jumpa ibu awal awal lagi. Dani terlalu menyesal dengan perbuatan Dani. Alhamdulillah sekarang Dani masih dapat peluang kedua dari isteri Dani ibu. Dani terlalu khilaf."
Aera yang melihat suaminya menyeka air mata hanya mampu mendiamkan diri. Entahlah nak terkesan ke tak dengan ayat-ayat dia tu. Tapi bila tengok muka Dani masa ni, macam nak kesian pun ada dengan suami sendiri. Mungkin dia terlalu rindukan ibunya. Terpaksalah aku jadi tukang pujuk kejap.
Ish tangan ni pun lembut je pergi tepuk-tepuk belakang Si Daniel tu. Tak apa hari ni saja aku buat baik dengan dia memandangkan tengah mood sedih ni kan. Ala aku ni bukannya jahat mana pun nak dibandingkan dengan dia tu erh menyakitkan hati aku sampai sekarang. Terlalu sukar untuk aku lupakan bila orang yang aku sayang separuh mati sanggup lukakan aku sehinggakan aku tak terbayang langsung yang dia akan buat sampai macam tu sekali . He really broke me into pieces. Ya memang betul senang untuk aku tuturkan kata maaf tetapi untuk melupakan adalah perkara paling sukar untuk aku buat.
"Terima kasih sayang." Daniel berkata sambil memandang ke arah aku. Kau senyum lebih-lebih kang aku tolak jatuh cium jugak tanah kubur ni.
"Dina, Harith sini sayang."
"Papa cakap dengan siapa? Kenapa Dina nampak papa cakap sorang sorang tadi?"
Daniel tersenyum kecil, Dina masih kecil untuk faham segalanya.
"Siapa cakap papa cakap sorang sorang. Mana ada la, papa tadi tengah cakap dengan nenek. Nenek tu ibu papa."
"Tapi mana nenek? Tu kan ada tanah je papa?" Dina tanya lagi kehairanan.
"Nenek dah tak ada sayang, nenek dah meninggal. Tapi nenek tak pernah tinggalkan papa sebab nenek selalu ada dekat sini." Daniel berkata perlahan sambil meletakkan tangannya ke atas dadanya.
"Papa tipu!!!"
Daniel pelik anak perempuannya tiba tiba menangis.
"Papa tipu kan abang?? Mama pun tipu Dina!!!"
Daniel melihat Harith meminta penjelasan daripadanya.
"Mama pun macam tu, cakap tak akan tinggalkan Dina dengan abang. Tapi mama tidur lama sangat. Hari-hari Dina tunggu mama bangun dengan Uncle Aiman tapi mama tetap tak bangun. Dina selalu cakap dengan mama, Dina behave, tak nakal-nakal dah. Dina ingatkan mama dah tak sayangkan Dina sebab tu mama tak nak bangun. Mama jangan tinggalkan Dina lagi, Dina hanya ada mama dengan abang."
Aera terlalu sedih, tak sangka akibat penyakitnya dulu, anak-anak nya turut terkesan.
Allah. Daniel rasa dunianya seperti tiada harapan lagi. Lebih penderitaan daripada kebahagiaan yang telah dia berikan kepada Aera.
"Maafkan abang sayang. Abang terlalu kejam kepada sayang. Mungkin abang tak layak untuk mendampingi Aera, abang reda lepaskan sayang mencari kebahagiaan sayang sendiri."
YOU ARE READING
Andai Ada BAHAGIA Buatku
RomanceAku, Nur Aera Ikma terpaksa berkahwin dengan Tengku Daniel Izani tanpa kerelaan aku sendiri disebabkan satu tragedi yang aku sendiri pun tak tahu. ' Fine. Kau nak sangatkan kahwin dengan aku? Lepas ni aku akan pastikan yang hidup kau akan sengsar...