Kapitel 81

1.8K 114 63
                                    

Kapitel 81
"Benzin til en åben flamme"
Olivias synsvinkel:
•••

Jeg har begået tre store fejltagelser i mit liv. Den første var, da jeg som fem-årig vaskede min mors yndlingskjole i rød saftevand. Den anden fandt sted på min tretten års fødselsdag, da jeg inviterede hele klassen, og ingen dukkede op. Den nyeste, og den største af dem alle, er at svigte Link Carter.

     Jeg skulle have sagt undskyld. Måske skulle jeg endda være faldet på knæ midt i den beskidte opgang og klynget mig til hans ankler, så han ikke kunne gå. I stedet frøs jeg på stedet og lod cigeratrøgen kvæle ordene i min hals, så snart jeg trådte ind i den summende lejlighed. Måske blev jeg stoppet af stofferne, der lå udspredt på sofabordet og stanken af bræk, der hang i gardinerne. Men mest af alt var det hans rødsprængte øjne, og det faktum at jeg ikke kunne genkende ham, da jeg så ind i dem. Så jeg lod ham gå og fortrød det øjeblikkeligt. Alligevel var det først efter at have ventet foran hans bygning hele natten, jeg indså, at det måske var for sent at hente ham tilbage.

Ved solopgang ringede jeg til Adam. Ikke så meget fordi han var i mine tanker, men fordi jeg vidste, at han ville tage telefonen ved første ring uden at stille spørgsmål. Som den eneste der ikke kender til min fortid med Link, var han i det øjeblik det perfekte tilflugtssted.

Da jeg om søndagen - tre dage efter mødet med Link - står foran byens lokale café, fortryder jeg allerede min beslutning. Adam er perfekt. Han holder døren for mig og tager min jakke, inden han bestiller mig det dyreste måltid på menukortet. Men da servitricen kommer med min mad, er det eneste, jeg kan tænke, at Link ville have vidst, at jeg til enhver tid foretrækker pomfritter over anretningen af kød foran mig.

"Det er langtidsstegt kalveculotte. "

Fortæller Adam mig, som om jeg skal blive imponeret. Hans kobberfarvede hår er redt pænt tilbage på en måde, der komplimenterer den lyseblå skjorte, han er iklædt. Den er nystrøget og knappet helt op i halsen på trods af sommervarmen. Link ville hade sådan en skjorte. Han sagde engang til mig, at stive kraver er noget fanden har skabt for at minde os om, at vi en dag holder op med at trække vejret. Tanken får mig til at smile for mig selv. Adam tolker det som om, at jeg kan lide maden og smiler tilbage.

I virkeligheden får jeg det dårligt af at se på det røde stykke kød, der svømmer rundt på min tallerken i en sø af saft og fortyndet blod. Jeg prikker fraværende til det med min gaffel, mens Adam snakker om sit studie, og de fremtidsplaner han allerede er ved at lægge.

"... Så nu mangler jeg kun et enkelt semester, inden jeg skal igang med mit afsluttende bachelorprojekt. "

Jeg løfter først blikket fra min tallerken, da hans stemme dør ud og stilheden kryber ind over bordet. Han ser på mig med et afventede udtryk og en halv kartoffel ventende ud for hans læber.

"Det lyder spændende. " Fortæller jeg ham uden at have hørt et ord af det, han netop har sagt. Han sænker gaflen og opstiller et bekymret ansigtsudtryk.

"Er der noget galt?" Spørger han.

"Du virker stille. "

Jeg skærer et stykke kød ud og putter det i munden, mens jeg forsøger at mønstre et troværdigt smil. Det føles som ansigtsmaling til fastelavn. Stift og påklistret.

"Jeg har bare mange ting at tænke på for tiden."

Siger jeg, selvom der i virkeligheden kun er én eneste ting i mine tanker såvel som i mit hjerte: Drengen der, for hvad der virker som en evighed siden, skubbede døren op til netop denne café og bestilte en kop sort kaffe, mens jeg drak milkshakes med mine venner. Den samme dreng der nogle måneder senere sad overfor mig i nøjagtigt denne bås og holdt min hånd ind over bordet, så alle kunne se det. Alt herinde minder mig om ham. Det er som om, han er i selve luften, og jeg indånder en del af ham, hver gang jeg fylder mine lunger.

Se Mig | AfsluttetWhere stories live. Discover now