"Mummy, do you have a date?" Delisha menyoal sambil peluk tubuh. Dahlia yang sedang berdiri di hadapan full body mirror ditatap lama.
"No. Why?" Dahlia mengerling seketika ke arah anak daranya itu. Selendang dililit kemas pada lehernya.
"I'm getting late for school." Delisha sudah lama memerhati Dahlia yang dari tadi menukar warna selendang.
"Okay, I'm done. Sorry. I have important meeting today." Dahlia sengih pada anaknya itu.
"You're beautiful mummy. You don't have to worry." puji Delisha sambil tersenyum ke arah ibunya. Dahlia turut menguntumkan senyuman.
"Okay. Let's go." Dahlia mencapai beg tangannya. Sempat dia menilik dirinya seketika pada cermin sebelum berlalu keluar dari bilik tidur.
Dahlia menyarungkan spool heels. Kemudian kasut Delisha dicapai dan disarungkan ke kaki anaknya itu.
"Mummy." Dahlia mengangkat pandangannya.
"What is it honey?" Rambut anaknya diselit ke belakang telinga. Wajah Delisha ditatap penuh kasih.
"Can you call my boyfriend to pick me up today?" Naik berkerut dahi Dahlia mendengar bicara anaknya itu. Sejak bila pula anak dia ada teman lelaki?
"Boyfriend?" Delisha mengangguk lagi. Bertemu ruas dahi Dahlia melihata balasan anaknya itu.
"Siapa boyfriend Isha?"
"Uncle Zayn." Hampir tersembur tawa Dahlia. Lah, si Zayn Zuhayr tu rupanya.
"Nanti mommy call. Kalau uncle busy, nenek will pick you up as usual okay?" Delisha akur. Dahlia tidak nafikan, Delisha anak yang baik. Senang mendengar kata. Selalu menyenangkan hatinya.
Kereta Mini Cooper yang terparkir di pekarangan rumah dihidupkan. Sebaik enjin kereta panas, Dahlia memandu menuju ke sekolah Delisha.
"Mummy can I come to your office today?" Dahlia yang sedang memandu melirik seketika ke arah Delisha melalui cermin pandang belakang.
"You want to come?" Delisha mengangguk.
"Sure. Tapi kalau nenek yang ambil Isha kat sekolah, just go straight home okay? Nanti mummy cuba call uncle Zayn kalau dia tak busy ya." Delisha tersenyum manis sambil mengangguk.
Dahlia tersenyum kecil melihat anaknya itu. Suka benar dengan Zayn. Apa tidaknya, Zayn selalu manjakan Delisha. Semua yang Delisha minta, semua dia berikan. Memang melekatlah anak dara dia ni dengan Zayn.
"Have fun at school honey. Be good okay?" pesan Dahlia sebaik kereta diberhentikan di hadapan pagar tadika.
"Okay mummy!" tangan Dahlia disalam dan pipi ibunya itu dikucup.
Dahlia turut melabuhkan ciuman pada dahi dan kedua belah pipi anaknya itu.
"See you later." Delisha kemudian keluar dari perut kereta. Dahlia memerhatikan anaknya itu hingga bayang Delisha hilang sebaik masuk ke bangunan tadika.
YOU ARE READING
His Amore | SU
Storie d'amore#2 𝓗𝓲𝓼 𝓢𝓮𝓻𝓲𝓮𝓼 𝙆𝙖𝙨𝙮𝙖𝙛 𝙀𝙫𝙧𝙚𝙣 | 𝘿𝙖𝙝𝙡𝙞𝙖 𝙀𝙡𝙫𝙞𝙣𝙖 Kasyaf's Obsession⚠️ Pertemuan pertama mereka bukanlah yang terbaik. Pertemuan pertama menjadi saksi kejadian yang menimpa mereka. Andai boleh, pertemuan itu ingin dihapuskan...