“Pesanan baru,” bagitahu Ridzuan. Seketika dia menongkat siku di kaunter lalu menghela nafas. Penat, namun masih harus bekerja.
“Fajar.” Mendengar satu suara, fokus Fajar teralih ke arah jendela. Figura Arisha yang tersengih-sengih menyapa pandangan mata.
Kening diangkat mengganti mulut meluah pertanyaan. Kunci rumah yang dihulur oleh Arisha diambil.
“Saya nak pergi rumah tok su sekejap. Lepas tu saya balik rumah terus. ”
“Hati-hati bawa kereta tu. Pintu rumah jangan lupa kunci.”
“Hm.” Arisha angguk. “Bye sayang.” Tangan dilambaikan sebelum dia beredar.
“Wuu! Manis pengantin baru kita ni. Bye sayang….” Ukael ajuk kata-kata Arisha.
“Kerja-kerja.” Fajar cuba menutup perbualan. Kena usik dengan Arisha pun dah blushing macam apa. Kena usik dengan orang lain lagilah…. Rasa nak sorok muka sampai minggu depan.
“Normal bos. Dah ada isteri, adalah orang manjakan. Tapi lama-lama isteri tu bertukar jadi singa tau. Siap sedia laa,” kata Ukael.
“Semua isteri sama. Diorang dah berpakat sebelum lahir lagi agaknya. Tapi garang-garang diorang pun, masih comel manis bos. Kuat membebel macam Khairul laa.” Fizan melirik ke arah Khairul yang menghampiri.
“Kurang asam! Aku datang-datang, terus kena umpat aku kuat membebel. Macam mana aku tak membebel? Bos korang tu degil macam apa. Kalau aku tak bebel dekat dia, siapa nak bebel dekat dia? Susah dia nanti.”
“Mak-mak dia dah datang,” kata Fajar.
“Eh budak ni! Aku sebat kang.” Khairul jegilkan mata sambil mencekak pinggang.
Fajar tertawa. Ada juga kena sebat betul-betul sekejap lagi. Orang marah, digelakkan orang tu pula.
“Bang.” Fajar menoleh. Nora Maisara menyengih di hadapan tingkap.
Fajar kerut dahi. “Datang dengan siapa?”
“Dengan Qhair dan Aqila. Kitorang nak beli roti. Lapar tak ada biskut dekat rumah.”
“Arisha baru je pergi rumah tok su. Kalau bagitahu awal-awal, abang boleh suruh dia bawa balik tadi.”
“No, no, no. Bapak dah pesan awal-awal tak boleh ambil kesempatan. Tak boleh makan free dekat kedai ni. Nora kena beli. Oh ya! Nora nak bagitahu abang sesuatu tadi. Bapak suruh Nora pasan dekat abang, kalau lapang tengahari esok, datang makan rumah tok su. Kitorang nak balik dah. Sempatlah tunggu Kak Arisha balik kerja.”
“Okey.”
“Nora pergi dulu bang. Duduk sini lama-lama, makin lapar pula bau mi sup.”
“Tak nak makan mi sup dulu?”
“Lain kalilah. Meja penuh. Nora tak boleh sabar.”
Tergaris senyuman di bibir Fajar. Geli hati dengar balasan Nora Maisara.
•••
Pintu rumah Wan Khatijah diketuk beberapa kali seraya memberi salam. Tidak lama, pintu itu dibuka oleh Qhair.
“Kak. Abang Fajar datang.”
Arisha segera ke hadapan pintu. Sebelah tangan Fajar diraih. “Sorry awak. Saya berbual sampai tak tengok masa. Awak balik rumah ke tadi?”
Fajar angguk. “Aku nampak kau tak ada. Aku datang sini.”
“Sorry….” Serba salah Arisha rasakan.
YOU ARE READING
UNTUK MENERIMA SEADANYA
Romance[UPDATE] [FAMILY/ROMANCE] Hilangnya cahaya saat kasih sayang memudar. Kenapa perbezaan itu menyakitinya? Goresan luka menjadi semakin dalam mendengar bait-bait kata daripada ibu kandung. Bukan sekali, malah telah menikam pendengarannya berkali-kali...