10.10. 1983:
Jednoho dne po schůzce zaměstnanců Lily oslovila Salazara ve sborovně z portrétů ze zakladatelů.
,,Salazare, vím, že si vynalezl mnoho lektvarů, které jsou k teto době velmi staré,"řekla. ,,Vynalezl si lék na Lykadropií?" ,,Co je to lykantropie?",zeptal se Salazar.
,,Vlkodlaci,"řekla mu Helga.
,,Promiň děvče, my jsme žádné neměli v naší době,"řekl jí Salazar.
~
,,Zvláštní,"řekl Severus. ,,Že v té době neměli vlkodlaky."
,,Protože jsem jejich lék vynalezl já,"ozval se portrét Merlina.
,,Vy?",zeptal se Severus v šoku.
,,Ano, chlapče,"řekl Merlin. ,,Na přesný obsah se mě neptejte, protože je starý několik let. Ale poradím vám, zajděte ke Gringottovým a tam je."
~
Druhý den se tam Lily a Severus po vyučování vydali.
Lily vzala kabelku, kde portrét Merlina připojila, aby jim poradil. Vešli do trezoru Merlinových, který Potterovi vlastnili.
,,Měl by být z prvních svitků,"řekl Merlin. ,,Je to ale v hebrejštině."
,,Pro tebe to bude hračka to přeložit,"řekl Severus rudovlásce.
Hledali až to na potvrzení Merlina našli.
~
,,Do háje,"řekl Severus, když se vrátili domů a v laboratoři to zkoumali. ,,Chybí nám dva přísady,"řekla rudovláska. ,,Listy měsíčních bobulí a ovčí kapradiny."
,,Necháme si to a pomůžeme nám to v našem výzkumu,"řekl Severus.
~
,,Nesvinstvo!,"křikl Salazar při dalsi schůzce zaměstnanců o týden později.
,,V mé laboratoři v Bradavicích budete moct najít měsíční bobule a ovčí kapradiny. Promluvte si s mým baziliškem Amarasu a ona vám ukáže cestu."
,,To máme jít do Bradavic?",zeptala se Lily. ,,Vždyť Molly Weasleyovou jako ředitelku nebo Brumbála by ochrany o nás upozornili."
,,Jednodušše řekněte Fawkesovi ať vás vezme do naší komnaty,"řekl Godric. ,,Promluvte si s našimi portréty a pak se samotnými Bradavicemi v další komnatě a představte se jako majitelé."
,,Nevím, jestli vzít s sebou Inu,"řekla v duchu. ,,Jen vem s sebou svého pejska,"mrkl na ni Godric jakoby to poznal.
~
29.10. 1983:
V sobotu Lily naplánovala se s Jamesem se vypravit do Bradavic.
Rozhodla se vzít s sebou též Severuse a Inu. Harryho, Nevilla a Miu nechali s Minervou a Poppy. Řekly jim, že se o ně jako náhradní babičky postarají.
Udělali jak jim Godric doporučil. Portréty je přivítali jako u nich na Potter manoru. ,,Tak vy Lily a Jamesi běžte dozadu a promluvte si se samotnou Bradavicemi a Salazar mezitím Severuse naučí kouzlu, které budete moct seslal na školu a pozemek,"řekl Godric.
~
Lily viděla, že Inu zůstává se Severusem, který se s ním obrátil na Salazara, tak šla s Jamesem dozadu.
,,Halo Bradavice?,"ptal se James s otázkami. ,,Lily, Jamesi,"ozval se hlas staré ženy. ,,Jsem ráda, že už jste si uvědomili, že jste majitelé Bradavic. Doufala jsem, že mě přijedete navštívit. I malý Harry."
Lily byla v šoku. Litovala, že s sebou nevzala děti.
,,Prosím dej mi chvilku a já změním ochranná opatření, aby jste mohli s ochranami dělat,"řekla Bradavice.
