Daniel ni kan, aku tengok dia sekarang ni kecik besar kecik besar je ni. Nak ja aku melayang penumbuk aku yang tak seberapa ni dekat muka dia. Baru padan muka. Eiiii tengok la tu muka dia, boleh pulak dia tengah seronok senyum depan aku. Aku ni dah berasap-asap, tungu masa nak meletup je ni."Tak apa lah papa, biar Medina tidur dengan Aera. Tak kan la dua-dua orang ni nak tidur bilik papa, penat nanti papa nak jaga."
"Ish mana ada istilah penat bila jaga cucu ni, Aera. Lagipun papa memang nak habiskan masa puas-puas dengan diorang. Aera jangan risau, papa tak kisah langsung."
"Tapi papa, Medina tu kecik lagi. Takut nanti dia meragam nak susu tengah malam, tak kan lah papa nak kena bangun malam-malam buta semata-mata nak bancuhkan susu untuk Dina? Tak pe papa ambik je Harith tidur dengan papa, biar Dina tidur dengan Aera."
Sebuah alasan yang cuba aku ciptakan lagi. Medina hanyalah alasan. Padahal tak pernah lagi dia mintak susu tengah malam buta. Haih tak kan lah aku nak tidur berdua-duaan dengan Daniel dalam bilik besar tu. Tak nak lah aku! Kalau ada Medina, boleh lah aku suruh dia tidur tengah-tengah katil tu. Baru selamat sikit nak tidur.
"Papa tak kisah lah semua tu. Dah dah pergi masuk tidur, dah malam sangat ni." Papa dengan slambernya pergi tolak aku masuk bilik Daniel. Macam tau tau ja aku ni saja nak berlama-lamaan dekat ruang tamu atas ni. Untuk pengetahuan papa mertuaku yang tersayang , saya lebih rela tertidur dekat atas sofa ni daripada nak kena menghadap muka anak tunggal kesayangan papa tu tau tak?
Dan sekarang ni aku masih tercegat depan pintu bilik. Aku perhati je mamat ni dari tadi. Dari tadi tak habis senyum lagi. Tak lenguh ke mulut tu bang oii. Tak cukup sampai situ, dia tepuk-tepuk pulak katil tu nak suruh aku duduk sebelah dia. Memang muka talam betul la orang yang nama Daniel ni. Dia ingat hubungan aku dengan dia dalam kondisi yang tersangat baik ke apa. Menyakitkan hati betul la dia ni. Aku tengok je dari belakang, nasib baik dia pergi mandi.
Terus dua biji bantal aku ambil. Ah leganya dapat baring. Tak tau kenapa tapi serious aku penat gila hari ni. Aku tau ada mata tengah perhatikan aku tapi aku dah penat nak bukak mata so lantak lah, malas aku nak ambik tau.
"Aera, bangun. Aera...."
Aku yang dah hampir nak terlelap terus terjaga. Tapi aku still tak nak bukak mata sebab aku dah tau dah siape dekat tepi aku sekarang ni.
"Ish, awak nak apa lagi ni Daniel?" Sambil mata terpejam, sempat lagi aku tepis tangan dia.
"Bangun laaaa. Tak kan lah Aera nak tidur kat bawah ni sampai esok pagi, lenguh badan nanti. Kalau Aera tak selesa biar abang je yang tidur sini. Aera bangun yerr."
Terus mata aku terbukak luas. Tawaran yang bagus, tak mungkin aku nak lepaskan begitu saja! Aku dah penat gila ni. Terus aku berjalan ke arah katil, sempat lagi aku hempaskan badan. Wah ni betul-betul heaven! Daniel? Biar la kat dia, bukannya aku suruh pun dia tidur dekat bawah tu. Dia yang offer diri sendiri. So, aku tak dikira sebagai kejam la kan?
"Aera...."
Aku dengar dia panggil aku, tapi aku buat-buat tak dengar. Malas aku nak layan. Ala nanti ada la tu dia nak cakap, tidur elok-elok jangan sampai jatuh katil. Abang tak larat nak sambut Aera. Apa dia ingat aku ni kebulur sangat nak dia sambut aku kalau aku jatuh ke apa. Ala aku tau sangat dengan ayat poyo dia tu.
"Aera, abang tau Aera tak tidur lagi kan."
Tak boleh nak tidur la sebab kau cakap banyak sangat, dah tu macam mana aku nak tidur dengan nyenyaknya. Ish itu pun tak tau ke?
"Abang suka la rambut pendek Aera. Nampak comel je abang tengok."
Wah ni dah lebih ni. Tetiba aku terus panas hati dengan ayat dia.
"Tak payah lah awak nak tipu. Lima tahun lepas, awak sendiri yang cakap rambut pendek saya ni macam jantan. Awak cakap rambut Syuhada yang kononnya ikal mayang tapi dah macam mak lampir tu saya tengok, seribu kali lebih cantik daripada rambut saya. Tetiba hari ni, boleh pulak awak kata comel. Kalau awak lupa, saya dengan senang hatinya nak tolong ingatkan awak. Memang lelaki suka lupa ingatan ke apa?
Diam. Tiada balasan.
"Abang minta maaf." Permohonan maafnya untuk kesekian kali aku biarkan berlalu begitu saja. Dah lali dengar perkataan maaf ni.
Posisi badan aku ubah menghadap ke arah lain. Tiba masanya untuk aku beradu! Tak ada masa lah nak fikir semua ni.
"BUK!"
Sakitnya tak terkata.
"Aera, Aera... Kan abang dah cakap tidur tu elok-elok. Punya la besar katil tu boleh jugak dia jatuh. Nasib baik ada abang tolong sambut, kalau tak mesti sakit teruk ni."
"Cantik betul isteri abang ni, macam mana abang boleh sampai hati buat dekat sayang macam ni."
Ish boleh pulak aku tidur mati time time macam ni. Sepatutnya aku dah terjaga bila jatuh katil teruk sampai macam ni. Daniel apa lagi, ambik kesempatan la, nak tunggu lagi. Ada ke patut dia peluk aku dari malam sampai ke pagi! Memang bagi aku naik angin betul la dia ni.
Daniel terus mencium dahi Aera. Lama. Sebab dia tau kalau Aera terjaga saat ini, memang nak sentuh tangan dia sikit pun dia tak akan bagi.
"Masih ada lagi ke ruang di hati sayang untuk abang?"
YOU ARE READING
Andai Ada BAHAGIA Buatku
RomanceAku, Nur Aera Ikma terpaksa berkahwin dengan Tengku Daniel Izani tanpa kerelaan aku sendiri disebabkan satu tragedi yang aku sendiri pun tak tahu. ' Fine. Kau nak sangatkan kahwin dengan aku? Lepas ni aku akan pastikan yang hidup kau akan sengsar...