BAB 33

122 14 0
                                    

10 tahun berlalu....

Alhamdulillah, aku dah tamat pengajian dalam ijazah bidang perubatan.

Aku dah selamat bergelar doktor pegawai perubatan. Dan aku masih dalam proses mengambil master dan phd untuk mendapat pangkat doktor yang lebih tinggi.

Segala latihan pra-perubatan dan compulsory service aku dah selesai. Dan kini aku mendapat kerja sebagai doktor di Turki.

Memang sengaja aku minta kerja di situ. Mana tahu Deniz dah pulang dari US.

Sepanjang di UK, adalah jugak aku singgah ke Turki. Melawat studio Deniz untuk melepas rindu.

Tapi, tulah dia tak ada. Masa dia balik ke Turki, aku pulak yang sibuk. Jadinya, kami tak berjumpa secara bersemuka langsung. Hanya melalui dalam talian.

Sudah lebih kurang 3 tahun lebih, aku berpengalaman menjadi doktor. 2 tahun jadi doktor di Malaysia, selebihnya aku bekerja di UK.

Sarah juga memohon tempat kerja yang sama denganku. Di Turki. Katanya, tak nak berpisah dengan aku. Aku pun meremang bila dia cakap macam tu. Tapi, aku biarkan saja.

Sejujurnya, yang buat aku hairan dengan Deniz, sejak 3 tahun lepas jugalah kami dah lost contact. Di hari aku graduasi.

Katanya, dia nak cuba datang. Tapi, lepastu dah hilang radar si Deniz tu.
Aku telefon kak Tya, dia cuma cakap telefon Deniz rosak dan tak beli baru lagi.

Jadinya, aku hanya membiarkan. Pastu terus terlupa pasal Deniz sebab masa tu aku sudah mula sibuk dengan housemanship lagi.

Sekarang, aku sudah mula bekerja di satu hospital di Turki. Memorial Bahçelievler Hastanesi. Satu hospital swasta yang banyak orang berada selalu datang.

Sarah menghantar mesej kepadaku.

"Weh, kau habis operation dengan Dr. Yousuf pukul berapa? Kalau lambat, aku nak ambil kunci dulu. Sebab harini aku habis kerja awal."

Aku dan Sarah tinggal bersama di satu apartment. Jadinya, setiap hari dia tanya aku habis kerja bila. Sebab ada satu kunci saja dan Sarah jenis yang suka lupa dia letak mana barang dia.

Jadinya, aku yang pegang segala mak nenek kunci yang ada.

Aku membalas mesejnya.

"Pukul 5 japgi. Kau balik lah dulu. Aku suruh nurse Aisha bagi dekat kau."

Sarah hanya membalas dengan stiker okey.

Aku kerling jam di tangan. Oh, ya aku ada pesakit sekejap lagi. Lupa pulak nak tengok siapa.

Terus, aku bergerak ke ruang bilikku. Menekan butang punat supaya nurse Aisha memanggil pesakit yang seterusnya.

Sambil menunggu, aku mula membaca butiran pesakit.

Aku agak tersentak. Tertera nama Aylin Siya di situ. Berumur 34 tahun. Sebaya dengan Deniz.

Tetiba, pintu diketuk. Aku menyuruhnya masuk.

Dan ya, itu adalah gadis yang pernah suka dengan buah hatiku dulu.

Aku pernah terserempak dengannya waktu Deniz graduasi.

Dia juga sangat terkejut melihatku yang memakai baju doktor ini.

Kemudian, dia cuba senyum walaupun aku tahu dia terpaksa.

"Hye." Sapanya. Aku juga cuba senyum kepadanya.

Kemudian, aku baca semula butiran pesakit.

Dia menghidap alahan teruk. Kepada kacang. Bercakap tentang kacang, Deniz sangat sukakan kacang.

When God's Will ✔️   (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)Where stories live. Discover now