39

5 1 0
                                    

Danny datang menghampiri Is yang sedang busy dengan kerja di laman luar rumah.

"Is, i ada benda nak bagitau ni"

"Apadia? Bagitahu la i dengar je ni"

"I nak balik oversea"

Semua pergerakan Is terhenti lalu memandang ke arah Danny.

"Why?"

"I nak kerja kat sana. Not forever, cari pengalaman then one day balik sini semula"

"U nak tinggalkan i?"

"Is bukan macam tu"

"U janji dengan i Danny. U lupa ke? U janji nak jaga i macam mana Haris jaga i"

"Yes i know, dari jauh pun i boleh jaga u. Lagipun u dah nak kahwin kan? U ada Han nanti"

"Nooo, u lupa ke apa u cakap kat i? U ask me to stay by your side even i ada Han sekalipun"

"Is.."

Danny mendiamkan diri.

"Tak apalah, kalau tu dah keputusan u, takkan i nak halang. Sorry teremosi pula. Just go whatever u want with your life. I tak ada hak atas diri u"

"Dont say that Is"

"Mama papa bagi ke?"

"Papa bagi, mama tak"

"Habistu u tetap nak pergi? Tak kesian kat mama ke?"

"Bukan tak kesian.."

"Danny, nanti kalau i dah kahwin, i akan keluar dari rumah ni. Kalau u tak ada, u nak harapkan Lisa ke jaga mama papa? U anak sulong, lelaki pulak tu. Mana tangungjawab u"

Danny tak terkata. Fikiran jauh melayang.

"Dah la, up to you. I nak pergi bersiap, nak keluar dengan Aileen jap ag. U fikir la masak masak"

Is mengemaskan laptop lalu masuk kedalam rumah. Danny mengeluh panjang.

📄

"Is kau dengar tak aku cakap?"

Soalan Aileen menghentikan lamunan Is

"Sorry sorry, aku fikir something"

"Kenapa? Gaduh dengan Han ke?"

"Eh tak la, Han dengan Farid kan ada operasi khas, tak jumpa macam mana nak gaduh"

"Haah lah lupa pulak laki kita sama kerja. Dah tu kenapa?"

"Just fikir pasal mama je. Tak ada apalah. Jom makan, penat jugak erk cari barang hantaran. Kebulur aku ni"

Selesai semua urusan, Is pulang ke rumah. Dilihat kereta papa tak ada. Lisa masih di kolej. So mesti mama dengan Danny je ada kat rumah. Malas pula rasa nak masuk rumah, terserempak dengan Danny rasa sedih pun ada.

Is melangkah ke tingkat atas, namun kaki berhenti di tepi pintu bilik Danny.

"Danny taknak dengar cakap mama ke? Tak kesian kat mama?"

"Bukan taknak dengar mama, i just can't do this anymore"

"Danny walau macam mana pun u kena jugak hadap dia. Nanti dia dah kahwin , dah ada anak, u still akan jumpa dia"

'Dia? Siapa dia? Danny ada masalah ni, aku dah agak dah'

"Better u stay je sini, lawan perasaan u tu" mama menyambung kata kata

"Everyday Danny tengok dia hati Danny pedih ma. Makin nak dekat waktu dia nak kahwin makin sakit hati ni rasa. Danny tak boleh control."

Bunyi esakan tangisan mama. Is turut merasa sedih walaupun tidak tahu apa masalah sebenar.

Seorang GadisWhere stories live. Discover now