Bab 5

3.4K 108 0
                                    

"nia!!"panggil maknya, nia yang dari tadi berbual dengan danise menoleh kearah maknya. "danise saya balik dulu"kata nia sambil tersenyum kearah kawannya apabila mendapati maknya telah sampai. danise mengangguk "bye nia"ucap danise, "bye"balas nia lalu berlari anak menuju kearah maknya.

"ok tak sekolah?"soal maknya apabila nia mula masuk kedalam  kereta. nia mengangguk "taklah teruk sangat"jawabnya. maknya hanya  tersenyum memandangnya ada sedikit kerisauan yang terpamer diwajahnya.

Nia membuang pandangannya keluar tingkap pada waktu itu .mereka telah pun meninggalkan perkarangan sekolah untuk balik kerumah. 

maknya menarik nafas dalam dalam sebelum memulakan perbualan untuk  memecahkan kesunyian pada waktu itu. "nia sebenarnya mak nak bagitahu sesuatu yang penting"ujar maknya, nia  yang dari tadi diam mengalihkan pandangannya kearah maknya.

"apa dia??"soal nia ingin tahu maknya melepaskan keluhan berat sebelum menjawabnya "besok ayah nia akan datang kerumah" jawabnya maknya dengan berat.nia terdiam tersejenak bulat matanya memandang maknya. "dia nak datang"kata nia dia terkedu pada waktu itu maknya mengangguk " kenapa dia nak datang?"soal nia sambil cuba untuk menenangkan dirinya. nia sangat benci dengan ayahnya, kebenciannya sangat mendalam sehinggakan dia rasa sakit hati apabila memandang mukanya..

"dia cuma nak meluangkan masa dengan kita."kata emaknya dengan lembut, nia berasa geram dengan maknya. kenapa maknya masih memberi peluang dengan ayahnya setelah semua perkara buruk  yang dia lakukan kepada mereka. 

"saya tak nak dia datang"kata nia dengan rasa marah, "tapi dia tu ayah nia, nia tak sepatutnya cakap macam tu"ujar emakany apabila melihat perubahan sikap anaknya yang begitu mendadak "huh?? ayah!! siapa kata dia ayah nia...dalam dunia ni nia hanya ada mak!!!"nia meninggikan suaranya, maknya terkejut memandang nia. nia terkaku dia tersedar dari kemarahannya.

maknya mengeluh kecil  "nia..."panggil maknya dengan lembut nia hanya diam kolam matanya mula berair.."mak tahu nia bencikan ayah nia.. tapi tolonglah nia...maafkan ayah nia"pujuk maknya. nia merasakan hatinya bagaikan ditusuk apabila mendengar kata kata yang keluar dari mula emaknya.

kemarahannya meluap luap bagaikan gunung berapi yang ingin meletus, tetapi dia cuba mendiamkan dirinya supaya dirinya menjadi tenang sedikit. "besok jangan ambil saya  balik"ujar nia, maknya memandangnya dengan kecewa..
"nia..tolonglah kali nie
je. nia beri dia peluang"pujuk  emaknya sambil memegang bahu nia dengan lembut. nia hanya diam membisu. maafkan saya mak bisik hati kecilnya lalu membuang pandangannya keluar..nia tahu yang dia ni agak biadab dengan maknya tapi dia lebih takut maknya bersama balik dengan ayahnya.dia takut kejadian yang paling ditakutnya berulang semula..

maknya membiarkannya dia tahu anaknya sangat benci dengan bekas suaminya. nia bukannya macam tu sebenarnya dia seorang budak yang ceria dan baik dan semuanya berubah apabila dia dan suaminya bercerai disitulah anaknya mula mengasingkan dirinya dari dunia luar...anaknya pergi sekolah pun sebab dia yang  paksa itu dah cukup baik daripada dia hanya diam dirumah.

Obsesi CintaWhere stories live. Discover now