Jam yang menunjukkan angka 10:45 minit malam dilihat. Mata dah mengantuk. Mulut pun tak henti-henti menguap sedari tadi.
“Bapak. Qaayed balik dulu,” bagitahu Qaayed. Tangan anaknya ditarik keluar dari rumah.
“Bang! Aku nak balik sekali!” Qhair terkocoh-kocoh bangun. “Qhair dah ngantuk. Bapak bawa kereta eh?” Kunci kereta diberi kepada Encik Uzair.
“Haa pergilah balik. Ajak Nora tu sekali kot-kot dia nak balik tidur dah.”
Qhair mengangguk. Nora Maisara dihampiri. “Jomlah balik.”
“Tak boleh ke aku tidur kat sini?”
“Malam ni malam pengantin baru. Kau nak menyelit buat apa? Kau nak jadi orang ketiga ke? Lambat dapat anak saudara baru nanti.”
Kata-kata Qhair membuatkan Qashaf terbatuk-batuk dek tersedak air kopi. Lancar betul mulut Qhair. Depan-depan dia dan Fajar cakap macam tu.
“Eh betul juga. Bye abang! Lain hari Nora tumpang tidur.” Tangan dilambaikan. Dia berjalan keluar dengan Qaayed.
“Semangat! Buat anak saudara baru banyak-banyak.” Separuh berbisik Qashaf berkata sambil memandang Fajar. Senyuman dilorek di akhir kata.
“InsyaAllah.”
Mendengar balasan daripada Fajar, Qashaf hambur tawa kecil. Geli hati tengok Fajar melayan.
“Abang. Jomlah balik. Dina dah siap.”
Qashaf mengangguk. “Balik dulu Fajar.”
“Riza tak puas lagi duduk dengan mak andak.” Tangan Arisha digoyang-goyangkan. Dia tak nak balik. Dahlah jarang jumpa mak andak kesayangannya itu.
“Esok datang semula. Kita balik rumah nyang je Riza.” Ujar Qashaf.
“Betul ni?”
“Betul.”
Riza muncungkan mulut. Berat hati nak beredar. Lambat-lambat dia melangkah menghampiri Qashaf.
Arisha labuhkan punggung di sebelah Fajar. Dah rasa bahang penatnya. Huluran segelas air kopi dilihat. Kemudian, dia pandang Fajar dengan senyuman. “Terima kasih.”
Fajar berdehem mengiakan. Pandangan dikalih ke arah Encik Uzair yang menghampiri mereka.
“Dah penat, rehatlah. Emak dengan bapak nak balik dah. Ayam dah simpan. Nanti jangan lupa kunci pintu,” Encik Uzair mengingatkan.
“Um. Terima kasih bapak.”
“Sama-sama. Bapak balik dulu. Emak dah keluar dah ikut pintu dapur.”
“Hati-hati bawa kereta tu bapak,” pesan Arisha.
“Aku pergi kunci pintu dulu.” Fajar berdiri dan beredar.
Birai katil diduduk. Arisha buka tudung sarung lalu tubuh dibaringkan. Fajar turut membaringkan tubuh setelah menutup lampu.
“Tidur.” Dalam samar-samar cahaya, tangan menarik tubuh Arisha merapat. Dahi Arisha dikucup sebelum mata dipejam mencari lena.
•••
“Dah masak dah, kan kak?” Tanya Ezzati. Wardina dan gulai ayam dilihat silih berganti.
“Sikit lagi.”
“Sikit tu lambat. Ezzati dah terliur. Baby kebulur.” Ezzati tertawa kecil. Gulai ayam sambung dikacau.
“Baby tak nak makan makanan lain dulu ke?” Perut Ezzati yang sedikit membukit diusap.
“Dah makan kuih dah. Mak long dia buat sedap.”
YOU ARE READING
UNTUK MENERIMA SEADANYA
Romance[UPDATE] [FAMILY/ROMANCE] Hilangnya cahaya saat kasih sayang memudar. Kenapa perbezaan itu menyakitinya? Goresan luka menjadi semakin dalam mendengar bait-bait kata daripada ibu kandung. Bukan sekali, malah telah menikam pendengarannya berkali-kali...