14

46 7 0
                                    

┏━━━━°⌜ 🖇️💌 ⌟°━━━━┓

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

┏━━━━°⌜ 🖇️💌 ⌟°━━━━┓

Pungguk rindukan bulan? Ya, aku pungguk dan kau bulan.

┗━━━━°⌜ 🖇️🥛 ⌟°━━━━┛

"Pelajar terbaik tingkatan lima tahun ni ialah... Felix."

Aku merenung y/n.

"Apahal tengok-tengok aku?"

"Tu hah... Mamat idaman kau." kataku sambil memerhati riak
y/n.

"Eh, bukan dialah. Kau main serkap jarang je kan."

"Tak mengaku konon. Aku nampak kau jeling dia tadi."

Renungan aku semakin tajam.

"Mana ada!" kata y/n tapi tidak berani bertentang mata dengan aku.

"Tak sangka ulat buku pilihan kau."

"Felix tu bukan je bijak, sopan pulak tu." Puji y/n.

"Sopan tu maknanya lembik. Lagipun dia tu tak handsome langsung."

"Kau tu yang hodoh. Jangan nak mengata orang." kata y/n sambil menjeling tajam tanda tidak puas hati.

Aku tersenyum. Mungkin y/n pelik tengok aku tersenyum.

"Masih tanak mengaku kau suka kat dia?"

"Eh lelebih lak kau ni."

Y/n mula bengang. Mana tidaknya? Tak habis-habis aku cuba provok dia tentang Felix. Padahal aku sendiri tak pasti. Cuma y/n yang tahu apa yang bersarang dalam hatinya.

"Jangan risau lah. Rahsia kau selamat dengan aku. Aku janji tak bagitahu sesiapa..." kataku sambil tersenyum lebar.

Y/n diam. Jawab tidak, mengangguk pun tidak.

"Kau gertak aku ke?"

"Kau tak rasa ke aku ni orang yang boleh dipercayai?"

"Maksud kau?"

"Tak ada sesiapa tau yang kita ni kawan rapat. Kalau aku bocorkan rahsia ni pun, mana ada orang percaya cakap aku."

"Betul jugak."

"Jadi kau mengaku lah yang kau suka kat Felix?"

Y/n mengangguk sambil menghela nafas panjang. Tapi aku seakan tidak percaya dengan pengakuannya. Mungkin dia mengangguk sebab malas hendak melayan karenah aku. Cara paling mudah adalah mengeyakan apa yang ditanya. Kalau tidak, pasti aku tidak habis-habis bertanya.

"Entahlah. Aku pun dah lupa sejak bila aku sukakan dia. Aku cari je peluang nak dekati dia. Tapi dia tak perasan pun. Entah-entah muka aku ni pun dia tak cam langsung." sambung y/n.

Aku terkedu sambil merenung y/n yang kelihatan resah. Seriuslah dia suka Felix?

"Kau nak cakap apa-apa ke?" tanya y/n.

"Tak sangka Felix rupanya yang kau suka selama ni."

"Habis tu? Kau ingat macam mana lelaki pilihan aku?"

"Mestilah handsome, ceria dan sado."

"Ada ke mamat handsome, ceria dan sado kat sekolah kita ni?"

"Ada. Depan aku ni..." kataku sambil mendabik dada, bangga.

Y/n tergelak besar. Amboi sampai hati gelakkan aku.

"Kau ni tak reti menilai langsung. Aku ni kan chick magnet. Ada peminat tersendiri."

"Hmphh! Chick magnet lah sangat. Eh, obvious sangat ke aku suka kat dia?" tanya y/n. Mungkin risau rahsianya terbongkar.

"Taklah obvious. Aku sorang je yang perasan."

"Aku warning kau eh. Jangan cerita kat sesiapa pasal ni. Biar pecah di perut, jangan pecah di mulut." Y/n seakan mengugut.

"Jangan risau lah. Aku janji rahsia kau selamat dengan aku..." kataku sambil mengenyit mata.

'tak sangka kau suka lelaki ikat buku. Aku memang tak ada langsung ciri-ciri lelaki pilihan kau. Selama ni aku ingatkan peluang aku agak besar sebab kita selaku bersama. Bila kau mengaku Felix pilihan hati kau, jiwa aku bagai direntap. Rasa hendak menangis dan menjerit. Tapi pelik pulak kalau aku buat macam tu.'

[C] Bersaksikan Bulan Where stories live. Discover now