Objevila se rudá záře a pak Bradavice řekla:,,Teď můžeš seslat kouzlo společně se Severusem."
,,Děkuji Bradavice,"usmála se Lily.
,,Nemáš zač,"řekl hradní hlas. ,,Jsem ráda, že se o mě staráš." Poté se rozloučili
~
Lily, James a Severus na sebe seslali kouzla nevidotelnosti.
,,Počkejte,"šeptl James a vykročil na chodbu. ,,Co?",zašeptala Lily.
,,Něco co nám patří,"řekl James. ,,Pojďte než vyřešíme tvůj úkol Severusi."
Šli ke kabinetu Filche. ,,Dobrý není tady,"šeptl, když vešli dovnitř. Lily držela v náruči Inu a seslala kouzlo jak na něj tak Fawkese.
Šel k nápisu ,,Zabavené a nebezpečné" a vzal známý kus pergamenu.
,,Plánek,"šeptl James a dal ho do kapsy. Poté Lily a Jamese zavedl Severus na místo, které Salazar určil a ukázal jim pohyb hůlky.
Společně seslali kouzlo, aby bylo, co nejsilnější, ikdyž ho Salazar ve své době seslal sám.
~
Když byli hotoví vrátili se do místnosti zakladatelů, kde jim Salazar řekl cestu do Tajemné komnaty.
Ocitli se v místnosti, která připomínalo kobku.
Ale bazilišek nikde.
,,Třeba šla do lesa na lov,"pravil Severus. Inu náhle zasyčel. Ozvalo se syčení.
,,Inu rozumíš baziliškovi?",zeptala se Lily. Inu zaštěkal a rudovláska řekla:,,Severusi měli bychom přinést obraz Salazara, abychom jí řekli, že jsme jeho přátelé."
~
Jakmile Severus přinesl obraz tak dveře se otevřely a objevil se obrovský had. Inu zvedl tlapku a Salazar řekl:,,Můžete mě odnést."
Bazilišek zasyčel:,,Inu mi řekl, že jste s Jamesem majitelé Bradavic a ty jsi laskavá čarodějka a moje dědička,"Lily jí k jejímu překvapení rozuměla. ,,Jsem jinak Amarassu,"řekl had. ,,Pojďte za mnou."
~
Lily přeložila všechno Jamesovi a Severusovi, když Severus odnesl zpět obraz Salazata a šli.
,,Děkuji Amarasu, že si nám ukázala laboratoř Salazara,"usmála se Lily.
,,Nemáš zač,"řekla Amarassu. ,,Je mi zima a jsem osamělá."
,,Amarassu říká, že se ke mně připojila a je jí zima,"řekla rudovláska.
,,Zkusím k nám krb připojit,"řekla. ,,Kancelář ředitelky Merlinovy akademie čar a umění,"hodil letax do krbu a rozhořel se, když mávl hůlkou.
,,Děkuji,"řekla Amarassu. ,,Přijďte mě někdy navštívit."
,,Určitě,"zasyčela Lily. ,,Potřebujeme udělat lék na lykantropií."
,,Co je to lykantropie?",zeptal se had. ,,Člověk pokousaný od vlkodlaka se mění ve vlkodlaka,"vysvětlila Lily. ,,Za úplňku."
~
,,Představte si, že Harry též mluví s hady,"řekla Minerva, když jí Lily, James a Severus řekli o incidentu.
Lily se podívala a v obyváku ležela s Harrym, Nevillem, Dracem, Susan a Miou obrovská zmije. Přidal se k ním i Inu.
,,Saša se jmenuje,"řekl Harry.
,,To je had, kterého si našel Harry na zahradě,"dodala.
,,Promluvim s Inu ve své psí podobě,"řekl Sirius. ,,Jestli to nebude tím, jak porazil Voldemorta a Harry jako dědic Zmijozelu." ,,Musím dát za pravdu,"pravila Narcissa.