Deniz akhirnya mengikutiku dari belakang. Tapi, wajahnya jelas geram denganku.
Setelah, kami masuk ke dalam bilik kerjaku, aku menyuruhnya duduk di kerusi berhadapan denganku.
Dia pandang wajahku. Mengamati wajahku. Lama.
"What's wrong with your eyes? Are you okay?" Soalnya tetiba. Wajahnya jelas risau. Aku agak terkedu.
Untuk seketika, baru dia tersedar yang dia terlepas cakap. Dia menunjukkan riak kosong kembali.
"What you want, stalker?" Soalnya sinis.
Aku mengerutkan dahi.
"What? Stalker? Me?" Soalku hairan.
Dia senyum sinis.
"You like me since we're undergraduate right? The one I rejected before. Don't you feel ashamed? I don't love you. I love my fiancee. My Camellia. My....." Tetiba dia seperti tersedar sesuatu.
"My Camellia..." Katanya sambil memandang pokok bunga Camellia di atas mejaku itu.
Aku masih menantikan kata-katanya.
Kemudian, dia berdehem sesaat.
"Nevermind. What you want from me?"
Jadi, ingatannya tentang aku dan Aylin tertukar. Dia ingat aku Aylin yang sukakannya dan dia ingat Aylin adalah aku, cintanya.
Mentang-mentang kami ada iras. Tak guna.
"Awak boleh cakap melayu. Cakap bahasa melayu sekarang." Arahku.
"The hell. For what? I don't even understand Malay." Balasnya kasar.
Aku pejam mata. Menahan sabar.
"Kalau macam tu, kenapa awak faham apa yang saya cakap?" Kataku.
Dia agak tersentak. Baru dapat logik yang aku katakan.
"I wanna go. Busy." Ujarnya cuba bangun.
"Stop right there! I'm not finished." Tegasku.
Dia kembali memandangku. Anak matanya jelas kosong.
Tapi, dia tetap keluar dari situ. Biarkan pintu terbuka luas.
Aku mengeluh nafas perlahan. Air mata menitis lagi.
***
Aku mengetuk bilik kerja Zayyed. Sekarang sudah petang. Harap dia tak balik lagi.
Mendengar suaranya membenarkan aku masuk. Aku buka tombol pintu untuk masuk.
"Zayyed." Panggilku. Duduk di kerusi di depannya.
Dia sedang menganalisis sesuatu pada komputernya.
Kemudian, pandang aku.
"Dah cakap dengan dia?" Soal Zayyed. Aku mengangguk.
"Tapi, dia terus blah macam tu je. Dia dah berubah, Zayyed." Luahku menahan sebak.
Zayyed mengeluh perlahan.
"Dia ada amnesia, Zayra. When I checked his brain's condition, it's quite bad. Ada bruises besar dekat tulang serebrum dia."
"Explain to me. Everything." Mintaku. Zayyed mengangguk. Aku berhak untuk tahu.
"Dia kemalangan kereta dulu. I don't know about the details. Like why and when, yang tu nanti awak tanya baba dia."
"Yang saya tahu, sebulan lepas tu, baba dia suruh saya jadi doktor untuk rawat keadaan otak dia. Saya cuma akur. Dia koma enam bulan."
YOU ARE READING
When God's Will ✔️ (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)
Lãng mạnSpin-off cerita Angel, His Special Protector ✔️ 'Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Dan jika Allah berkehendak, pasti ada jodoh kita.' Nur Zayra Zamrez. Seorang gadis yang mengalami trauma yang teruk selepas tragedi berdarah yang menimpanya. Keh...