CPIM 56

1.8K 115 21
                                    

"Cik nak saya hantar mana?" soal pemandu teksi.

Ke mana aku patut pegi? Kalau aku balik rumah pasti aku akan jumpa Khairul. Aku taknak tengok muka dia buat masa sekarang, aku benci dia!

"Cik?"

"Err bawa saya pegi station bus" balasku. Hanya tempat itu yang sesuai untuk aku tinggal.

Aku mengeluarkan iPhone dan menaip mesej pada ibu.

Salam ibu, Qhaira otw nak pegi rumah opah. Kalau Khairul tanya please jangan bagitahu

Send.

Tiba tiba iPhone aku berdering. Haa sudah ibu call, aku nak jawab apa?

Aku hanya membiarkan sehingga deringan berhenti lalu aku menaip mesej lagi.

Ibu Qhaira takde mood nak bercakap sekarang. Ibu jangan risau pasal Qhaira dengan Khairul eh but please jangan bagitau Khairul kat mana Qhaira sekarang. Qhaira perlukan ruang..

Send.

Agaknya apa kesudahan hubungan aku dengan Khairul?
.
.
.

"Assalamualaikum"

Puan Noraini terus bangun untuk mendapatkan menantunya.

"Khai, kamu dengan Qhaira ada gaduh ke?" soal Puan Noraini risau.

"Err..cu..cuma salah paham sikit je ibu. Ibu jangan risau kami akan selesaikan" Khairul memandang ke lantai, takut untuk memandang wajah ibu mertuanya.

"Ibu.. Qhaira dah balik ke?" soal Khairul memandang Puan Noraini dengan berani.

"Belum"

"Belum? Dia pegi mana?" soal Khairul cemas.

"Qhaira ada mesej ibu, dia cakap jangan risau. Kamu berdua ni gaduh besar ke hah? Sampai Qhaira taknak balik" soal Puan Noraini runsing. Ini belum diketahui lagi oleh suaminya, Encik Tahir.

"Khai minta maaf.." hanya itu yang mampu diungkap olehnya.

Puan Noraini hanya menggeleng. "Ibu tak tahu apa masalah korang tapi ibu minta sangat tolong bincang elok elok, korang muda lagi. Kalau ada salah paham bincang selesaikan secepat yang mungkin"

Khairul menunduk malu. "Baik ibu"

"Ibuu.."

Puan Noraini memandang ke arah Khairul.

"Khai nak minta izin untuk tinggal dengan mama abah sementara waktu ni. Bila kitaorang dah berbaik, kami akan balik sini bersama sama" balas Khairul dengan nada yang rendah.

Puan Noraini hanya mengangguk setuju.

***
"Eh sapa pula yang datang tuu" soal Opah Fatimah sendirian dengan memandang ke arah teksi yang berhenti di hadapan rumahnya.

"Opahh!"

"Ara?"

Hanya opah satu satunya memanggil aku dengan nama 'Ara'.

Opah Fatimah terkejut dengan kehadiran cucu kesayangannya. Tiada angin tiada ribut tiada panggilan, tiba tiba muncul depan rumah.

"Ara kamu buat apa dekat sini hah?" soal Opah Fatimah hairan.

"Opahh" Aku terus memeluk opah dengan tangisan. Kejadian di hospital sukar untuk dilupakan.

"Dah jom masuk dulu, kamu rehat nanti cerita dekat opah ye?". Opah Fatimah membawa cucunya masuk ke dalam rumah.

Aku merebahkan badan di atas katil. Aku datang dengan sehelai sepinggang tapi mujur rumah opah aku sudah sediakan baju siap siap.

Dari dulu kalau balik sini aku pasti akan tinggalkan beberapa helai baju disini untuk kecemasan contohnya seperti hari ini.

Cikgu Praktikal is Mine ! Where stories live. Discover now