Jana is Mara vanaf nu. Iemand problemen mee?
{Maud}
Madelief en Ava zitten naast me. Mara zit verderop met haar zusje te kletsen. Mara is de zus van Zoëy en ze zijn heel close. Het is jammer dat Zoëy en Lara niet een beetje meer op elkaar lijken, waarom hebben Lara en ik altijd ruzie?
'Maud?'
Ik kijk op. Madelief en Ava staren me aan.
'Ja.' Zeg ik.
'Gaat het wel?' Madelief pakt mijn hand en knijpt erin.
Ik haal m'n schouders op. 'Ik mis Amerika. Ik mis Thomas.'
Ava slaat haar armen om me heen. 'Sorry.'
Ik voel de tranen rollen. 'Het is niet jullie schuld.'
Madelief slaat ook haar armen om me heen.
Met z'n drieën zitten we te huilen.
Ik zie hoe afkeurend Lara me aankijkt, maar het boeit me vrij weinig. Oké, het maakt niet uit wat ik doe. Lara zal me altijd stom en irritant vinden. Dan kan ik net zo goed stoppen met m'n best doen en mezelf uitsloven. Ze kan het zelf vast allemaal wel fixen. Ze heeft Zoëy, Marijn en Iris om haar te helpen. Ik heb Ava, Madelief en Mara.
'Ik wil gewoon naar huis.' Zeg ik.
'Nog een uurtje.' Zegt Madelief. 'Of ga je jezelf ziek melden?'
'Ik denk dat ik gewoon naar huis ga.' Zeg ik.
'Moet ik mee naar het OLC (Open Leer Centrum) om je ziek te melden?' Vraagt Ava behulpzaam.
'Ik denk dat ik niet naar het OLC ga. Ik zeg het wel tegen een conciërge en ik verdwijn gewoon.' Ik sta op en zwaai slapjes naar Ava en Madelief. 'Ik zie jullie morgen wel weer.'
'Tot morgen.' Zegt Ava.
'Tot morgen.' Zegt Madelief ze kijkt bezorgd. 'Bel me oké?'
'Doe ik.'
Ik loop wankel naar het kantoor van de conciërge. Ik loop langs Lara en haar groepje.
'Maud, waar ga je heen?' Roept Lara.
Ik draai me om. 'Naar huis.'
'Waarom?' Vraagt Marijn.
'Ik ben ziek.' Zeg ik en ik wil weer verder lopen.
'Jij bent niet ziek.' Zegt Lara. 'Je bent schoolziek en een aanstelster.'
Ik kijk haar boos aan.
'Lara, laat je zus met rust.' Zegt Zoëy. 'Ik denk dat Maud zich echt niet lekker voelt. Wordt maar weer snel beter Maud.' Het laatste zegt ze tegen mij.
Lara kijkt Zoëy kwaad aan en loopt naar het kantoortje van de conciërge. 'Mijn zus Maud Andrews wil naar huis. Maar ze heeft geen toestemming van onze moeder.' Zegt ze. Ze draait zich om en lacht vals.
Ongelofelijk. Ik draai me kwaad om en plof weer naast Ava en Madelief neer.
'Alles oké?' Vraagt Ava.
'Nee.' Bries ik. 'Maar whatever. Ik pak m'n zusje wel terug als ik thuis ben.'{Lara}
Met een geïrriteerd gevoel loop ik het lokaal in. Nog twee uurtjes. Nog twee nare uurtjes. Mentoruur en Engels. Ik plof neer op een stoel en ik verwacht Marijn, Iris of Zoëy om naast me te gaan zitten, maar Zoëy loopt naar Lukas, haar vriendje en Marijn en Iris gaan naast elkaar zitten. Kut.
'Is deze plaats vrij?'
Voor me staat een nieuw meisje. Ik heb haar nog nooit gezien. Ze ziet er best stoer en aardig uit, maar ik doe alsof ik het niet zie.
'Sure.' Zeg ik en ik doe alsof het me allemaal niks kan schelen.
'Ik ben Raeven.' Zegt het meisje. 'Noem me maar Rave.'
'Lara.' Zeg ik en ik schudt haar hand.
'Leuk je te ontmoeten Lara.' Zegt Raeven. 'Je bent de eerste normale persoon die ik heb gezien sinds ik vanuit Amerika ben verhuist.'
Ik kijk verbaasd op. 'Kom je uit Amerika?'
'Yep.' Raeven veegt een paar haren naar achteren. 'Ik zat op Opportunity High.'
'Zat jij op Opportunity?' Vraag ik met grote ogen. 'Ik kom ook uit Amerika en als ik op mijn negende niet zou zijn verhuist zou ik nu ook op Opportunity zitten!'
