المواعيد ف رمضان ( احد، اربع) بعد بليل..______________
كانت تاخد قيلولتها في هذا الوقت.. بإسترخاء.. تنعم بتلك الدقائق بعد يوم طويل مرهق.. في الفراش المريح داخل مملكتها الحصينة غرفتها ..
تسبح في احلامها الوردية بهدوء و راحة و بسمة جميلة تلوح علي وجهها رغم ألام قلبها إلا أن هناك جزء كبير بداخلها يرفض هذا الانكسار و الضعف و إهدار الوقت علي حب ضائع...
فماذا يفيد البكاء علي اللبن المسكوب... تمشي بهذا المبدأ..
و تساعدها شراستها و كرامتها العنيد التي تأبي الانصياع لدور الفتاة المنطوية الضعيفة..
انها العنيدة الشرسة القوية ضحي.. و ستظل هكذا دائما ولن تسمح لأحد بإضعافها أبدا...تجعدت بسمتها بعبوس لطيف.. تلية تعقد حاجبيها بضيق و انزعاج.. من هذا الطرق الشبية بمطارق علي رأسها بلا رحمة ... لحظات و بدأت في الاستيعاب.. ثم فتحت عينيها ببطئ و غضب... تشعر بالحائط يكاد ينقسم نصفين.. من كثرة الدق
نظرت سريعا لمكان الطرق.. فكان الحائط الذي يفصلهم عن بناية الجيران..
همست بغضب و هي تنهض بجنون من علي الفراش
_ مين عديم الذوق اللي بيدق كدا... و كمان الشقة دي مش كانت فاضية... انت يا متخلف... جايب مرزبة بتكسر في الحيطان..جذبت إسدالاها سريعا حينما وجدت ان الطرق يتوقف عن حديثها ثم يعود عندما تصمت.
رفعت الاسذال علي رأسها سريعاا وهي تهرول للشرفة حتي تدق عنق هذا المزعج
وقفت في الشرفه تنظر للشرفة للملاصقة لهم..صاحت بصراخ غاضب
_ انت يا طووور يا اللي بتكسر في الحيطان... يا عديم الذوق... انت مش عايش لوحدك لاحظ فية ناس معاك... مالك مستخبي ليه.. ؟أطلعلي كدا علشان أمسح بيك الشارع.. و ربنا لأطفشك من الشقة دي قريب زي ما عملت مع كل اللي سكنوهاا قبلك ..انت يا استاذ اخرجلي بدل ما انط عندك و انط في كرشك بعدهااااا....صمتت سريعا وهي تستمع لصوت ساخر يشوبة البرود قبل ظهور المارد الضخم المكتذ بالعضلات.. يبدو أنه مدرب لياقة بدنية..
: للاسف معنديش كرش..
قالها وهو يقف أمامها في الشرفة يستعرض عضلاته المنتفخةلوت فمها ببسمة ساخرة
( مفكرني هخاف ولا هقع في حبك وانت بالنفخ ده)نظر لها بشر.. جعلها تبلع ريقعا بتوتر وهي تحاول الظهور بقوتها وعدم التأثر أو الخوف منه.. فلدية هالة أسره و هيبة شديدة و رجولة طاغية.. تجعل من امامة يقف صاغرا له...
تحدثت بغيظ وهي تشمخ ب انفها بكبرياء
_ علي العموم.. اوضتي للاسف جنب شقتك.. ياريت تلاحظ ان فية جيران و تبطل خبط و ازعاج شوية.. و اه هعتبر اللي حصل ده خطاء مش مقصود و اتمني ما يتكررش..
أنت تقرأ
فارسي الأجنبي ( من عالم آخر ٢)
Ficción Generalهو ليس بصاحب الشركات و الإمبراطوريات.. وليس من أشهر رجال الأعمال.. بل فارس بسيط يعمل في احدي المزارع الخاصه بالخيول.. و المزرعة خاصه بعجوز كهل أصبح من الصعب عليه الاعتناء بها .. إستطاع هو بالنهوض بتلك المزرعة خلال السنوات التي قضاها معهم و أصبحت من...