💣10

3.3K 322 10
                                    

"Hara! Lama lagi ke kau nak terperuk dalam tu. Bukannya nak bincang hal mustahak pun" Seokjin mula melenting apabila kelibatku masih belum kelihatan di ruang tamu. Orang tua ni memang tak tahu apa itu kesabaran.

"Sekejaplah! Aku nak pilih warna rambut baru ni!" terus pintu bilikku diterjah.

"Woi! Kau tak ada adab ke? Main terjah masuk bilik anak dara macam tu saja! Kalau aku bogel tadi macam mana?" turun naik dadaku menahan geram.

"Mari sini kepala kau"

"Nak buat ap--" terus kepalaku ditarik sehingga tersembam ke dada bidangnya. Lambat-laun, patah juga tengkukku dibuatnya. Rambutku dikeringkan lalu didandan seperti yang aku selalu lihat di kaca televisyen.

"Perlu ke dandan macam ni? Kau kata nak bincang perkara kecil-kecil saja?"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Perlu ke dandan macam ni? Kau kata nak bincang perkara kecil-kecil saja?"

"Habis tu, kau nak suruh orang tengok kau dengan rambut macam Mak Lampir ke?"

"Hara! Seokjin! Cepat turun" suara eomma sudah bergema dari tingkat bawah. Aku mengoleskan sedikit pelembap bibir beraroma peach sebelum mengikuti langkah Jin menuruni tangga. Aku lihat seorang lelaki pertengahan abad sedang berbual mesra dengan eomma.

"Hara, duduk sini sayang" eomma menepuk tempat duduk di sebelahnya. Aku tersenyum kekok sebelum melabuhkan punggung di sebelah eomma. Pasangan yang belum aku kenali itu tersenyum manis ke arahku.

"Kenalkan, yang ni Eomma Minjoo. Tu, Appa Seobyul. Diorang ni berketurunan Jeon"

"Kena panggil eomma appa ke?" aku berbisik pada Seokjin. Dia hanya mengangguk dan memberi isyarat mata supaya aku mendiamkan diri

Eomma memberi isyarat mata supaya aku menyalami kedua warga perak di hadapan aku. Belum emas lagi, kawan-kawan. Baru 40's.

"Manis budaknya. Nilah Hara ya? Sekolah lagi, kan?" aku hanya mengangguk. Walaupun aku nakal di sekolah, tapi aku agak segan untuk bertemu orang baru lebih-lebih lagi yang berusia.

"Kami datang ni cuma nak bersuai kenal terlebih dahulu. Cuma nanti kami akan tanya tuan punya badan dua-dua belah pihak. Kalau kedua-duanya setuju, hujung bulan ni kita berbesan ya, Yejeong" aku menelan ludah kesat. Kahwin? Ini bukan utopia, ini realiti.

"Kau nak kahwin tak bagitahu aku pun" bisikku pada Seokjin. Lelaki itu menghela nafas kasar.

"Bukan akulah, gila"

"Habis tu, takkan Namjoon pula?"

"Eh, budak ni aku sekeh kepala biar koma setahun baru tahu. Diorang ni datang merisik kau"

"APA?!" suasana menjadi hening seketika apabila suaraku melantun tanpa kawalan.

"Hara okey ke, sayang" soal Eomma Minjoo.

"O-okey. Semuanya baik-baik saja" aku menggaru kepala yang tidak gatal sambil tersenyum kekok. Segan pula apabila aku menjadi pusat perhatian ketika ini.

"Kami minta diri dulu. Minggu depan, kami bagi kata putus" setelah kereta mereka menderu meninggalkan perkarangan rumah, eomma tersenyum manis ke arah aku.

"Dah besar panjang dah anak eomma. Tak lama lagi, eomma nak dapat menantu sulung walaupun langkah bendul" puncak kepalaku diusap lembut.

"Kalau eomma dah muak, tak nak tengok muka Hara dalam rumah ni, boleh bagitahu Hara. Hara boleh keluar dengan senang hati. Tak perlulah sampai nak kahwinkan Hara untuk dijadikan alasan supaya Hara keluar dari sini. Semua orang pentingkan diri! Tak pernah nak jaga perasaan Hara!" aku hamburkan semuanya. Aku berlari masuk ke bilik dengan air mata yang bertakung. Pintu bilik aku hempas kasar.

Pn. Kim memandang Seokjin. Anak sulungnya hanya menjongketkan bahu. Namun, apa pun tanggapan Hara, dia tak kisah. Keputusannya muktamad. Tiada kata dua untuknya.










































{🌟} Vote 😘

[💬] Comment 😍














Salam sayang dari author, love you to the moon and never come back 😘💓

Cikguku Suami Private 💜jjk 💜 (16+) •✓•Where stories live. Discover now