31

547 18 0
                                    

Mata aku jatuh melihat dahi Kayyis yang sudah dilap dengan sehelai tisu basah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mata aku jatuh melihat dahi Kayyis yang sudah dilap dengan sehelai tisu basah. Kanak-kanak kecil yang bernama Akil itu sudah ditidurkan di sebelah ibunya. Selang tiga puluh minit tadi, berjurai air mata kanak-kanak lelaki itu apabila dia dan Kayyis berjaya keluar dari batang pokok dengan bantuan pengunjung-pengunjung di Zoo Negara.

"Pelik betul. Tak ada angin tak ada ribut. Tiba-tiba pokok tu boleh tumbang."

"Hmm... nasib jugalah. Pokok tu tumbang, masa ada orang dewasa... Buat kalau ada budak tu ja? Memang habis."

Beberapa desas-desus menyapa cuping telingaku. Aku menghela nafas lantas menjeling ke arah Kayyis yang sudah berjalan ke arahku. Dahinya diurut sambil iris matanya menjelingku sekilas.

"Balik."

Sepatah suara garaunya mengarah sebelum terasa pergelangan tanganku ditarik. Perlahan-lahan aku membuntuti langkahnya sambil memandang pergelangan tanganku yang telah digenggam erat.

"Awak tak apa-apa ke? Kalau sakit kita duduk dulu. Nanti kita balik."

"Tak payah risau. Saya tak apa-apa," kata Kayyis sambil menekan punat kunci keretanya.

"Kayyis! Tak apa biar saya yang bawa. Awak duduk dekat sebelah," pintaku sambil menatap wajah lelahnya. Tak mungkin aku sanggup membiarkan dia memandu dalam keadaan begitu. Aku tak sekejam itu. Setelah kunci kereta bertukar tangan.

Kayyis pantas mengambil tempat di sebelahku. Sementara aku menghidupkan enjin kereta di seat pemandu. Walaupun agak terkulat-kulat mula-mula. Namun aku berjaya juga membiasakan diri memandu keretanya hingga ke persimpangan jalan raya.

"I'm fine."

Serak suaranya tatkala sedar sepasang mataku beberapa kali mencuri pandang ke arahnya. Aku kemam bibir lantas mencengkam kuat steering kereta. Rasa berbelah bahagi tika mendengar suara itu berbalas lemah. Tambahan pula, acap kali aku melihat Kayyis dalam mood cerianya. Bila dia berlaku seperti ini, terasa gusar dadaku.

Pelik. Kenapa tiba-tiba aku nak beremosi bagai? Hubungan kami bukan seperti hubungan suami-isteri yang lain. Aku dipaksa. Jadi kenapa aku nak beremosi segala?

Buat seketika signal diberi sebelum kereta hitam Kayyis aku parkingkan di bahu jalan. Kayyis terpinga-pinga melihat aku yang sudah membukakan seatbelt.

"Kenapa?"

"Tunggu sekejap."

Sepantas kilat aku memboloskan diri. Kemudian bergerak masuk ke dalam satu buah kedai.

Setelah mendapat barang yang dicari. Aku kembali dengan beg plastik yang tertera logo klinik. Kayyis hanya memerhati aku yang sedang memunggah barang-barang yang dibeli.

"Sini," pintaku sambil mengarah Kayyis untuk berhadapan denganku. Kayyis hanya menurut. Kepala ditundukkan manakala aku mengangkat wajahku. Hanya beberapa jarak. Namun nafas lemahnya terasa membelai kulit pipiku.

Golden in The nightmare : Bukan lelaki red flag | CWhere stories live. Discover now