⚜️BAB 36

710 82 17
                                    

"AIDAN!"

"Aunty Riris!"

Aidan berlari anak menghampiri Iris. Laju aje Iris sambut badan kecil itu sebelum didukung kemas. Ciuman dilagakan pada pipi kiri dan kanan Aidan.

"Sampai hati tak nak tegur dah Aunty Rara, mentang-mentang aunty sekarang dah gemuk..."

Sarah muncungkan bibir ke arah Aidan. Aidan terkejut sebelum dia meminta diri untuk turun daripada dukungan Iris. Berpijak saja kakinya pada tanah, terkedek-kedek dia berjala menghampiri Sarah sebelum sepasang kaki wanita tersebut dipeluk.

"Aidan sayang aunty, aunty gemuk sebab bawa adik baby..." Petah Aidan berbicara.

Aira yang melihat dari jauh hanya tersenyum kecil. Dulang air di bawa ke arah pondok kecil di hadapan rumahnya. Memang mereka sudah merancang untuk melepak di depan rumah saja. Ada perkara penting hendak dibincangkan.

"Surat hitam putih tu masih ada dengan kau kan?" soal Iris setelah lama melabuhkan duduk. Cawan diangkat lalu disua ke mulut merahnya.

"Dah. Aku dah settle semua tentang hak penjagaan ke atas Aidan. Masuk je dia umur dua tahun dulu, surat hitam putih tu aku dah urus. Ni dah masuk umur tiga tahun, aku nak ambil dia baliklah."

Sarah mengatur nafas yang sedikit tercunggap. Lelah mendukung Aidan dengan badannya yang memboyot. Maklumlah dah sarat mengandung lapan bulan.

"Mesej apa lagi kau dapat kali ini?"

Aira telan air liur berkali-kali. Setiap kali teringatkan mesej tersebut, dia akan sentiasa merasa tidak senang. Umpama, dia dan Aidan nanti akan berpisah. Sedangkan dia tak sanggup untuk semua itu. Aidan sendiri pun, elok sudah lekat dengan panggilan ibu terhadapnya.

Kalau datang mana-mana perempuan yang dia tak kenal mengaku jadi ibunya, mesti Aidan akan tolak dan tak percaya. Tiga tahun dibesarkan oleh Aira, segala keperluan Aidan, satu sen pun tak dihabiskan olek Mak Som. Hanya sebab dia sibuk saja dia terpaksa meletakkan Aidan di bawah Rumah Lindungan Kasih. Yang lain-lain, semua Aira uruskan.

Aira sudah berjanji yang suatu hari nanti, Aidan akan menetap kekal dengannya. Cuma perlu tunggu masa saja.

"Hoi! Termenung pula, Sarah tanya tu. Jawablah, aku pun nak tahu ni."

Aira jeling wajah tak menyabar Iris seketika. Kalau tak kacau daun sikit tak boleh. Memang pantang bab menyabar dia ni.

Tak menunggu lama, Aira menyeluk poket seluar lalu dia mengeluarkan telefon miliknya. Mesej yang dia dapat tempoh hari terpampang di muka telefon.

'Bahagianya puan di samping keluarga. Indahnya hidup kalau setiap orang mampu bahagia seperti puan. Kalaulah saya juga sama macam puan dapat hidup bahagia bersama Aidan, anak lelaki saya'

Muka Sarah sedikit terkejut manakala Iris pula mengerutkan kening. Lama mereka berdua merenung kaca muka telefon tersebut.

"Hari tu, dia cakap nak jumpa aku. Tapi end up, tak ada pun. Aku ingat orang nak scam ke apalah. Tapi, pelik juga bila dia cakap nak bincang soal Aidan. Kali ini, dia dah berani mengaku perkara sebenar, yang dia tu mak Aidan."

Aira kepalkan tangan kejap, rasa geram tiba-tiba mengasak dada. Benci dengan perilaku perempuan tersebut. Dulu, masa dia tak nakkan Aidan, senang-senang saja dia buang Aidan di tepi lorong gelap, berdekatan dengan longkang. Umpama anak kecil itu tiada nilainya.

Kini, bila anak itu membesar elok. Baru hendak carinya semula? Setelah dibuang tanpa rumah dan perlindungan. Terbiar begitu saja? Kalau malam itu Aira tidak selamatkan Aidan, apa akan terjadi?

Sweet ChocoWhere stories live. Discover now