Chapter 4

87 11 7
                                    

Suatu hari yang aman,Yaya sedang membancuh herba untuk dibuat ubat. Tiba-tiba.....

TOK! TOK! TOK! TOK! TOK! TOK!

Yaya: Siapa yang datang ni?

Yaya membuka pintu dan di hadapannya,datuk bandar Flowerlily Oliver dengan isterinya Mary.

Yaya: Datuk bandar! Jemputlah masuk!

Yaya hidangkan teh untuk mereka dan biskut coklat.

(Author: Dia beli biskut coklat tu.)

Yaya: Ada apa datang berjumpa saya ni?

Oliver: Sebenarnya,kami datang nak berikan kamu sedikit kerja. Harap tak susahkan kamu.

Yaya: Saya tak kisah. Apa dia?

Mary: Sebenarnya,di hutan berdekatan ada kelibat Blue Fin Salamander.

Oliver: Kami cuba upah pengembara untuk kalahkan mereka tapi semua yang pergi,datang balik dalam ketulan ais.

Yaya: Hm.....boleh jugak. Kebetulan saya nak pergi kutip herba kejap lagi.

SKIP TIME

Ying: Jadi,kau bawak aku sekali.

Yaya: Sebab aku taknak buat sorang-sorang.

Mereka berdua sekarang dalam hutan mencari herba dan pada masa yang sama mencari Blue Fin Salamander.

Yaya: Macam mana rupa Salamander ni?

Ying: Macam cicak. Ada tangan melekit dan saiznya sebesar manusia dewasa.

Yaya: Macam yang tengah tunggu untuk ambush kita ke?

Yaya memandang sekeliling dan nampak mata bersinar. Blue Fin Salamnder keluar dan mengelilingi mereka.

Ying: Aduh! Cicak ni kan....!

Yaya: Kita nak buat macam mana ni?

Ying dah melompat dan menendang semua salamander yang ada. Dua salamander melompat ke arahnya namun dia berubah kepada separa haiwan dan tendang mereka dengan kaki arnab.

Ying: Semua dah selesai.

Yaya: Aku tak dapat nak buat apa pun. Takpelah. Jom,kita kutip herba!

SKIP TIME

Selepas selesai mengutip herba dan kalahkan Blue Fin Salamander, mereka laporkan pada Oliver tentang perkara tersebut.

Yaya: Sekarang,mari kita masak.

Misha: Mama nak masak apa?

Yaya: Mama nak masak sesuatu yang tak pernah sesiapa makan. Hehehehe.....

Tasya: "Bukan biskut kan?"

SKIP TIME

Selepas lebih sejam memasak,Yaya dah siapkan hidangan terbaru dari dunia asalnya.

Ying: Apa ni?

Makanan tu panjang,berwarna hitam sikit dan ada telur mata.

Yaya: Makanan ni namanya mi goreng. Aku ada bahan untuk buat mi ni. Jadi,aku ingat tengah hari ni boleh makan ni.

Ying: Sedap ke?

Eryan: Bau macam sedap.

Mereka makan satu suap dan....

Ying: Sedapnya!!

Frisa: Rasa yang nikmat...

Tasya: Nak lagi!

Mereka makan mi goreng dengan berselera. Yaya ada buat banyak jadi mereka boleh masak bila masa saja.

KEESOKAN HARINYA

YAYA: RICH WITCHWhere stories live. Discover now