RAID - 22

8.4K 979 101
                                    

"CANTIKNYA gigi. Adik ni mesti rajin jaga kan?" Rambut kerinting budak perempuan dalam anggaran usia 6 tahun itu diusap lembut.

Tersipu-sipu adik itu mengangguk kepalanya. Kepala ditundukkan sedikit.

"Macam tu lah bagus. Rajin gosok gigi, nak senyum pun manis. Macam princess!" Amboi, puji sakan nampaknya. Sengaja nak buat lubang hidung adik cantik itu kembang macam belon.

"Yeke, doktor?"

Safa mengangguk mengiyakan.

"Nisa nak jadi macam princesslah!" Adik bernama Nisa itu tersenyum penuh keterujaan. Doktor kata kalau dia jaga kebersihan gigi, dia boleh jadi macam princess! Ye la, gigi puteri Disney dalam TV tu semuanya putih berkilau. Nisa pun nak gigi dia macam tu juga.

"Semangat tau Nisa! Ni doktor bagi Nisa brochure penjagaan gigi dengan stiker tau. Balik rumah nanti, Nisa tampal dekat pintu peti ais." Safa tertawa kecil. Suka hati dia saja suruh Nisa buat macam tu. Kena marahlah budak tu oleh mak dia gamaknya.

"Okay, doktor. Terima kasih ya."

"Sama-sama adik manis."

Setelah Nisa keluar dari bilik rawatan, pintu ditutup, Safa pun henyak punggung di atas kerusi. Sarung tangan getah berwarna putih itu dicabut lalu dibuang ke dalam tong sampah besi. Tak sampai dua minit dia duduk bersendirian di ruangan tersebut, tiba-tiba pintu dikuak oleh seseorang. Khairina.

"Ramai pelanggan kau hari ni." ujar Khai seraya membantu Safa mengemaskan peralatan pergigian yang digunakan oleh Safa tadi.

"Alhamdulilah. Rezeki." jawab Safa bersahaja. Pelitup muka turut diturunkan. Belakang tubuh disandarkan ke dinding. Penat.

"Kau dengan Raid okay ke?" soal Khairina tiba-tiba.

"Macam biasa aje. Kenapa kau tanya?" tanya Safa sedikit musykil.

"Dua tiga hari ni korang berdua nampak hambar je. Nampak tak ngam. Kau mengelak. Dia mengelak. Apa dah jadi dekat korang berdua laki bini ni. Tak fahamlah aku." komen Khairina.

"Obvious sangat eh?" Safa tersengeh kelat. Tangan naik mengusap belakang tengkok yang berlapik.

"Of course. Even bestfriend laki kau pun cakap benda yang sama. Raid tu, moody semacam. Sorrylah Safa, bukan nak menyibuk pasal hal rumah tangga kau cuma aku tak senang tengok relationship kawan baik aku macam ni. Kau ada masalah dengan dia ke?" Khairina toleh kepala memandang ke arah Safa.

"Ada masalah atau tak. Relationship kami memang dah hambar dari awal-awal lagi, Khai. Aku dengan Raid tu mana pernah ngam. Kau pun tahu aku dengan dia kahwin bukan atas dasar suka sama suka." Lemah saja nada Safa bersuara.

Khairina pulas pili air. Tangan dibasuh dengan sabun kemudian dikeringkan dengan menggunakan beberapa keping tisu kering. Langkah diatur mendekati Safa lalu punggung dilabuhkan di sebelah si teman. Paha Safa ditepuk berkali-kali.

"Dah nak setahun korang kahwin. Takkanlah kau tak rasa apa-apa, Safa?"

Safa tatap lama wajah Khairina. Dalam benaknya dia mula bersoal jawab dengan dirinya sendiri. Sepanjang dia hidup sebagai isteri kepada Raid, pernah ke dia rasa apa-apa? Mungkin sebelum peristiwa gelap yang berlaku pada Raid, mereka kurang akrab. Tapi sejak Raid bangun dari koma, dia perasan mereka lebih banyak berhubung. Berhubung dalam segi bertikam lidah. Hahahah.

Dan Safa juga perasan ada perubahan pada dirinya. Dia suka bila Raid dekat dengannya. Dia suka bila Raid mengusiknya meskipun lelaki itu sering saja menyakiti hatinya. Namun sejak hubungan mereka berubah dingin beberapa hari kebelakangan ini, jujur... Safa dah mula rindukan Raid.

Rindu? Aduh... payahlah gini.

Raid tu pun, tak ada angin tak ada ribut, tiba-tiba saja tak nak bercakap dengan Safa. Bila terserempak, cepat-cepat Raid mengelak. Muka Safa pun Raid tak nak pandang. Jijik sangat ke dia di mata Raid? Sedih betullah!

"Safa?" tegur Khairina setelah menyedari bahwa rakan baiknya itu sedang mengelamun. Patutlah lama dia tunggu Safa punya jawapan.

"Aaa..."

"Aku tanya, takkanlah kau tak rasa apa-apa bila dengan Raid?" Khairina ulang soalan yang sama.

Safa jungkit bahu. Tak pasti dengan rasa hati. Keliru. Sayang? Mestilah dia sayang. Dia dengan Raid tu membesar bersama. Sebelum dia sandang status sebagai Puan Raid lagi, dia pernah pegang gelaran adik angkat kepada lelaki itu. Sebelum sah terikat dengan Raid, sayang Safa terhadap Raid tak pernah lebih dari sayangnya seorang adik kepada abangnya.

Namun sekarang keadaan sudah berubah. Safa bukan lagi adik Raid tapi isteri. Jadi ini bermakna, sayang Safa kepada Raid adalah sepertinya sayangnya seorang isteri kepada suaminya.

"Debar tak bila dekat dengan dia?" duga Khairina.

Safa diam. Bibirnya kaku. Otaknya ligat mencari jawapan. Satu minit... dua minit telah berlalu. Safa masih diam tanpa balasan. Dan saat itu juga pintu dikuak oleh seseorang. Wajah seseorang yang tak asing lagi terpacul di muka pintu.

"Eh, Raid." Khairina segera bangun.

"Korang berdua busy ke?" Raid menyoal. Matanya tertunak ke arah cik isteri. Wajah lembut Safa dipandang lama.

"Tak. Er... nak jumpa Safa ke?" Aduh, soalan Khairina pun. Takkan Raid nak jumpa dia pula.

Raid mengangguk kecil.

"Kalau gitu, saya keluar dululah." Tergesa-gesa wanita itu keluar dari ruangan tersebut meninggalkan pasangan tersebut. Bagi mereka masa berdua katakan.

Raid melangkah masuk. Pintu ditutup rapat. Dikunci.

"Eh, kenapa abang kunci pintu tu?" soal Safa menahan rasa gugup yang kian menerpa.

"Tak boleh ke?"

"Abang nak buat apa kunci-kunci ni?" Safa bertanya risau. Wanita itu bangun dan mengatur langkah ke pintu. Rasa tak sedap hati apabila suaminya tiba-tiba saja mengunci pintu tersebut.

"Nak buat cucu untuk ayah."







TBC

Update: 09082021.

Hai gais! Rindunya! Sorry dah lama tak update, busy gais sejak sambung belajar and stay hostel. Ni pun cuti sebab covid. Masa2 free tu kita tulis2 lah hehehe. Happy reading!

RAIDWhere stories live. Discover now