Regnet smattrar mot fönster rutan i mitt rum. Klockan slår 15.03 och jag har fortfarande inte bytt om eller gjort mig iordning över huvudtaget. Frukost har jag faktiskt ätit redan. Men att klä på sig och fixa sig orkade jag inte med idag då vädret ute verkligen är tråkigt.
Jag tar upp min bärbara dator som ligger på golvet bredvid min säng. Ett avsnitt av Gossip Girl sätter jag på. Jag vet inte hur många gånger jag sett om denna serie, men en sak jag vet är att jag älskar den serien.
Ett högt dån utanför fönstret får mig att vakna. Tydligen hade jag somnat under ett avsnitt av Gossip girl. Fundersamt sätter jag mig upp i sängen , vad var det för ljud?
Jag gnuggar mig löst i ögat. Hur kan man bli så trött mitt på dagen?
Mitt rum lyser snabbt upp av ett vitt sken utanför. Blixten.Genast förstår jag vad det var för ljud jag nyss hörde , åskan såklart. En obehaglig känsla kryper över mig, jag hatar åska & blixt.
Jag tar tag i min mobil som ligger i sängen. 18.03. Hur länge har jag egentligen sovit?
Jag vet inte varför jag är så oerhört trött idag. Jag antar att min och Oscars badtur igår verkligen tog kol på mig.
Mina fötter styr jag ner mot köket. Ätit har jag inte gjort sedan klockan 11 så hungrig är jag. Väl inne i köket står mamma vid spisen och lagar någon slags gryta.
" Du ser alldeles yrvaken ut ju, var det jobbigt igår på stranden" flinar Jakob mot mig.
Jag förstår precis vad han syftar på. Han tror precis som Johanna, att det är något på gång mellan mig och Oscar, vilket det inte är. Vi är endast vänner inget annat.
"Vad gjorde ni för ansträngande på stranden igår då?" Frågar mamma som inte har en aning om vad Jakob menar. Antagligen tror hon att han menar att vindpiskade volleyboll eller något sådant.
"Ingenting han retas bara" säger jag och kollar surt mot Jakob.
"Oscar och Bea hade lite roligt tror jag" flinar Jakob mot mig och vickar på ögonbrynen. Jag känner hur mina kinder får en rödare nyans. Fan, att jag alltid ska bli generad.
"Men vad bra" säger mamma glatt, fortfarande förstår hon inte vad Jakob tror vi gjort. Men det är jag bara glad över att hon inte fattar.
Jag styr mina steg till köksbordet dör Jakob sitter. Fortfarande har jag inte frågat om jag får följa med Oscar och dom till Norge. Jag är rädd att mamma och pappa kommer säga nej. Därför har jag inte sagt något.
"Ehn förresten Oscar undrar om jag vill följa med han och de andra killarna i deras band till Norge över midsommar helgen" säger jag försiktigt till mamma. Jag stoppar in en körsbärs tomat i munnen och äter upp den.
"Ouuuh" flinar Jakob. Ännu en gång blänger jag surt mot honom, om blickar ändå kunde döda.
"Men vi ska ju fira med kusinerna och Therese's familj som vi alltid gör" säger mamma och kollar allvarligt mot mig. Therese är mammas bästa kompis som också ha sin stuga i detta område.
"Men Jakob måste ju inte vara med" suckar jag.
"Han är äldre" säger hon strikt. Jag suckar ännu en gång, lite högre denna gången. Jakob får alltid fördelar. Typiskt.
"Men snälla mamma , Viktor och Emma är ju ändå yngre än mig jag klickar inte med dom" säger jag ärligt. Viktor och Emma är 13 och 15 år, Therese barn.
" Dina kusiner då" säger mamma och kollar ännu en gång allvarligt mot mig.
"Dom har varandra " säger jag i ett försök om att övertala henne.
"Jag ska höra med pappa innan jag bestämmer något" säger mamma bestämt. Framsteg i allafall för pappa är lättare att övertala.
