⚜️ BAB 7

666 79 14
                                    

"SAYANG buka sekolah bila?"

Aira yang sedang membetulkan bantal panjang hanya diam tanpa menjawab. Macam kebiasaanya, dia memang malas nak menjawab soalan sempoi Syah.

Syah pula memang suka berbasi-basi sebelum tidur. Kontra dengan Aira yang lebih suka suasana sunyi dan hening.

"Sayang ni... suka palau abang kan..."

Syah muncung sedepa. Bantal yang memisahkan kedudukan mereka dipeluknya, saja memancing amarah Aira.

Ya, umpannya mengena. Aira mencerlungnya tajam dengan geraham yang bergerak-gerak menahan marah.

"Lusa, benda tu pun aku nak kena bagitahu ke?" sembur Aira.

Tak tahan dia nak menyembur bila pandang wajah selamba badak Syah. Muka poyo dia kalau tak bikin Aira panas, memang tak sah.

"Kena la. Sayangkan isteri syurga firdaus abang."

Syah senyum sipu. Dia yang puji, dia yang sengih malu. Aira menggeleng kepala melihat telatah Syah. Ada saja yang pelik dengan Syah.

"By the way, esok abang dah boleh masuk kedai balik. Abang janji dengan budak-budak tu cuti seminggu je..." ujar Syah bernada sedih.

Seperti biasa, Aira tak suka sangat menyampuk atau membalas apa-aa yang dicerita oleh Syah.

Ya, semestinya dia mengambil jalan mudah. Mendengar dan memulaukan.

"Nanti mesti sayang rindu abang kan? Dahlah abang masuk kedai pukul lapan pagi, balik pula petang..."

Serta merta Aira berpaling memandang Syah dengan muka jengkel. Tak kuasa dia nak rindu.

"Kau ni kuat sangat tengok drama. Elok lepas ni kurangkan sikit. Sebab makin lama makin teruk kau melalut."

Syah ketawa kuat. Riaksi wajah Aira yang meluat tak pernah gagal mencuit hatinya. Daripada air muka hingga ke bahasa badan, jelas sekali yang Aira geli dengan Syah.

Itu bukan masalah bagi Syah, lagipun dia memang suka sakat Aira.

Makin Aira tunjuk dia geli, makin dia galak mengada-ngada.

Makin Aira marah, makin dia suka.

Makin Aira cuak, makin puas hati dia! 

Bagi Syah, masa-masa begini perlu dihargai selagi ada. Nanti kalau mereka dah berpisah? Tidak kiralah bercerai hidup atau mati, kenangan sebegini juga akan dikenang.

Kalau tidak diingat semula oleh Aira pun, Syah tak kisah. Cukup dia menghargai setiap detik bersama Aira.

"Sayang... abang sayang sangat dekat sayang tau."

Aira membuat gaya muntah. Tiap-tiap malam mesti Syah ulang ayat keramat itu. Sakti betul bila dengar ayat tu sampai mampu buat romanya berdiri.

"Kau kan, memang tak boleh tengok aku tidur dengan tenang sikit kan."

Earphone disumbat ke telinga, lagu Only daripada Lee Hi dipasangkan. Seperti malam-malam yang lainnya, itulah rutin Aira. Dia pasti akan pasang lagu dan dengar sampai tertidur.

Kalau tak, nanti dia akan diganggu dengan ayat-ayat buaya daripada Syah. Memang tak kuasalah dia nak melayan lama-lama!

Malam semakin larut, Aira akhirnya terbuai jua diulit mimpi. Syah di sebelah masih berceloteh dengan cerita-cerita di tempat kerjanya.

Memang begitulah Syah, dia tahu Aira tak ambil kisah dan tak ingin tahu pun tentang ceritanya. Tapi dia tetap nak cerita juga. Asalkan hati puas.

"Sayang dah tidur?" soal Syah.

Sweet ChocoWhere stories live. Discover now