BAB 12

129 16 0
                                    

"Kalau awak dapat soalan macam ni, awak kena asingkan dulu kata kunci dia. Macam ni." Terang Deniz.

Aku hanya mengangguk. Cuba memahami apa yang diajarnya.

Kami sudah selamat berada di dalam perpustakaan awam yang sangat besar.

"Faham?" Soalnya.

"Faham. Okey, terima kasih. Boleh sambung kerja kau." Ujarku.

Dia sambung membuat kerja kursusnya sebab tak lama lagi dia juga akan habis ijazah.

Kalau tak silap, masa aku habis SPM nanti, dia juga akan graduate.

Setelah penat memerah otak, aku buat keputusan untuk mencari buku untuk dibaca. Menghilangkan stres.

"Aku pergi ambil apa-apa buku kejap." Kataku seraya bangun. Deniz hanya mengangguk.

Aku berjalan keliling rak buku di situ. Mencari apa-apa buku yang boleh dibaca sementara menunggu Deniz tu habis buat kerjanya.

Aku berdiri di hadapan satu rak. Capai satu buku dan belek buku itu.

Tetiba, ada seorang lelaki berada di satu lorong denganku.

Aku mula rasa tak sedap hati. Tapi, aku cuba berfikir positif. Mungkin dia pun nak ambik buku.

Aku buat-buat tak endah dengan keberadaannya.

Tetiba, lelaki itu meraba punggungku. Aku baru nak jerit tapi dia lebih cepat tekup mulutku.

"Kalau kau jerit, aku buat lagi teruk dari ni." Ugutnya. Tangannya masih di punggungku.

Aku cuba menendangnya. Tapi kaki dan tanganku sudah dikunci rapat olehnya. Di sini pula sempit.

Aku mula rasa takut. Aku cuba meronta-ronta supaya dia lepaskan aku. Tapi dia langsung tak terkesan denganku.

Air mata mula menitis. Ya Allah, tolong aku!

Tangannya mula melingkar di sekitar tubuhku. Aku dah penat meronta macam anak beruk.

Dan pada masa itu jugalah, Deniz terus datang ke arah kami dan terus tumbuk lelaki itu.

Lelaki itu terus melepaskan aku dan melarikan diri. Tapi, Deniz lebih tangkas menangkapnya.

Terus, lelaki itu ditolak ke dinding. Deniz menumbuk wajahnya bertalu-talu. Rahangnya diketap kuat.

Aku terus terduduk memeluk tubuhku. Masih menangis.

"Kadınıma dokunuyorsun. şimdi cehenneme git!" (You touch my woman, now go to hell!) Marah Deniz sambil menumbuk lelaki itu.

"If I ever see you again with her, I'll kill you." Gertak Deniz.

Pada saat itu, pengawal keselamatan juga datang. Terus, mereka membawa lelaki tadi keluar dari sini.

Deniz terus menerpa ke arahku. Melihatkan aku masih memeluk tubuh dengan buku yang aku pegang tadi jatuh ke atas lantai, dia tahu aku sangat takut.

"Awak okey?" Soalnya prihatin. Aku menggeleng. Jujur.

Dia mengeluh lemah. Rahangnya diketap. Dia masih geram dengan lelaki tadi.

"I'll go and kill him." Marahnya. Aku terus cepat tarik hujung baju kemejanya.

"Tak payah. Duduk sini. Teman aku." Kataku sayu.

Dia mengeluh lagi dan akur dengan permintaanku.

Kami duduk bersila di atas lantai di lorong rak buku itu.

When God's Will ✔️   (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)Where stories live. Discover now