En halvtimme senare sitter hela familjen samlade runt vårt vita runda bord i köket.
Jag slevar upp lite pasta och kyckling gryta på min tallrik. Glaset fyller jag med kall mjölk.
Vi sitter tysta en bra stund innan pappa öppnar munnen."Så vad har ni gjort idag?" Frågar han och kollar menandes mot mig och Jakob.
Pappa har varit i Göteborg hela dagen på hans jobb. Han har ett kontor både i Göteborg och Stockholm. Det är därför vi valde att ha stuga i Göteborg.
"Ingenting typ sovit hela dagen" svarar jag ärligt och äter utav min mat.
" Jag har vart ute och sprungit sen har jag mest slappat" svarar Jakob.
Pappa kollar stolt mot Jakob , han tycker om när vi rör på oss , så vi inte sitter stilla hela dagarna som jag gjort idag.
"Bea vill åka till Norge över midsommar helgen med Oscar , vad säger du om det Patrik?" Säger mamma efter att hon slevat upp lite sallad på sin tallrik.
Pappa kollar fundersamt på mig medan han sväljer den vita drycken i hans glas. När han väl svalt mjölken öppnar han munnen.
"Ska ni åka själva menar du?" Säger han och kollar nyfiket mot mig. Något pappa inte tycker om är att jag åker iväg själv långt ifrån dom. Han blir lätt orolig att något ska hända mig.
"Nej nej, Oscar ska dit med de andra killarna i sitt band för de ska ha spelningar där så deras maneger Katia är där och hon är vuxen" säger jag och försöker låta så säker som möjligt. Egentligen har jag ingen aning om Katia är deras maneger men något är hon iallafall.
"Men får du verkligen följa med på det?" Säger mamma frågandes. En tyst suck lämnar mina läppar. Alltid ska de komma en massa frågor, kan de inte bara svara med ett enkelt ja eller nej, fast det första alternativet låter bäst. Ett enkelt ja.
"Ja det är klart, annars hade han ju inte frågat! Han har redan frågat Katia " svarade jag ärligt.
Jag tog upp pasta samt kyckling på min gaffel. Gaffeln styrde jag in mot munnen, som mm alltid gör när man ska äta någon slags maträtt.
"Hur länge ska ni vara i väg?" Denna gången är det Jakob som frågar. Men mamma och pappa kollar ändå frågandes på mig.
"3-4 dagar" svarar jag. "Oscar sa att vi skulle åka en torsdag och komma hem på söndag/ måndag" tillägger jag.
Pappa nickar och kollar mot mamma. Dom möter varandras blickar. De kollar en bra stund innan de båda ger varandra en liten nick. Det är nästan lite läskigt , det är som om de kan prata med varandra genom blickar.
"Okej du kan få åka , men du får lova att vara rädd om dig och inte hitta på dumma saker" säger mamma stängt.
Jag skiner upp som en sol. Sa mamma ett ja? Får jag åka ? Första gången jag åker själv utomlands , första gången som dom vågar släppa ett litet tag om mig.
"tack tack tack tack" ler jag glatt. Jag reser mig häftigt från stolen och springer fram till mamma, kramar om henne och ger henne en snabb puss på kinden innan jag gör likadant på pappa.
Jag känner på mig att denna midsommar kommer bli den bästa någonsin. Spendera den med sin bästa vän som varit saknad i flera år! Kan inte bli bättre.
•••••
Jag ska försöka att uppdatera oftare, jag lovar. Hoppas ni alla mår bra, jag blir superglad när ni röstar & kommentera. Ni är så söta!
VOCÊ ESTÁ LENDO
Barndomsvänner | o.e
FanficBeatrice och Oscar är barndomsvänner. Tiden gick, dom blev äldre. Med åren tappade de kontakten helt. Dom trodde att dom var bortglömd av den andre. Men kan man verkligen glömma sin barndomsvän?