⚜️ BAB 12

615 74 21
                                    

SEJAK Aira dan Syah mula bekerja, kedua-duanya kembali sibuk. Kalau Aira balik pukul tiga petang, Syah pula pulang lewat petang.

Komunikasi antara mereka pun makin kurang. Memandangkan Aira sibuk menguruskan urusan peperiksaan TOV di sekolahnya. Syah pula, saban hari makin maju perniagaannya.

"Akhirnya! Cuti!" jerit Aira sesampainya di rumah.

Minggu yang sangat memenatkan. Dia dengan hati senang menaiki rumah lalu membersihkan diri. Lagi bertambah suka bila Syah kebiasaannya pulang lewat. Bolehlah dia bersenang-lenang.

Setelah selesai mandi. Telefon dicapai lalu dia membuat panggilan pada nombor Kalsom.

"Ibu!"

Belum lagi salamnya dihulur, jeritan suara Aidan menerpa hujung corong. Aira ketawa kecil. Aidan dan telatahnya berpisah tiada.

"Ibu, ibu... Aidan rin... du ibu. Ibu rindu Aidan tak?" soal Aidan meleret-leret.

Aira sengih nakal sebelum dia menjawab soalan Aidan, "Tak. Sapa rindu budak busyuk tu? Tak ada sapa rindu!"

Aidan mencebik, keningnya berkerut-kerut mendengar jawapan Aira.

"Mana oleh tak rindu! Aidan rindu ibu, ibu pun kenalah rindu Aidan!" rengeknya manja.

Bibir Aidan muncung sedepa, merajuk dengan Aira.

"Kalau tak nak rindu juga macam mana?" soal Aira sambil ketawa.

Aidan di hujung corong merengek seperti hendak menangis. Sensitif! Aidan memang sensitif kalau melibatkan perasaan. Hati lembut kalah anak perempuan.

"Ihiks... ihiks... ibu..."

Tawa Aira meletus kuat. Aidan tu bukan 'on the way' nak menangis dah. Macam dah menangis dah tu.

"Ya. Ya. Ibu sayang dan ibu riiindu Aidan. Tak kanlah ibu tak rindu anak kesayangan ibu ni."

Aira membuat bunyi ciuman. Supaya menampakkan lagi yang dia sayangkan Aidan. Tuan dah menangis, kena guna banyak caralah nak memujuk.

"Ibu, Aidan pun sayang ibu. Muah!"

Membayangkan telatah comel Aidan saja sudah cukup buat Aira melayang di awangan.

"Aidan tengah buat apa tu?" soal Aira.

Aidan diam lama. Tiada balasan di hujung talian. Aira masih sabar menanti, mungkin ada yang mengalih perhatiannya.

"Aidan?"

"Abang riiindu sayang. Sayang rindu tak abang?"

Aira tersentak, telefon dipandang semula. Seingatnya dia telefon nombor Mak Som, bukannya ulat bulu gatal.

"Hello sayang. Sampai hati tak cam suara suami sendiri. Dah tu tak nak jawab pun soalan abang..." ujar Syah berbunyi lirih.

Aira kerutkan kening dan buat gaya hendak muntah. Macam mana la boleh telefon ni sampai ke tangan dia.

"Kau ragut phone Mak Som ni dari Aidan ke? Jahat kau eh, tak cukup kacau aku, anak aku pun kau nak kacau."

Aira keraskan suara bila menutur. Dengan Syah memang kena serius, sebab dia tak pernah serius. Asyik main-main saja.

"Mana ada! Sampai hati sayang cakap macam tu. Aidan, cuba bagitahu ibu. Ayah curi telefon ni dari Aidan ke tak?"

Aira lepaskan keluhan berat sambil kepala menggeleng. Letih melayan perangai Syah yang sama naik aje dengan budak-budak.

Sweet ChocoWhere stories live. Discover now