.....
( السلام عليكم.)ردت عزة أم ضحي السلام علي هذه الفتاة المحتشمه التي تقف علي إطار الباب و ترمقها بتعجب
تحدث زهراء ببسمة جميلة... وهي تقف علي إطار باب شقة ضحي
( انا زميلة ضحي في المدرسة.. ولما عرفت أنها أخذت أجازة... حاولت أكلمها عشان أطمن عليها لقيت الموبايل مقفول... فصراحة قلقت وقولت أجي هنا أطمن عليها..)
أشارت عزة للداخل سريعا بترحيب و ببسمة واسعه..
( اتفضلي اتفضلي يا حبيبتي... ما تأخذنيش أصلي أول مره أشوفك.. وأول مره كمان بنتي تصاحب بنات عسولة و محترمة كدا )
انفلت ضحكة رقيقة من زهراء.. وهي تدخل للدخل... منتظره عزة التي تغلق الباب.. وهي ترحب بها بحفاوه كبيرة.
( إتفضلي يا حبيبتي... تعالي في الأوضة بتاعتها أصلها معتكفه فيها من إمبارح و الله الموضوع ما مستاهل اللي هي عملاه ده )
ردت زهراء ببسمة..
( ربنا يشيل عنها)اقتحمت عزة غرفة ضحي بدون استأذان وهي تصيح بصوت مرحب
( نورتينا يا حبيبتي... ضحي صحبتك جاية تتطمن عليكي.)
جفلت ضحي المتكومه علي الفراش تبكي على قلبها المسكين منذ أمس.
حاولت مسح دموعها ولكن بدون فائده فوجهها متورم بشدة... و جفنيها و عينيها يشوبهما احمرار شديد...
شهقت زهراء بخضه وهي تري وجه ضحي.بينما عزة تمتمت بحزن علي حال إبنتها.
( مالك يا قلبي تعابنه لسا.. أجبلك مسكن ولا أعملك نعناع؟ )همست ضحي بصوتها المبحوح...
( لا لسا واخدة.)اومات عزة بحزن و قلب ملكوم..
( بالشفا يا بنتي... طب اتعدلي كدا صحبتك جاية تشوفك.)أسرعت زهراء وهي تري حالة ضحي الغير طبيعية..
( خليها يا طنط براحتها.. انا هقعد جنبها.)اومات عزة... ثم تحركت للخارج وهي تتمتم بمحبه
( البيت بيتك يا حبيبتي)إبتسمت لها زهراء بمجامله... بمجرد أن أغلقت عزة الباب خلفها.
نظرت سريعا لضحي بتفحص شديد.. مردفه بشك( من كلام مامتك فهمت إنك عندك عادتك الشهرية..بس من منظرك ده و نظره عينيك الموضوع حاجة تاني)
كانت في حاجة لشخص تنهار أمامه... و تفجر كل كبتها.
إرتمت في احضان زهراء الجالسة بجانبها.. و أخذت تشهق بعنف..
كانت بحاجة ماسه ل زينب لصديقتها تشكوا و تبثها همها.. في حاجة ليد حانيه تمسح علي خصلاتها بحنان و نبره دافئه تخبرها بأن كل شئ سيكون بخير.
أنت تقرأ
فارسي الأجنبي ( من عالم آخر ٢)
General Fictionهو ليس بصاحب الشركات و الإمبراطوريات.. وليس من أشهر رجال الأعمال.. بل فارس بسيط يعمل في احدي المزارع الخاصه بالخيول.. و المزرعة خاصه بعجوز كهل أصبح من الصعب عليه الاعتناء بها .. إستطاع هو بالنهوض بتلك المزرعة خلال السنوات التي قضاها معهم و أصبحت من...