CPIM 65

1K 71 8
                                    

"Boleh tak awak faham saya ? Sumpah saya dengan Lia takde apa apa. Saya just nak melawat Anis je. Anis baru sedar dari koma" jelas Khairul yang runsing tidak tahu bagaimana harus terang kepada isterinya.

"Faham awak ? Habis sapa nak faham saya ?! Ohhh just nak melawat tapi hari hari eh wow special sangat ke Anis tu ? Ohhh yaa lupa dia adik first love awak kan. Okey faham" perli aku sambil mengangguk sengaja biar hati dia panas.

"Enough Qhaira Tasneem! Boleh tak stop ungkit benda yang lama!" marah Khairul dengar nada yang cuba dikawal.

"Lama eh ? Alaa ngaku je laa hmm" balas aku yang sudah penat mahu bertekak dengan si dia.

"Qhaira.. please saya tak minta banyak just jangan salah faham antara kami dua je" rayu Khairul, dia juga sudah penat mahu bertekak dengan perkara remeh ini

"Saya cuba..tapi kalau dengan perempuan tu saya tak boleh" balas aku dengan perlahan.

"Kenapa ? Tell me" pujuk Khairul, dia duduk bertentangan dengan aku sambil melihat wajahku. Air mata hampir keluar tapi aku cuba menahannya, tidak mahu nampak lemah di hadapan dia.

"Saya dapat rasakan yang dia cuba nak rampas awak daripada saya, dari riak muka dia saya tahu..saya taknak benda tu berlaku." luah aku dengan nada ketar. Ye aku takut jika Khairul tinggalkan aku dan pegi ke perempuan itu, aku taknak benda tu terjadi sebab aku betul betul cintakan Muhammad Khairul sekarang .

Khairul terus memeluk ku. "No sayang, Lia bukan macam tu. Kitaorang just kawan je" pujuk Khairul yang cuba menenangkan aku tapi tak ! Dia nak juga back-up perempuan tu.

Aku meleraikan pelukan tersebut lalu bangun berjalan ke arah bilik. Tiba tiba aku teringat sesuatu. Aku memusingkan badan ke belakang dan melihat Khairul yang masih tidak bergerak disitu.

"Keputusan upu dah keluar. Saya akan sambung belajar dekat UUM Kedah, lagi 2 bulan saya akan daftar masuk" habis saja ayat yang dah lama dipendam lalu aku terus berjalan ke bilik.

Khairul terpinga pinga. "Kedah ?"

*****

Sedar tak sedar sudah sebulan berlalu selepas kejadian 'kerja kantoi' Khairul yang berjumpa dengan minah plastik tu.

Kami menjalani hari hari seperti biasa, bergaduh lepas tu berbaik semula pastu bergaduh balik hmm liku liku berumah tangga.

"Qhaira kamu ni dari tadi diam je. Ni barang apa lagi yang kamu nak beli untuk ke sana nanti" soal ibu sambil melihat barang yang berderet yang tersusun di rak.

"Ermm rasanya takde dah, cukup semua ni" balas aku sambil melihat barang di dalam troli. Ibu hanya mengangguk lalu kami terus ke kaunter untuk bayar.
.
.
.

"Semua barang dah lengkap?" Soal Khairul yang melihat aku sedang mengemas barang di dalam bag

"Ermm rasanya dah cukup nii" balas aku sambil melihat 2 bagasi dan 1 bag yang bersaiz besar

"Cepatnya masa berlalu, awak betul ke nak sambung belajar kat Kedah tu ?" Soal Khairul lagi untuk kepastian, rasanya dia dah kali kelima dia tanya soalan yang sama.

Aku memandang Khairul dengan tenang. "Awak..kan kita dah bincang pasal ni. Alaa Selangor dengan Kedah ni bukan jauh sangat pun hehe" balas aku dengan sengihan.

"Tapi jauh dimata.."

"Dekat dihati" sambung aku. Khairul ketawa kecil.

Khairul terus memeluk aku dari belakang sambil mengusap kepala ku, "Haihh dah besar dahh isteri saya ni" kata Khairul selamba.

"Habis awak nak saya jadi kecik selama lamanya ke ?" Selorah aku sambil memegang lengan yang melingkari badan ku.

Khairul mengangguk, "senang takyah nak pegi jauh jauh, duduk dengan saya je" balas Khairul lalu memeluk aku dengan erat.

"Alaa saya belajar kat sana bukan lama pun, 3 tahun je" balas aku untuk hapuskan kerisauan Khairul.

"Tapi untuk saya lamaa" balas Khairul manja.

"Eleh dia tu belajar luar negara bertahun tahun takpe pun, tengok saya rilek je" balas aku selamba.

"Tapi itu sebelum kita kahwin..ntah ntah awak.." Khairul sengaja melanjutkan perkataannya sambil memandang aku.

"Apa apa" soal aku yang gelisah.

"Awak tunggu saya ke?" Soal Khairul sambil lepaskan pelukan ini. Aku terbatuk tersedak air liur.

"Apa yang awak merepek ni, takde makna laa saya nak tunggu awak. Lagi elok awak tak balik Malaysia" balas aku untuk menutup malu. Khairul sudah tersengih.

"Acehh mengaku je laa, awak tunggu saya kann. Kalau saya tak balik Malaysia tak kahwin laa kita" balas Khairul lalu ketawa.

"Takpe saya tak kesah pun" balas aku tanpa melihatnya.

Tiba tiba pelukan yang dilepaskan tadi melingkari badan ku lagi. "Tapi saya kesah" balas Khairul manja.

Alaa ini yang jadi lemah semangat nak pergi jauh jauh ni halahh suamiku kenapa manja sangat ni oii, ikut gen siapa ni agaknya eh.

"Dah dah jangan nak ngada ngada, jom tengok wayang nak ?" Ajak aku yang tiba tiba teringin tengok wayang.

"Ermm cerita apa ?" Soal Khairul.

"Black Widow ?" Cadang aku. Marvel movie dengan Qhaira Tasneem tak dapat dipisahkan hehehe

Khairul hanya mengangguk setuju.

***
"Lama aku tak jumpa kau Qhai.." dia menatap foto foto gadis itu di sosial media.

"Agaknya kau masih ingat aku lagi ke tak eh" bicaranya sendirian sambil menatap wajah gadis itu.

"Khalil dah prepare ke barang pegi sana ?" Soal seorang wanita yang berumur lingkungan 40-an

"Err..haa dahh maa" balas Khalil sambil menyembunyikan telefon pintar.

"Kalau ada apa apa nak beli lagi bagitahu mama atau papa ye, haihh dah besar dahh anak mama ni ye" kata Puan Kartini sambil belai lembut kepala anak keduanya itu.

"Baik maa, mama jangan risau rasanya semua dah cukup ni. Kalau ada terlupa barang pun kat Kedah nanti Khalil boleh beli" balas Khalil dengan sengihan. Puan Kartini hanya mengangguk lalu beredar dari bilik anaknya.

"Agak agak Qhai sambung belajar mana eh?" Soal dirinya yang ingin tahu tentang gadis itu.

"Harap suatu hari nanti kita boleh jumpa Qhaira Tasneem.."

Khalil is back uolls 😳

Thanks for support

vote,comment and share

Cikgu Praktikal is Mine ! Where stories live. Discover now