"Morning mummy." Kasyaf menapak ke dapur. Dia sudah lengkap mengenakan suit berwarna biru gelap. Tubuh si ibu disauk ke dalam pelukan. Pipi juga dikucup.
"Morning. Breakfast?" Puan Kamelia menyoal. Kadang-kadang anak sulung dia ni bukan nak bersarapan pun. Terus aje bergerak ke pejabat.
"Sure." Kasyaf mengangguk. Duduknya dilabuhkan di meja pulau sambil melihat mummy yang sedang membuat french toast. Kopi di dalam teko dituang ke dalam cangkir.
"Mana daddy?" Kasyaf menyoal. Selalu awal pagi begini Tuan Emir masih berada di rumah.
"He took the jet to Italy." Kasyaf memandang Puan Kamelia dengan bingung.
"Apparently your brothers are in trouble. And they're too afraid to call you so they call your dad." Kasyaf menrengus. Tak lain tak bukan Khalaf dan Khalif itu mendatangkan masalah.
"And I guess daddy didn't take it well?" Kasyaf jongket kening. Senyum senget menghiasi wajahnya.
"Nope. He's furious. And They just woke the Luciano inside him." Semakin jelas senyuman senget Kasyaf itu. Khalaf dan Khalif suka bermain dengan api. Sudah berkali-kali dia pesan untuk tidak menimbulkan masalah. Too bad, they just woke up the beast inside a Luciano.
Tuan Emir lebih menggerunkan daripada Kasyaf. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi? Dia berdoa semoga adik-adiknya itu sempat mengucap.
"Mummy nak tanya sikit boleh tak?" Kasyaf menganguk.
"Chiedimi cosa?" (Ask me about what?)
Kopi dibawa ke bibir dan disisip perlahan.
"Kasy kenal ke dengan anak uncle Darwisy tu? I saw both of you were talking that night."
"Oh, you mean Dahlia?" Secangkir kopi yang disisip tadi diletak semula ke atas pinggan kecil. Puan Kamelia masih menanti jawapan daripada anaknya itu.
"Yeah, I know her. She is the interior designer that was hired for the E.L's resort project." Puan Kamelia hanya mengangguk. French toast tadi dihidangkan kepada Kasyaf.
"So what do you think about her?"
"She's good at her job. She done a fantastic job on the design for E.L's Resort."
"No. I'm asking you, what do you think about her?" Puan Kamelia mengulang soalan yang sama apabila dia tidak mendapat jawapan yang sepatutnya. Berkerunyut wajah Kasyaf.
"Tak payah nak buat-buat tak faham Kasy. Mummy tahu Kasy faham soalan tu." Tak usah berdalih dengan dia. Dia tahu anaknya lebih daripada faham akan soalannya itu.
"Well, she's a fine woman. Gorgeous if I might say." Hanya itu yang terluah. Selebihnya hanya dia yang tahu.
"That's all?" Kasyaf mengangguk. Puan Kamelia menrengus kasar. He should've describe her more!
'She's a good mother to my child, mummy.' Kata-kata itu hanya terluah di dalam hati. Mana mungkin terluah dari bibirnya. Mahu haru jadinya nanti. Silap-silap mummy kena sakit jantung.
French toast yang terhidang, disuap ke mulut. Selesai bersarapan, Kasyaf meminta diri untuk bergerak ke pejabat.
_______________
Tengah hari, Dahlia keluar makan bersama adik beradiknya. Meja yang diduduki oleh mereka hening dan masing-masing hanya saling berpandangan.
"What?" Dahlia menyoal apabila sedari tadi Danish, Daniyal dan Dareeq hanya pasak pandangan pada dirinya tanpa sebarang kata. Makanan langsung belum terusik. Dahlia naik rimas dengan perlakuan mereka itu.
YOU ARE READING
His Amore | SU
عاطفية#2 𝓗𝓲𝓼 𝓢𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝙆𝙖𝙨𝙮𝙖𝙛 𝙀𝙫𝙧𝙚𝙣 | 𝘿𝙖𝙝𝙡𝙞𝙖 𝙀𝙡𝙫𝙞𝙣𝙖 Kasyaf's Obsession⚠️ Pertemuan pertama mereka bukanlah yang terbaik. Pertemuan pertama menjadi saksi kejadian yang menimpa mereka. Andai boleh, pertemuan itu ingin dihapuskan...