"Ya allah, dah lama tak jumpa kau Afiq." Ujar Datuk Mikail. Dia memeluk badan tegap kawan lamanya itu.
"Lama tak jumpa kau Amani!" Ujar Datin Azira pula. Dia memeluk badan kecil kawan lamanya itu.
"Jemputlah masuk." Pelawa Datin Amani. Kami semua masuk ke dalam rumah dengan pelawaan itu. Ruang tamu kami tuju. Pembantu rumah itu menyediakan air minuman buat kami semua.
"Mana anak kau Afiq?" Tanya Datuk Mikail sambil memandang kiri dan kanan.
"Daniel!" Panggil Tengku Afiq lantang. Satu suara garau membalas "Yes Papa." dari arah dapur. Aku dan Ayyan serta-merta menoleh ke arah empunya punya suara.
"Korang buat apa kat sini?" Tanya Daniel sebaik saja melihat muka kami berdua.
"Ni rumah kau ke Daniel? Macam mana aku boleh tak tahu ni." Kata Ayyan sambil menggaru kepala yang tidak gatal.
"Lah, kenal ke?" Tanya Tengku Afiq. Kami bertiga lantas menjawab "Kenal!". "Satu sekolah lagi." Sambung kami lagi.
"Satu kelas lagi." kata Ayyan dan Daniel.
"Baguslah kalau kenal, pergi lah main sana. Daddy nak berbual dengan kawan Daddy." kata Datuk Mikail. Kami bertiga menganguk tanda faham. Bilik Tengku Daniel kami tuju tanpa perasaan malu.
***
"Tak sangka jumpa lagi. Ada jodoh ke ni?" Kata Daniel bersaja. Dia duduk bersila di atas sofa.
"Kau je ada jodoh dengan adik aku." Jawab Ayyan ringkas. Muka aku dan Daniel serta-merta merah kalah buah tomato.
"Kenapa tu, blushing ke?" Tanya Ayyan menahan tawa.
"Mana ada." Jawab kami serentak. Ayyan mula mengusik, "See, jodoh!".
"Nak buat apa erk?" Daniel lantas menukar topik perbualan.
"Menyanyi?" Cadangku.
"Good, menyanyi!" Sokong Ayyan pula. Daniel yang baru faham terus bangun dan mengambil gitar kesayangannya.
"Azreen mula dulu." Arah Daniel sambil menghulurkan gitar ke arah aku. Aku yang malas untuk mulakan lantas membalas "Ayyan dulu.".
"Okey, Ayyan dulu." Arah Daniel sinis. "OK!" Ayyan mengeluh perlahan. Dia mengambil gitar di tangan Daniel dan mula memetiknya mengikut tempoh lagu.
"Aku tolong record kan." kata Daniel rela hati.
"Thanks bro!"
Gitar dipetik dan mulut bergerak mengikut bait-bait lirik lagu.
***
Tepat pukul 11 malam. Keluarga aku meminta izin untuk pulang ke rumah kerana esok bukan hari cuti. Sampai saja di rumah, semua orang naik ke bilik masing-masing. Di dalam otak hanya fikirkan tidur, tidur dan tidur.
Ayyan's pov
Aku masuk ke dalam bilik. Pakaian aku tukar kepada seluar pendek dan T-shirt hitam. Telefon pintar aku capai dan menghantar beberapa mesej kepada Daniel.
Daniel gilaaa😎
Jangan lupa post kat instagram dan tag sekali kalau tak aku tumbuk muka kau, hahahahahaha
Gurau 😌Yela ayyan oii, nanti aku post la
Siap post sorang -sorang lagi dan caption nanti sungguh menarik minat semua orangKau jangan letak caption merapu pulak. Habis jatuh saham aku ni sebagai instafamousboy
Hahahahahahaha, siapa paling famous?
Tengku daniel la 😒 saya ni hanya adik famous dan awak abang famous . Hahahahahahahaha
Hahahahahahaha, dah lah! Aku nak post lepastu tidur. Esok sekolah pagi weii bukan sekolah petang
Yelayela, goodnight idol 😈
Goodnight abang ipar
Erkkk?
Gurau jela, itu pun nak terkejut sangat
Bluetick. Seen.
"Dah suka dia tak nak mengaku pulak. Nanti terlepas baru padan muka kau Daniel." Sindir Ayyan kuat walaupun dia tahu Daniel tidak akan mendengarnya.
"Azreen pun satu, tak kan lah dia buta yang Daniel tu suka kat dia." Perli Ayyan selamba.
Aku menyimpan telefon di atas meja. Selimut aku tarik sampai tutup seluruh tubuh badan aku. Baru best tidur dengan lampu tertutup lagi.
***
Tbc
YOU ARE READING
I,ILY ✔
Teen Fiction|27|11|2017 - 01|06|2019| p/s : agak cringe kerana belum matang +++saya malas edit " saya suka awak. " - Tengku Daniel - " kita putus. " - Tengku Daniel Bahagia bukan selamanya bersama si dia. Dalam kesedihan, muncul seseorang yang membawa kebahagi...