Chapter 6

79 8 2
                                    

Oliver: Kamu boleh tolong saya kan? Kan?

Yaya: Er.....

Yaya memandang budak kecik di hadapannya.

FLASHBACK

Yaya: Apa saya kena buat datuk?

Oliver: Tolong saya jaga cucu perempuan saya!

Oliver tunjukkan budak perempuan yang duduk di tepi pintu masuk rumah tumpangan.

Oliver: Saya nak jaga dia tapi saya kena keluar bandar untuk sementara. Saya cuma boleh harapkan kamu saja!

Yaya: Erm.....saya tengok kalau saya boleh jaga dia.

Oliver segera letakkan bagasi yang besar di hadapannya.

Oliver: Dalam ni ada baju,berus gigi, sikat rambut,kasut dan sabun untuk dia! Baiklah,saya pergi dulu!

Oliver segera berlari ke arah kereta kuda dan masuk. Kemudian kereta kuda tu bergerak meninggalkan bandar.

Yaya: Dia....

Ying: Tak bertanggungjawab....

FLASHBACK OVER

Yaya: Jadi,apa kita nak buat?

Mereka memerhatikan cucu perempuan Oliver,Anna dari tingkat dua.

Eryan: Kita nak jaga dia?

Ying: Aduh,menyusahkan betullah!!

Yaya: Tapi,kalau kita tak jaga dia dengan elok kecik hati datuk nanti.

Misha: Biar kami main dengan dia..!!

Misha dan Tasya turun dan duduk di sebelahnya. Anna memandang mereka dan duduk di sebelahnya. Mereka mulakan perbualan kecil dan semakin akrab.

Eryan: Senang je mereka berbual dengan dia.

Frisa: Mereka kan budak lagi.

Yaya: Kamu semua dah 70 tahun dah.

SKIP TIME

Keesokannya,Yaya nampak Tasya dan Misha bermain dengan arnab di kandang arnab. Mereka membelai dan memeluk arnab sambil gosok bulu mereka.

Yaya: Baguslah mereka dah jadi rapat.

Tiba-tiba arnab yang berada dalam pegangan Anna terapung sementara dan jatuh dalam tangannya.

Yaya: Eh?

Misha: Apa tu?

Anna: Chant. Magik dengan sebutan yang kompleks.

Magik ada dua. Chant dan Unchant. Chant memerlukan seseorang sebut sebutan magik dengan betul kerana ianya agak kompleks. Unchant tak perlu disebut tapi agak lemah berbanding Chant. Jumlah magik Unchant lebih banyak berbanding Chant.

Tasya: Kami pun boleh.

Tasya dan Misha pegang seekor arnab sorang dan menggumam dan arnab tu jadi lebih besar untuk sementara.

Misha: Jadi....!!

Yaya: Mereka main dengan magik je. Takde apa akan jadi kan?

SKIP TIME

Yaya: "Menyesal aku cakap macam tu."

Misha,Tasya dan Anna berlumuran lumpur dan mereka nampak macam baru balik dari lopak lumpur.

Yaya: Apa jadi ni?

Tasya: Tadi....kami main dengan arnab. Lepas tu....

Misha: Kami nampak arnab tu lompat keluar dan kami kejar. Terjatuh dalam lumpur.

YAYA: RICH WITCHWhere stories live. Discover now