12

31 1 0
                                    

After 1 week

"Sedih lagi ke tu?"

Kata kata Danny mengejutkan Is yang tengah termenung atas katil. Is melihat Danny dengan muka sedih.

"Is, Haris tu pergi kerja bukan pergi berperang ke apa. He's pilot okay, u sedih macam ni pun bukannya dapat buat Haris balik sini"

"U tak fahammm..."

"I faham. U membesar sama sama, yes i faham. Tapi dia gi kerja kan? Lagipun bukan u stay sorang sorang. U ada kitaorang semua kan?"

Danny mendekati Is lalu duduk di sisi katil.

"I kan ada, i tahu i tak sebaik Haris tapi i janji akan jaga u macam mana Haris jaga u. U nak apa, nak pergi mana, nak makan apa bagitahu je i, okay?"

Is merenung mata Danny, terukir sedikit senyuman dibibir.

"Thanks....i faham je dia pergi kerja but sometimes rasa kosong. Entahlah Danny, i pun tak tahu. Maybe i kurang kasih sayang kut. By the way, may i ask you something?"

"What ? Macam serious je"

"Why u baik gila dengan i?"

"I pun tak tahu, i rasa selesa berkawan dengan u. Maybe the way u treat my family. As long as someone make my family happy, i akan layan dia dengan baik. U tahu tak, dengan adanya u, rumah ni makin meriah tau. Dulu tak adalah macam ni"

Is mengangguk dan tersenyum.

"Tadi u cakap nak jaga i macam mana Haris jaga kan?"

Danny mengangguk

"U kata i nak apa, nak makan apa, nak gi mana bagitahu kan?"

"Yess.."

"Okay jom pergi makan steak !"

"Pandai erk bermain kata. Taknak lah nanti papa marah bawa u keluar"

"Alaaa bosan la duk rumah, dah macam musim pkp. Tadi u dah janji" Is memuncungkan bibir.

"Tak yah lah buat muka macam tu, serba salah pulak ni. Tapi kalau papa marah macam mana?"

"Tak apa, i pandai pandai la cakap ngan papa nanti"

"Okayy kalau macam tu, siap cepat. Ajak Lisa sekali lah sebab dia kata nak beli barang"

"Yeayyy"

Is sedikit berjoget keriangan. Memang betul la nasihat Haris, pening melayan sikap manja Is ni.

📄

"Haa ni 3 orang ni nak pergi mana?"

Papa bertanya soalan simple tapi bagi Is macam malaikat maut tanya soalan. Cepat cepat Is menyorok belakang Danny. Is pegang lengan Danny, dan mata sedikit mengintai. Tergelak Danny dengan perilaku Is, tadi cakap pandai pandai nak kautim dengan papa, sekarang menyorok pula.

"Ni haa orang belakang nak makan steak pa"

Lisa cepat cepat tunjuk ke arah Is, takut dia pula yang kena marah.

"Bahaya la, Taufiq kan masih bebas kat luar tu"

"Papa.....kalau setahun Taufiq tu tak kena tangkap, setahun la Is terperap dalam rumah?"

Baru keluar kepala Is macam kura kura keluar dari cengkerang. Papa dah speechless, budak ni memang kuat melawan, ada je jawapan.

"Okay pergilah, tapi careful. Kena peka dengan keadaan sekeliling. Jangan enjoy sangat. Balik jangan lewat, anything happen terus inform. Danny jaga adik adik"

Akhirnya papa mengalah. Apa lagi memang senyum lebarlah Is dah dapat greenlight.

📄

Dalam kereta,

Seorang GadisWhere stories live. Discover now