BAB 43 (AKHIR)

1.4K 30 0
                                    

   "Hari ni genap anniversary kita yang ke enam sayang." Ucap Busyairi.

   "Betul abang. Banyak dah kenangan pahit dan manis yang kita lalui sebelum ni. Syukur Allah panjangkan jodoh kita." Ujar Hanisah yang sudah memegang tangan suaminya.

   "Terima kasih sayang sebab sudi terima abang untuk bertakhta dihati sayang. Abang sangat bersyukur, sebab hadirnya Hanis disisi abang memberi beribu kemanisan pada abang." Busyairi memegang kedua-dua belah tangan isterinya dan terus mencium dahi Hanisah.

   "Sama-sama abang. Hanis sayangkan abang sangat-sangat. Abang banyak ubahkan sikap Hanis sehinggalah lahirnya Hanisah yang baru ni. I love you abang!" Hanisah melemparkan senyuman pada suaminya.

   "Terima kasih juga sebab sayang dah hadiahkan abang Zafir dan Zafirah ni. Tak tertanggung sakit melahirkan anak-anak kita ni. Terima kasih sekali lagi sayang. Insya-Allah abang akan terus jaga dan mendidik anak-anak kita sepenuh jiwa abang. Kita akan pastikan mereka jadi insan yang baik, soleh, taat pada orang tua dan yang penting jadi hamba yang baik pada Allah." Ujar Busyairi ikhlas.

   "Insya-Allah abang." Hanisah sudah tersenyum dan mengeluarkan kotak kecil lalu menyerahkan pada Busyairi.

   "Ini untuk abang. Bukalah!" Kata Hanisah yang sudah excited itu.

   "Apa ni sayang? Jangan buat abang takut tau." Balas Busyairi. Berdebar-debar hatinya.

   Busyairi perlahan-lahan membuka kotak kecil yang diberikan oleh Hanisah tadi. Busyairi sudah membeliakkan matanya apabila melihat isi di dalam kotak itu.

   "Betul ke ni sayang?" Hampir menitis airmata jantannya.

   "Betul sayang. Inilah hadiah anniversary kita yang Hanis bagitahu haritu." Hanisah sudah memegang pipi suaminya.

   "Tahniah abang! Abang bakal dapat anak lagi!" Hanisah menceriakan suaranya.

   Busyairi sudah bangun dan menggendong isterinya. Isteri ditarik ke dalam dakapannya. Mata mereka terus bertentang. Saat ini, hatinya semakin sayang pada isterinya. Tidak dapat ternilai langsung kasih sayang yang sudah dicurahkan buat Hanisah.

   "Terima kasih sayang! Terima kasih banyak-banyak." Busyairi mengucup dahi isterinya begitu lama dan matanya terpejam. Terbayang semula saat-saat mereka diijabkabulkan.

   "Papa! Mama! Bila kita boleh makan ni?" Panggil Zafir.

   "Tengok tu, anak teruna abang dah panggil." Hanisah memuncungkan bibirnya ke arah Zafir. Busyairi terus menuju ke meja makan kembali.

   "Ala Zafir ni! Tak bagi langsung mama dengan papa nak sweet-sweet tau!" Usik Hanisah.

   "Zafirah dah laparlah mama!" Sampuk Zafirah pula! Busyairi sudah tergelak dengan karenah anak-anaknya.

   "Okay, okay. Jom kita makan ya! Zafir baca doa makan!" Arah Busyairi.

******************************
   Busyairi yang sedang duduk dan menonton televisyen terus memanggil anak-anaknya. Hanisah sudah setia duduk disebelahnya.

   "Zafir, Zafirah! Sini kejap!" Panggil Busyairi. Zafir dan Zafirah yang sedang bermain itu terus berhenti dan datang ke arah papanya. Hanisah hanya jadi pemerhati saja.

   "Ada apa papa?" Jawab Zafirah.

   "Mari duduk atas riba papa. Papa nak bagitahu sesuatu ni." Balas Busyairi dan terus meletakkan kedua-dua anaknya di ribanya sebelah kiri dan kanan.

   "Papa nak bagitahu ni, Zafir dengan Zafirah bakal dapat adik tau!" Busyairi memulakan bicaranya.

   "Betul ke papa? Wah, Zafir sukalah!" Zafir sudah ceriakam wajahnya.

SUAMIKU GURU DISIPLINWhere stories live. Discover now