Fokus sungguh Felix membelek lukisan yang dipamerkan. Aku dapat rasakan Felix memang minat bidang ni. Hmmm... Tak kisahlah. Janji aku dapat keluar dengan dia. Sekurang-kurangnya ada memori indah untuk dikenang.
Sekali pandang Felix memang nampak nerd. Badan kurus, hidung mancung. Apalagi pakai spek bingkai gold dan rambut belah tepi macam tu. Memang sesuai dengan perwatakan dia.
Tanpa sedar aku ralit merenung lelaki ini. Tiba-tiba dia menoleh. Dia melambai-lambai kan tangan depan muka aku. Aku tersentak.
"Kau suka melukis tak?" Tanya Felix.
"Bolehlah... Tapi mewarna kurang sikit.
"Suka sketch je ke?"
"Haah. Tapi aku cuma lukis bila mood tak baik."
"Boleh pulak macam tu..."
"Yelah sebab..."
'kaulah puncanya!"
Alamak! Mujur aku tak terlepas cakap.
"Dah terpaksa. Nak tak nak kena buat jugak. Kau suka melukis ke?"
"Tak pandai sangat tapi aku suka tengok karya orang. Kalau tengok lama-lama, rasa macam nak masuk dalam lukisan tu. Jiwa rasa tenang."
"Kan? Bila tengah lukis, mood swing terus berubah."
"Aku minat sangat pelukis ni. Nama dia Ten. Karya dia kebanyakannya lukisan minyak. Dia suka lukis pokok hutan hujan tropika kat Borneo. Lukisan dia nampak hidup. Rasa macam duduk kat sana bila tenung lama-lama. Seolah-olah boleh dengar kicauan burung."
Aku meneliti lukisan depan mata. Ranting kayu, akar pokok serta pancaran cahaya matahari nampak real. Tapi aku tetap tak faham apa yang Felix maksudkan.
"Cantiknya."
YOU ARE READING
[C] Bersaksikan Bulan
Fiksi PenggemarKadang cinta itu bercahaya, meskipun tersembunyi.