"So, what? I don't have much time to talk to you. Be quick." Kata Deniz.
Dia dan Aylin sedang makan malam di satu restoran berdekatan rumahnya.
Aylin hanya mampu bersabar. Deniz tak pernah nak cakap baik-baik dengannya.
"I want to break off this engagement with you." Ujar Aylin.
Deniz agak tersentak. Namun dia masih menanti Aylin menyambung kata-katanya.
"Cuz I know, deep down, in your heart, there's no place for me. Everything's full with Zayra. Although you don't remember it fully."
"Now I understand, no matter how much I love you, I'll never get the chance to have your heart even though we're married."
"So, while there's still much time left before our wedding, I wanna end it with you. Our engagement. You have to remember again, Deniz. Before Zayra leaves you soon."
Deniz mengeluh lemah.
"I don't know how. I tried to remember, but still I can't. So all this time, you're not the girl I love?" Soal Deniz.
Aylin mengangguk.
"It's Zayra. The one who you truly love. From the beginning. While I was the one who you rejected a long time ago." Ujar Aylin cuba menahan air matanya.
Deniz agak terkedu. Jadi fikirannya yang salah selama ini?
"Deniz, if you want to remember something, I bet you can go to your studio at baba's. There's a lot of memories there. I saw it. With Zayra last week." Kata Aylin. Deniz hanya mengangguk lemah. Ada apa sangat dekat studio tu?
"Are you sure you want to break it off?" Soal Deniz meminta kepastian.
Aylin tersenyum manis ke arahnya.
"Yes. I'm not your Camellia, Deniz. Your Camellia is somewhere here. Zayra. Chase her back, remember everything asap. She might leave soon." Pesan Aylin.
Deniz hanya memandang lauk di mejanya.
Mendengar nama Camellia dan Zayra, tetiba Deniz senyum dan ketawa perlahan.
Kemudian, dia pandang Aylin.
"Alright. Let's break it off. I'll try to remember again. Before it's too late. I'm sorry for everything, Aylin." Ujar Deniz.
Aylin hanya tersenyum. Ini yang terbaik. Cinta Deniz hanya untuk Zayra seorang.
Walaupun di depan matanya, ada 100 wanita yang berwajah seperti Zayra, dia tetap akan mencintai Zayra yang sebenarnya.
Aylin menyuakan sekotak cincin pemberian Deniz dulu kembali kepadanya.
"Just throw it or give it someone else. But if you want to propose to Zayra, buy a new one for your little Camellia. Expensive one." Gurau Aylin.
Deniz ketawa perlahan lagi. Rasa lucu bila dengar your Camellia itu. Mesti tersimpan banyak memori dengan gelaran itu dulu.
***
Adeh, lapar pulak perut aku ni. Nak masak, jujur aku malas. Penat berkemas tadi. Sakit tulang belulang aku ni.
Sarah pulak ada hal malam ni dekat hospital.
Pergi jelah keluar mana-mana.
Aku capai tudung dan memakainya. Beg tangan aku ambil dan terus bergerak keluar dari rumah.
Nak makan dekat mana ni? Aku memandu kereta tanpa hala tuju.
Nak pergi Yıldız Restaurant pun macam jauh sangat.
YOU ARE READING
When God's Will ✔️ (ᴄᴏᴍᴘʟᴇᴛᴇᴅ)
RomanceSpin-off cerita Angel, His Special Protector ✔️ 'Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Dan jika Allah berkehendak, pasti ada jodoh kita.' Nur Zayra Zamrez. Seorang gadis yang mengalami trauma yang teruk selepas tragedi berdarah yang menimpanya. Keh...