Bab 26

43 4 0
                                    

Satu figura melangkah dengan laju tetapi tidak menghasilkan satu bunyi pun.Langkahnya semakin perlahan apabila tiba dihadapan disatu pintu yang besar gerbangnya,mempunyai ukiran berbentuk naga yang berlilitan pada satu sekentum bunga rose.

Pintu dikuakkan dari luar dengan perlahan-lahan,walaupun tidak menghasilkan bunyi tetapi seseorang dari dalam ruang bilik itu menyedari kehadirannya.

"Oh kau,ada sesuatu ke yang buat kau datang sini?"soal seseorang itu yang didalam kegelapan bilik itu yang hanya disinari cahaya bulan.Seseoran itu mula mengangkat punggungnya dari kerusi yang diduduknya tadi.Seseorang itu mula berjalan menuju lebih dekat dengan figura itu.Semakin seseorang itu melangkah semakin jelas kelihatan wajahnya.Rupanya Ryan seseorang itu.

"Aku datang untuk ini!"

Terkaku tubuh Ryan apabila satu tembakkan dilepaskan tepat pada perutnya.Tubuhnya terus jatuh ke lantai,terbaring.Nafasnya terasa tersekat-sekat.Berat untuk dia bernafas.Jantungnya semakin laju,darah pekat mula keluar laju dari tempat luka.Figura itu yang melihat Ryan sudah separuh nazak mula mengatur langkah berlari keluar.Meninggalkan Ryan sendirian.

Ringgggg!!!

Satu deringan telefon bunyi diatas meja.Ryan yang sudah tercungap-cungap bernafas cuba mengumpul tenaga untuk bangun.Ryan dapat bangun dengan perlahan-lahan.Cuba mencapai telefonnya dengan harapan agar telefon itu masih berdering.

Butang hijau ditariknya.Satu suara mula terjah.

"Sayang... i depan pintu you.You bukakan please"suara itu rupanya suara Soffya,kedengaran suaranya sungguh bernada manja dan ceria.

"Sof...fya.."perlahan suara Ryan bersuara.Dia sudah memejamkan matanya sambil cuba berdirikan tubuhnya dengan menggunakan kekuatan tenaganya yang masih tersisa.Nafasnya semakin tercungap-cungap apabila dia semakin mencuba. Tetapi tidak lama akhirnya tubuh rebah jatuh ke lantai.

"Sayang?.."Suara Soffya yang masih didalam talian seakan-akan risau dengan keadaan Ryan.

Tidak lama kemudian pintu ruang bilik Ryan itu ditolak dengan kuat.

Pang!!!!

Soffya terkejut melihat Ryan sudah terbaring tidak sedarkan diri.Kakinya laju berlari menuju jasad Ryan itu yang sudah terkaku.Dibelakangnya ada seorang lelaki dan wanita.Ramai dibelakang Soffya.

Soffya telah mencampakkan kek ditangannya yang masih dinyalakan api dibeberapa batang lilin.

"Sayang!!!"Soffya sudah terjerit-jerit memanggil kekasihnya Ryan.Dia goncangkan tubuh lelaki itu.Tetapi tiada sebaran perubahan.Masih terkaku.

"Ryan!!"konco-konconya mula memanggilnya,semua terkejut melihat Ryan terkaku terbaring sebegitu.Mereka cuba mengejutkan Ryan dengan berharap agar tuan mereka sedar.

"Danish! Buka lampu!"Arah Soffya pada konco Ryan itu .Lekas Danish mencapai plac suis dan on.

Kesemuanya terkejut apabila lampu menyala sahaja ruang bilik itu dipenuhi darah.Darah Ryan yang ditembak ke perut tadi.Semakin panik dan meraung Soffya mengejut Ryan yang sudah berwajah pucat.

"Kyra call ambulans,now!!!"jerit Soffya pada seorang wanita disebelah Danish.

"Sayang,please wake up!. Dont leave me alone.Sayang... sayang!.."Soffya sudah menangis dengan deras.Tidak diherankan oleh konconya yang sedang menonton,asalkan Ryan bangun.

"Sayang please!.Ryan,tolonglah i cintakan you!.Jangan tinggalkan i,Ryan....i merayu,bangun sayang.. Yangg!.." Soffya menjerit dengan semakin bernada lemah.Terasa pedih hatinya melihat keadaan Ryan.Sakit.Soffya tidak henti-henti menangis.Soffya memeluk tubuh Ryan dengan erat.Dia dapat rasakan tubuh Ryan yang lembek itu.

"Sayang!!.. arh!!! Please lah!! I tak nak kehilangan you, Ryan!..please... wake up"terjerit-jerit Soffya sehingga lama kelamaan bernada perlahan.

"Soffya kita kena hantar Ryan dekat hospital sekarang!"kata Sarah dengan cemas.

Lekas sahaja beberapa konco lelakinya mendukung tubuh Ryan lalu dibawa ke sebuah kereta.Soffya hanya mengikut sahaja dari belakang.Soffya dipujukkan oleh konco wanitanya.Doa yang baik-baik agar keadaan Ryan baik-baik sahaja.

