Bab 12

3.5K 199 69
                                    

FATIMAH termenung panjang diatas kerusi meja makan. Masih ada lelah dalam nafasnya. Ya Allah, kenapa dengan Haykarl sejak akhir akhir ini? Kenaa dia layan aku macamni? Layanannya membuatkan hati aku.. Haish! Fatimah! Bangun, Fatimah! Bangun! Kau jangan cari pasal, Fatimah! Kawal perasaan kau tu. Buang jauh jauh rasa tu. Kau nak ke rasa kecewa lagi Fatimah? Ucap suara hatinya. Fatimah semakin tertekan dibuai perasaan.

"Hai, jauh termenung?"

"Oh makcik kau terbang!" Fatimah melatah. Terkejut disergah secara tiba tiba.

Haykarl tergelak besar. Kerusi di sebelah Fatimah ditarik lalu punggungnya dilabuhkan disitu.

Fatimah mengetap bibirnya. Haykarl dijelingnya tajam. Geram!

"Kau tengah fikirkan aku ke?" Duga Haykarl.

"Ish! Mana ada! Awak jangan nak perasan sangatlah" Pipi Fatimah sudahpun bertukar warna.

"Halah kau ni. Mengaku jelah. Aku tahulah aku ni hensem, tak payahlah kau nak segan segan dengan aku" Haykarl tersengih. Cantik! Tak semena mena jantung Fatimah membuat larian merentas desa.

"Perasan!" Fatimah mencebik. Haykarl ketawa lagi. Ketawa yang sungguh sedap di pendengaran Fatimah. Lambat lambat Fatimah mengukirkan senyuman.

"Jom ikut aku!" Ajak Haykarl sebaik saja tawanya reda.

"Pergi mana?" Fatimah bingung. Wajah Haykarl direnung dengan dahi berlipat.

"Pergi makanlah! Kalau tunggu kau masak, sampai besok pun belum tentu kita dapat makan" balas Haykarl selamba. Dia bangun dari duduknya dan dengan selamba tangan Fatimah ditarik supaya bangun.

"Eh. Apa pegang pegang ni?!" Fatimah menarik semula tangannya dari pegangan Haykarl.

"Amboi, berlagak sekarang kau ni kan? Sejak bila pulak aku tak boleh nak pegang kau ni?!" Bentak Haykarl bernada keras. Wajahnya ditarik masam.

"Takdelah! Cakap je dahlah. Tak payahlah sampai nak pegang pegang" Fatimah menjawab. Aduhai Fatimah, sejak akhir akhir ni selalu je menjawab. Baguslah tu Fatimah, jangan bagi si Haykarl tu pijak kepala kau.

"Eh! Dah pandai menjawab! Makin berani ye sekarang" Haykarl semakin geram.

Fatimah cuma mencebik. Malas nak berperang mulut dengan Haykarl. Bukan boleh menang pun. Sakit hati lagi ada lah!

"Oi! Nak pergi ke tak? Ke nak aku cium kau dulu?" Haykarl rapatkan wajahnya ke wajah Fatimah.

"Yelah, nak pergilah ni" Fatimah menolak dada Haykarl kemudian berlari mendaki anak tangga menuju ke biliknya untuk bersiap siap.

Haykarl tersenyum melihat gelagat Fatimah. Tahupun takut! Dalam hati, bunga bunga bahagia mula bercambah tanpa sedar.


❤️


DI DALAM kereta, masing masing cuma membisu. Yang kedengaran hanyalah suara daripada DJ Radio yang tidak henti henti berceloteh.

Fatimah menoleh seketika ke arah Haykarl yang sedang tenang memandu. Handsomenya! Hmm, untunglah siapa yang dapat. Eh! Sekarang ni dia suami aku. Maknanya, dia tu memang milik akulah! Untungnya lah kau Fatimah! Fatimah sudah tersenyum senyum sendiri.

Eh! Tapi dia tak cintakan aku. Tak lama lagi dia akan jadi milik orang lain. Hatinya bukan milikku lagi. Sedarlah wahai Fatimah! Balas suara hatinya. Senyuman Fatimah terus mati.

Kau Hidupkanlah Rasa Ini [✔️]Where stories live. Discover now