Raeven lacht. 'Dat verklaart! Ik vroeg me al af hoe een Nederlandse zo normaal kan zijn!'
We lachen samen.
'Waarom ben je verhuisd!' Vraag ik.
'Mijn moeder komt uit Amsterdam. Daar heeft ze jaren gewoond. Ze wilde terug of zo, maar mijn vader wilde niet. Ze kregen ruzie en nu zijn mijn zus River en ik samen met mijn moeder naar Nederland gekomen.'
De les is al begonnen, maar mentor uur is saai. Volgens mij stelt de mentor Raeven voor, maar Rave en ik praten gewoon door. Ik merk dat Raeven en ik best goede vriendinnen zouden kunnen worden.{Maud}
Laatste uur. Mentoruur.
'Jongens. Meisjes. Mag ik jullie aandacht?'
Madelief en ik stoppen met praten en kijken zijn kant op. Ik zie dat Ava en Mara meer moeite hebben om hun conversatie stop te zetten. Net zoals bijna iedereen in de klas eigenlijk. Het is zo oneerlijk dat we het laatste uur mentoruur hebben.
'We hebben vanaf morgen een nieuwe leerling in de klas.' Zegt de leraar. 'Ze heet River en komt uit Amerika. Ik geloof zelfs dat ze uit dezelfde stad komt als jij, Maud. Daarom dacht ik dat het leuk zou zijn als jij haar een rondleiding zou geven.'
Ik knik en sta op. 'Mag Madelief mee?'
'Natuurlijk.'
Samen met Madelief loop ik naar de gang, waar een best wel aardig uitziend meisje staat te wachten. 'Hey.' Zeg ik.
'Hey.' Zegt ze. 'Ik ben River.'
Ik ben verbaasd dat ze Nederlands spreekt. 'Hoi. Ik ben Maud en dit is Madelief.'
Ik begin te lopen en terwijl ik River van alles en nog wat vertel over de school en Nederland leer ik haar ook meteen beter kennen. River is aardig en grappig, ik denk dat we best vriendinnen zouden kunnen zijn. Ik kom er ook achter dat Rivers zusje Raeven bij Lara in de klas is gekomen. Ik heb medelijden met Raeven en ik hoop dat Lara de mogelijke vriendschap tussen mij en River niet onmogelijk gaat maken.{Amber}
De deur gaat open en ik zie Lara binnenkomen. Naast haar lopen Zoëy en een meisje die ik nog nooit heb gezien.
'Mama, dit is Raeven.' Zegt Lara. 'Ze is nieuw en komt ook van Opportunity High.'
Herinneringen flitsen voorbij. 'Leuk lieverd.' Zeg ik. 'Hallo Raeven, welkom.'
'Dank u mevrouw.'
'Zeg maar Amber hoor.' Glimlach ik. 'Ook leuk om jou weer te zien Zoëy.'
'Jou ook Amber.'
'Wij gaan naar boven.' Zegt Lara. 'Huiswerk maken.'
'Willen jullie niet eerst iets drinken?'
Voor iemand iets kan zeggen schudt Lara haar hoofd. 'Nee, we halen zo wel wat. We hebben het echt heel druk. Nederlands, wiskunde, Frans... echt niet te doen.'
Ik knik dat ik het begrijp.
Raeven en Lara rennen de trap op.
Zoëy zwaait kort naar me en loopt dan achter haar vriendinnen aan.
Geen 10 seconde later zwaait de deur opnieuw open. Het is een hele groep meiden.
'Hoi mam.' Zegt Maud enthousiast. 'Dit is River. Ze is nieuw en van Opportunity High. Is het goed als we hier even wat drinken en daarna de stad in gaan?'
Ik knik. 'Heb je geen huiswerk meer?'
'Nee.' Zegt Maud. Ze wijst op de bank.
Het meisje genaamd River ploft neer op de bank. Mara en Ava gaan naast haar zitten. Madelief en Maud lopen naar de keuken om drinken te pakken.
Ik blijf werken aan mijn verhaal. Mijn verhaal. Misschien schrijf ik er een boek over, nu het allemaal over is. Maar misschien vraag ik dan om problemen en krab ik onnodig oude wonden open.
Na een halfuurtje vertrekken Maud en haar vriendinnen weer.
Ik blijf alleen achter en staar naar mijn computer scherm. De woorden lijken door de kamer te zweven. Ik wordt er horendol van. Ik klap het scherm dicht.
JE LEEST
Together Strong
Mystery / ThrillerDeel een: Amber en haar tweeling broer worden naar een internaat in Amerika gestuurd, Amber vind het niet erg, ze is haar ouders liever kwijt dan rijk, maar drama blijft haar en iedereen met wie ze te maken heeft achtervolgen. En dan gaat er iemand...