BAB 20

415 13 0
                                    

Shaf berbaring diatas katilnya sambil menghayun-hayunkan kaki diatas tilam.Shaf masih teringat akan kata-kata rakannya sebentar tadi.

Flashback
"Pieqa...are you serious about it?"Azie bertanya pada Shaf.Shaf mengeluh perlahan.

"Hmmm..." Hanya itu yang terkeluar dari mulut Shaf.

"Tapi Pieqa..kau ada hak untuk tentukan masa depan kau.."Ana pula yang cuba untuk membuat Shaf mempertimbangkan balik keputusannya.

"Ya...I know...but now I can't do anything"Shaf sudah memicik kepalanya.

"What do you mean?"Syah yang dari tadi berdiam diri akhirnya bersuara.

"Ni semua keputusan ibu"Nana menjawab bagi pihak Shaf.

Mereka semua menghela nafas berat.Mereka memang sudah fasih dengan perangai ibu Shaf.Jika dia membuat keputusan,tiada apa yang boleh mengubahnya.Linda yang dari tadi hanya mendengar perbualan mereka akhirnya bersuara.

"Pieqa..aku tahu..keputusan ibu memang tiada siapa yang boleh ubah..tapi..kau berhak buat keputusan kau..aku tak sokong dan aku juga tak halang kau kahwin dengan dia.Tapi aku rase kau sendiri dah tahu macam mane perangai dia.Aku takut dia apa-apakan kau je nanti.".Shaf memandang Linda.

"I can fight him".Linda mengeluh.

"Ya..I'm totally sure you can fight him..but...kau kena ingat..bila kau kahwin je dengan dia...syurga kau dah bertukar tempat...dan...aku tak yakin yang kau akan lawan dia bila dia buat apa-apa dekat kau...sebab mase tu kau akan rase berbelah bahagi sama ada nak pilih derhaka atau derita"Linda terus bangun dan meninggalkan mereka.
End flashback

Shaf tersentak apabila dia mendengar bunyi pintu dibuka dari luar.Shaf memandang kearah pintu dan melihat kearah ibunya yang sedang berjalan masuk kedalam biliknya.Shaf cepat-cepat menutup matanya dan buat-buat tidur.Puan Saharah duduk disebelah tempat pembaringan Shaf dan mengusap rambut anak bongsunya.

"Adik...ibu tahu adik tak tidur..ibu tahu adik tak boleh terima keputusan ibu..tapi adik percaya cakap ibu yang dia ialah pilihan terbaik untuk adik...ibu percayakan dia..ibu tahu adik boleh lawan dia kalau dia buat benda buruk dekat adik...ibu kenal anak ibu...dan ibu juga nak yang adik lupakan kehidupan adik yang dulu...ibu sayang adik tau.."Puan Saharah mengucap dahi anak bongsunya dan berlalu keluar dari bilik anaknya.

Shaf perlahan-lahan membuka matanya apabila dia yakin yang ibunya sudah keluar.Shaf bangun dari pembaringannya dan tanpa disedari air matanya minitis.

'Adik tahu ibu buat semua ni untuk adik...tapi untuk lupakan kehidupan adik yang dulu tak mudah bu..'Shaf kembali berbaring diatas katil dan perlahan-lahan matanya tertutup dan akhirnya tertidur.

Deringan telefon yang dari tadi tidak berhenti telah membangunkan Shaf dari tidurnya.Shaf mencapai telefon bimbitnya dan menutup penggera yang dia sendiri tidak tahu siapa yang setkan.Shaf melihat jam pada telefonnya yang menunjukkan angka 7:30 malam.

'Masyaallah...nyaris tak terlepas magrib aku...macam mane boleh terlajak tidur ni..'Shaf dengan sepantas kilatnya bangun dan pergi membersihkan diri untuk menunaikan solat magrib.

Shaf turun ke tingkat bawah untuk makan malam.Sebaik sahaja langkahnya sampai ke anak tangga terakhir dia mendengar riuh rendah dari ruang makan rumahnya.Shaf teragak-agak untuk pergi ke ruang makan.

'Aduh ibu ni...aku dah dapat agak dah siapa yang ada kat meja makan tu..heilah nak pergi tak nak eee...tapi kalau aku tak pergi lapar pulak..ahh lantaklah..aku dah kelaparan ni'.Shaf terus menuju ke meja makan dan mengambil makanan yang berada diatas meja tanpa menghiraukan orang yang sedang memandang kearahnya.

BENCI ATAU CINTA?Where stories live. Discover now