____________________________________

Sudah hampir tiga jam tetapi khabar apa tidak mereka dengari.Kali terakhir adalah apabila seorang doktor pakar menemui Soffya.Doktor itu berkata bahawa Ryan kehilang terlalu banyak darah dan rupanya bukan satu tembakkan dilepaskan tetapi tigs butir peluru dilepaskan.Doktor berkata lagi agar Soffya kuatkan semangat dan berdoa agar pembedahan dijalankan dengan lancar dan agar semuanya berjalan dengan lancar.

"Cik Soffya.."panggil doktor tadi.Dengan wajah yang tidak dapat untuk Soffya memahami .Soffya berharap agar berita yang dia dapat akan melegakan hatinya.Perlahan-lahan kakinya melangkah ke doktor itu yang semakin menundukkan kepala apabila melihat wajah Soffya yang sudah keletihan dengan tangisan sahaja dari tadi.Mata yang sudah bengkak dan kemerahkan,hidung turut merah kemerahan dan muka nya basah dengan air mata sahaja.

"Maafkan saya,Cik Soffya.Pihak kami sudah cuba sebaik mungkin.Tetapi takdir ajalnya kami tidak dapat menghalang.Saya harap Cik bersabar dan redha.Saya minta maaf dan saya turut bersimpati.Saya minta maaf saya kena pergi sekarang.Nanti ada nurse yang akan uruskan jenazah"kata Doktor itu berlalu pergi meninggalkan Soffya.

Soffya tidak tahu hendak beraksi apa.Dia terus jatuh terduduk dilantai.Wajahnya menjadi terkaku.Soffya menundukkan kepalanya ke bawah lama kelamaan badannya terhinjut-hinjut,tidak lama kemudian beberapa titisan air jatuh ke lantai.Soffya sudah menangis lagi,tetapi kali ini tiada bunyi raungan atau tagisan yang hanya menemani tangisannya adalah sunyi.Menangis dalam diam.Konco nya berlari mendapatkan Soffya apabila melihat Soffya sudah jatuh terduduk dilantai.

Serta-merta memori dia bersama Ryan berputar kembali didalam ingataannya.

"I janji,lepas selesai semua ni kita kahwin okey sayang?. Sayang.... i betul-betul cintakan you.Sangat-sangat"kata Ryan dengan wajah gembira,bibirnya terukir senyuman manis.

"You.Janganlah merajuk lama-lama nanti kalau i dah tak ada siapa nak pujuk you lagi nanti,huh?"kata Ryan sambil mencubit sedikit pipi Soffya.Soffya lekas melarikan mukanya dari cubitan itu.

Bila dikenangkan memori itu,Soffya tiba-tiba tersenyum dalam tangisan dia.

"I love you dear"

Suara itu bagaikan bersuara dia telinganya berkali-kali.

"I love you too,sayang"kata Soffya perlahan.Disebabkan terlalu kuat dia menangis sehingga sukar dia untuk bersuara.Soffya bagaikan didalam dunianya.Dia merenung sahaja di satu tempat.Telinganya seperti tidak dengar apa-apa yang disuarakan oleh konconya atau bunyi disekelilingnya.Telinganya hanya mendengar suara-suara memori dia bersama Ryan.

"Sayang... andai kata suatu hari nanti i dah tak ada.I nak you terima takdir tu.I nak you kuat.You janganlah kuat menangis sampai bengkak mata tu nanti,tau.Nanti,i dekat sana pun sedih.You kena jaga diri.You kena jaga kesihatan you.Hati i tiada sesiapa melainkan you.Soffya.I really really love you"kata Ryan dengan sayu suaranya.

"Ish you ni apa yang tak ada tak ada nya.Janganlah cakap pasal mati-mati ni .Tak baiklah..."kata Soffya bernada marah.Bengang apabila Ryan berkata topik sebegitu.

Soffya masih ingat itulah kali terakhir dia mendengar suara Ryan.

"Sayang janganlah menangis,nanti cair makeup tu dah... nanti i nak kena temankan you pergi shopping makeup you tu.Dahlah lama.Tak comeylah...sayang i ni menangis"

Terlintas suara tu ditelingan membuatkan Soffya lagi deras menangis. Sehingga dia menutup wajahnya dengan terlapak tangan.Dia tahu mesti wajahnya sedang buruk kerana menagis dari tadi .Tetapi dia tidak kisah,dia sedang bersedih sekarang.

"SOFFYA!"suara itu memanggil Soffya dari belakang.Soffya menoleh kebelakang,belum penuh dia menoleh tuba-tiba tubuh Soffya rebah ke tanah.Membuatkan kesemua konconya mula berlari mendapatkan Soffya.

Tubuh soffya lembek apabila mereka mendukung.Beberapa konco Soffya mengangkat tubuh Soffya.

BERSAMBUNG....
#JGN LUPA VOTE,KOMEN AND FOLLOW MY ACC

#CIK CHAYANG♡

#JIKA ADA TYPO JGN SEGAN UNTUK BERITAHU,JGN KECAM SUDAHLAH

𝔐𝔞𝔣𝔦𝔞 ℜ𝔬𝔰𝔢Where stories live. Discover now