4 - stranden

4.5K 120 45
                                    

Jag vaknade av en extrem hetta som hade omringat mig. Ögonen öppnade jag snabbt upp då jag var ovanligt pigg. Jag tog upp mobilen och kollade på klockan. 10.31.

Solen skiner in genom fönstret då jag glömde att dra ner rullgardinerna igårkväll. Suckandes klev jag ut ur sängen och tassade in till badrummet. Något jag hatar är att vakna eller somna och vara alldeles svettig.

Efter att jag duschat av mig gick jag in i köket. Jag rostade två mackor, tog en skål med mjölk och jordgubbar innan jag gick ut med frukosten till altanen, där resten av familjen befinner sig.

"godmorgon, sovit gott ?" Frågar pappa och kollar upp från tidningen.

"ja, jag vaknade dock av att det var svin varmt i rummet, vi måste fixa någon fläkt" suckade jag och satte mig ner bredvid Jakob. Jag började äta utav min macka.

" Mamma och jag ska in till Göteborg och handla lite inför ikväll, vi kan se om vi hittar någon fläkt till rimligt pris." svarar pappa mig.

"åh tack" svarar jag mellan tuggorna.

Mitt rum ligger i sydöstlig riktning . Alltså värmer solen upp rummet på morgonen & dagen vilket leder till att mitt rum är som en bastu både morgon och kväll. En fläkt hade vart perfekt i mitt rum.

"Vad har ni för planer för dagen?" Frågar mamma och kollar nyfiket mot mig och Jakob. Hon tar upp sin vita kaffemugg och dricker ur den.

"Stranden får det nog bli idag, eller vad säger du Bea?" Frågar Jakob mig samtidigt som han drar ut stolen för att resa sig ifrån bordet.

"Ja sounds great" säger jag lyckligt och fortsätter att äta min frukost.

Jag älskar havet, stranden att sola och bada. Då är det sommar på riktigt.

"Bra, är du klar till halv tolv?" frågar han och börjar gå in i huset.

"Vad är klockan nu?" Min fråga mumlar jag ut då jag jag stoppat in macka i munnen. Pappa ger mig en sur blick. Han hatar när vi pratar med mat i munnen, han tycker det är otrevligt vilket jag ändå förstår.

"Ehm" börjar han och kollar in genom altandörren. Det hänger en klocka på vär vita vägg som tillhör tv rummet. Där har vi en tv och en mysig soffa, precis innan altanen.

"Fem över elva"

"Amen då hinner jag" Hab svarar med ett enkelt bra och jag fortsätter äta utav min frukost.

"Har dom nya grannarna flyttat in en?" Frågar jag mamma och pappa nyfiket.

"Ja vi såg bilen komma för en timme sen ungefär, men vi har inte sett till dom ute en" sa mamma.

Endast ett vitt staket skiljde vår och deras tomt åt. Alltså såg vi rakt in på kortsidan utav deras stuga. Den är vit och har ett smalt fönster, från marken till golvet. Precis som våran stuga har på kortsidan.

Det är bara tre hus här, på vår gata. Egentligen är det mera en stig. Det är skog på ena sidan stigen och husen på andra sidan. Alla tre stugor är nästintill lika dana, vita med orange tak. Vi har sjötomt vilket jag tycker är ur mysigt. Dock är det ingen sjö utan ett hav.

"Dom fixar antagligen inne nu så vi tänkte kolla med dom senare idag" la pappa till. Jag nickar som svar.

Vi har aldrig träffat den nyinflyttade familjen. Att vi vet att det är en familj med en son i min ålder vet vi för att våra förra grannar , Klas och Heléne berättade det för oss.

Med den tomma skålen och tallriken går jag in till köket. Väl inne i köket sköljer jag av smuts disken och sätter in den i maskinen. Där efter styr jag mina ben till mitt rum.

Barndomsvänner | o.eWhere stories live. Discover now