22

13 2 0
                                    

"Masam je dua tiga hari ni, kenapa?"

Is membalas dengan senyuman. Mana tak masam, buah hati dah busy dengan kerja. Jarang jarang saja boleh call. Wasap lambat sekali nak balas.

"Ni mesti Han busy la ni."

Is masih diam membisu pandang ke hadapan.

"Itulah, pergi cari orang yang busy. Orang yang sentiasa ada kat sisi ni tak pandang"

"Tak kelakar la Danny"

"I tak buat lawak, i cakap menda betul. Kalau couple ngan i kan 24jam boleh date"

Is menjeling sedikit ke arah Danny yang tengah drive sambil tersenyum.

Deringan handphone Is berbunyi. Terpapar nama Han, baru terukir senyuman dibibir.

"Hello sayang. Huh?"

Is mengerutkan dahi.

"Kenapa? Siapa?"

Danny memandang sekilas muka Is yang kebingungan.

"Okay, japgi saya sampai. Bye"

Is menghembus nafas dengan kuat sedikit.

"Kenapa?"

Soal Danny

"Han suruh pergi balai, i pun tak tahu kenapa, dia taknak bagitau"

Alang alang dah kat traffic light, Danny u turn je terus. Is masih berteka teki kenapa Han minta dia pergi ke balai.

📄

Sampai di balai, Is cepat cepat masuk kedalam mencari Han. Danny mengikuti langkah Is. Is mendapatkan Han yang sedang sibuk di meja.

"Kenapa awak suruh saya datang sini?"

"Tu, dia minta saya call awak. Dia kata dia tak ada ahli keluarga selain awak"

Han memuncungkan mulut ke arah seorang perempuan. Is cepat cepat berpaling ke arah yng ditunjuk.

"Is..."

Is mengetap gigi melihat Aileen. Aileen datang mendekati Is. Is masih terkaku dengan reaksi muka geram. Aileen terkumat kamit mencari ayat nak berkata.

"Saya tak kenal dia tuan. Tuan salah orang. Saya balik dulu"

Is terus melangkah kaki ke arah Danny. Namun kakinya terhenti bila Aileen sekali lagi memanggil namanya.

"Is, tolonglah. Aku dah tak ada siapa siapa. Aku ada kau je."

Is menggenggam penumbuk. Ditarik nafas, hembus, lalu menyambung langkah.

"Is nenek dah tak ada !"

Aileen meninggikan suara lalu air mata jatuh berjurai.

Langkah Is terhenti lalu memalingkan wajah ke arah Aileen. Nenek Aileen dah macam nenek Is sendiri. Dulu selalu jugak balik kampung jumpa nenek. Aileen memang tinggal dengan nenek dari kecil. Ibu bapa? Masing masing lari tinggalkan tanggungjawab. Mata Is berkaca. Nafas semakin laju. Semua yang ada disitu, khusyuk melihat drama depan mata. Setelah beberapa ketika, Is berpusing ke belakang lalu melangkahkan kaki. Is seolah tidak menghiraukan Aileen, padahal dalam hati tuhan je tahu.

Aileen mencapai pistol di salah satu pinggang anggota polis yang kebetulan berada disitu.

"Kalau kau tak kesah pasal aku, baik aku mati !"

Aileen mengacukan pistol ke kepala sendiri. Semua panik, Han bagi isyarat bertenang. Is melihat Aileen dalam keadaan mengacukan pistol ke kepala sendiri sambil menangis.

Seorang GadisWhere stories live. Discover now