13 TAHUN lepas...
Aira tidak berhenti tersenyum-senyum bila pandang mesej yang baru masuk dari notifikasi telefon Opponya.
"Oi joyah! Kenapa senyum serupa kerang busuk ni?" soal Iris merangkak rakan semejanya.
Terus bahu Iris, Aira goncang kuat. Gayanya persis perempuan gedik-gedik begitu. Inilah gaya wanita, bila dah suka sangat.
"Abang Hakim wish goodmorning! Kau tahu tak, semalam kan dia accept aku! Dia accept aku weh!"
Makin kuat goncanggan pada lengan Iris. Kalau boleh dia nak menari kuda kepang sekarang ni. Suka tak terhingga!
"Ish! Kau ni biar betul? Dengan Abang Hakim tu kau sangkut? Please la... Power mata kau naik sampai seribu ke apa?" ejek Iris.
Aira jeling tajam rakan baik di sebelahnya. Terus dia bangun dan keluar dari kelas. Bangunan tingkatan lima sekolah itu memang menghadap dengan bangunan tingkatan enam.
Pandang bangunan tingkatan enam pun dah meleret-leret senyumannya. Tu kalau nampak bayang Hakim, harus menggeletis dibuatnya.
"Senyum-senyum ni dah apa hal kau?" soal Sarah.
Niatnya ke kelas Aira dan Iris untuk mengajak rehat bersama-sama. Memandangkan perut dia dari tadi lagi menjerit-jerit lapar. Sebelum asid perut tu menggelegak bakar dinding perut dia, sebaiknya dia ajak dua minah kelas prinsip perakaunan tu ke kantin cepat-cepat.
Tak sempat nak ajak, terpandang wajah senyum miang Aira membantutkan niatnya.
"Woi!" jerit Sarah betul-betul di tepi telinga Aira.
"Sarah!"
Kali ini tangan Sarah pula digoncangnya laju. Terhuyung-hayang juga badan Sarah dibuatnya. Masakan tidak, Si Aira ni tinggi 161, dia pula 149 saja. Sekali Aira angkat dan lempar dia, confirm boleh sampai Korea. Tak payah beli tiket penerbangan Air Asia pun.
"Oi! Apa hal ni?"
Goncangan Aira berhenti. Tangannya naik menyentuh kedua-dua pipi. Wajah mula memerah bila terkenag semula mesej dari Hakim.
"Abang Hakim accept aku weh."
Terbuntang terus mata Sarah dibuatnya. Pakej rahangnya sekali jatuh melorot ke bawah.
"Abang Hakim upper six tu ke?"
Aira angguk laju dalam senyum sipu-sipu. Kali ini Iris pula berdiri di sebelah mereka berdua. Dia memandang jengkel ke arah Aira.
"Gelilah! Kau ni rilek-rilek sudahlah. Mentang-mentang crush accept couple, menggeletis bukan main. Aku cincang 14 karang kang," bidas Iris.
Aira menjeling tajam rakannya itu. Ada saja nak dengki.
"Kau kalau ya pun nak try senior, try la kawan Abang Hakim kau yang hot tu. Ni Hakim juga."
Aira mendegus kasar. Dia tak faham dengan gelagat dua rakannya itu.
"Asal korang suka cakap fasal kawan dia? Dah aku suka Hakim, bukan abang hot stuff tu. Entah-entah tak sempat aku confess, dah kena reject."
"Tak sekarang ni, yang kita orang kenenkan kau dengan kawan Hakim tu sebab kau tak tengok ke mata si kawan Hakim tu? Asyik pandang kau je. Kau tak perasan eh?" balas Sarah.
Aira putarkan biji mata ke atas. Meluat dengar alasan yang sama. Padahal setiap kali dia berjumpa atau terpandang abang hot stuff sekolah tu, tak ada pula dia tenung muka Aira. Dan mereka pun saling tak kenal atau rapat. Sedangkan nama pun Aira tak tahu.
YOU ARE READING
Sweet Choco
Romance"Sayang, semua kawan abang dah ambil dadah. Tinggal abang sorang je tak ambil lagi." "Dah tu, kau nak aku sumbat dadah ke dalam mulut kau?" "Tak payah tunggu sayang suap dadah pun, sebab sayang tu dah cukup mengkhayalkan abang." Mulut manis? Hah! Y...