BAB 2

270 20 0
                                    

"Zayra, wake up!" Kejut Deniz.

Perlahan-lahan aku membuka mataku sambil memisat mata perlahan.

"Sampai dah ke rumah? Kita makan dekat rumah ke?" Soalku.

Dah dia kata nak privasi, aku fikir rumah je lah.

"Kita solat asar dulu dekat surau sana. Baru jumpa dekat situ." Katanya sambil menunjuk arah yang dikatakannya itu.

Aku pandang sekeliling tempat ini. Dekat mana ni?

"Mana kau bawak aku ni?" Soalku hairan.

"Entah, saya bawa kereta tahu-tahu jumpa pantai." Jelasnya.

Pantai? Dia nak kami makan dekat pantai rupanya. Pantai ini memang tak ada orang.

Kalau lemas dalam laut, sampai subuh esok pun aku rasa orang takkan tahu.

"Okey." Ujarku. Kemudian, bangun untuk keluar dan bergerak ke surau untuk solat asar.

Dia juga mengikutiku. Dan setelah tiba di surau, kami berpisah haluan untuk ke bahagian masing-masing.

Setelah selesai, aku keluar dari surau itu. Dan berjalan ke arah pantai.

Deniz sudah sedia ada di situ. Tikar piknik juga sudah dihamparkan.

"Memang privasi betul kau pilih tempat ni." Kataku.

Deniz hanya senyum sambil meletakkan bungkusan makanan di atas tikar.

"I just want to make you feel at ease. Duduklah." Ujarnya.

Aku agak terharu dengan katanya. Tapi sikit jelah.

Aku pun akhirnya duduk jauh sikit di sebelahnya.

Angin lembut menyapa kami yang sedang makan ini. Aku hanya diam dan fokus kepada makanan di depanku.

Deniz juga diam seribu bahasa. Tak macam selalu pun? Dia ni dah dapat hidayah ke?

"Kenapa awak macam baru lepas tengok hantu tadi masa dekat kedai?" Soalnya membuka perbualan.

Badanku sedikit mengeras. Aku pandang Deniz yang juga jelas memandang aku juga.

"Tak selesa. Ramai orang sangat." Jawabku.

Dia masih memerhatikan aku. Aku terus pandang nasi di hadapanku ini lalu menyuap sedikit ke mulut.

"Okeylah, kalau macam tu lepasni saya bawak awak pergi tempat yang ramai orang lagi." Ujarnya selamba.

Dia ni memang jenis tak faham bahasa ke?

"Ish, aku tak sukalah. Aku benci tengok ramai orang." Kataku mendatar.

"Tell me why." Arahnya.

Aku menghembus nafas perlahan.

"Aku takut. Setiap kali ada orang yang aku tak kenal cuba dekat dengan aku, aku jadi waswas dan rasa macam aku akan kena culik atau diapa-apakan." Luahku.

Deniz terdiam. Tapi, wajahnya jelas selamba. Seperti dah tahu.

"So, you're traumatized?" Soalnya.

Aku menjongket bahuku. Entahlah. Mungkin.

"Bagi saya telefon awak." Mintanya.

Aku kerutkan dahi. Apa kaitan telefon aku dengan semua ni?

"Bagi jelah kalau tak nak saya cari sendiri. Relax, darling. I'm a good man that you can trust." Ujarnya cuba meyakinkanku.

"Kau nak buat apa?" Soalku masih ragu.

When God's Will ✔️   (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)Where stories live. Discover now