Kicauan burung-burung menyedarkan aku dari tidur. Aku menggapai telefon yang terletak di sebelah bantal. Terbuntang mata aku setelah melihat jarum sudah menunjukkan pukul 11 pagi. Terus aku mendail nombor si dia.
"Zuhal! Maaf saya akan terlewat jemput Zayra. Awak bawa dia keluar makan dulu boleh tak?" Kalut aku berkata sambil mengambil tuala.
Berkerut kening aku setelah mendengar tawa besarnya. "Abang ada dekat bawah rumah Kayla ni. Dengan Zayra dan Kak Zati."
"What?! Awak ada bawah?!" Aku terjerit kecil.
"Yes sweetheart. Tak apa. Abang tengah main dengan Zayra ni. Nanti turun lah." Kata Zuhal.
Terus aku meletakkan panggilan dan membaling telefon ke atas katil. Bilik air dituju untuk membersihkan diri.
"Zayra? Zuhal?" Laung aku dari atas sambil menapak menuruni tangga perlahan-lahan.
"Here mummy!" Jawab Zayra. Seperti di dapur.
Aku melangkah ke dapur, sambil mata mencari Zuhal.
"Astaghfirullah, Zayra! Zuhal! Apa benda korang berdua buat ni?" Laju kaki aku menghampiri mereka. Rambut dan wajah putih, dipenuhi tepung. Aku mencekak pinggang, memerhati mereka berdua bersilih ganti.
"Hehe hai mummy." Zayra Alana tersengih-sengih.
"Hai Kayla." Celah Zuhal yang juga turut tersengih. Dengan apron merah jambu milik Zayra ditubuhnya. Sendat. Nak ikat pun tak lepas tu. Takat dada saja panjangnya.
"Buat kek?" Tanya aku setelah melihat bahan-bahan yang terhidang di atas meja.
"Yes! For you mummy. Daddy cakap harini birthday mummy." Kata Zayra sambil menjilat coklat cair di tangannya.
"Kak Zati yang izinkan saya masuk. Lagipun dia ada dalam bilik tu ha. Kejap lagi dia nak keluar. Alang-alang tu, abang ajak lah Zayra buat kek untuk Kayla. Tapi itulah, dengan budak ni....bersepah habis." Pipi Zayra dicubit lembut seusai dia berkata.
YOU ARE READING
DIA MILIKKU (C)
RomanceManusia pertama yang mengajar aku erti cinta merupakan manusia pertama yang mengajar aku rasa peritnya terluka. Hidup Mikayla Hareesa sudah cukup perit selama ini tanpa sesiapa pun tahu, namun Allah hadirkan satu lagi dugaan buatnya. Terpaksa disatu...