79

23 1 0
                                    

Meskipun sedih, y/n tidak kesal. Dia berlapang hati dan berasa tenang kini. Dia buat keputusan untuk kembali ke Malaysia. Jake menghantarnya ke Lapangan Terbang Antarabangsa Edinburgh.

"Aku betul-betul akan balik kali ni." Y/n berkata usai menarik dan menghela nafas perlahan.

"Ah, kau jangan pusing, lepas tu patah balik tiba-tiba... marah aku!" Usik Jake.

Y/n tergelak. Dia sudah biasa dengan Jake yang suka buat lawak.

"Jaga diri baik-baik, y/n."

"Ya. Dengan adanya cinta Chan salah hati ni, aku akan tabah harungi hidup ni."

"Ni untuk kau." Kata Jake sambil menghulurkan sekeping sampul berisi sesuatu kepada y/n.

Y/n mengangkat kening.

"Bila kat atas flight nanti, kau bukalah sampul tu eh?"

Y/n tidak menjawab kata-kata Jake malah dia masih tercegat di situ. Tanpa mempedulikan permintaan Jake, pantas dia membuka sampul surat. Jake terkedu. Dia hanya mampu memerhati sambil menggeleng dengan tingkah laku gadis depannya.

Y/n fokus pada isi sampul di tangannya. Ternyata isinya bukanlah surat, tapi sekeping gambar dirinya berlatarbelakangkan aurora. Y/n tidak menyangka Chan curi-curi menangkap gambarnya ketika mereka di dataran tinggi tempoh hari. Dia membelek dan ada tulisan di belakang gambar.

Y/n,

Aku harap sangat dapat kembali ke masa lalu dan mulakan sekali lagi pertemuan kita. Namun apakan daya? Kita takkan bertemu lagi di dunia ni. Dulu kita  jatuh cinta dan menanggung sepi dan rindu. Kita dipisahkan jarak atas kesangsian. Namun kini kita sedar hakikatnya kita saling mencintai.

Meskipun tidak bertemu, cinta antara kita lebih besar maknanya. Kau takkan sepi lagi, y/n. Sudah pasti keutuhan cinta menghidupkan kenangan antara kita. Aku mencintai kau dan mengharapkan kehidupan kau baik-baik. Temuilah kebahagiaan sejati!

Chan

Y/n mula menangis lagi.

"Y/n... Kan aku dah cakap, baca bila kau dah kat atas flight. Ish, degil betul budak ni." Jake mengeluh.

"Apa bezanya? Kalau baca kat mana-mana pun, tetap juga aku nangis." Kata y/n sambil mengesat air mata.

"Mestilah ada beza. Kau nangis depan aku macam ni, mesti orang fikir aku ni boyfriend kau yang tak guna. Sebab dah lukakan hati kau." Jake separuh berbisik sambil mata melilau sekeliling.

Y/n tergelak dengan kata-kata dan tingkah laku Jake yang spontan. Dia tahu, Jake sudah banyak terpengaruh dengan sikap Chan. Y/n mengelap sisa air matanya. Dia ucap selamat tinggal kepada Jake dan berlalu pergi.

[C] Bersaksikan Bulan Where stories live. Discover now