Bab 22

1.5K 170 6
                                    

Aiman berdiri di hadapanku. Sebelah bahu menyandang bagpack hitam. Hujung bibirnya menjongket ke atas. Senyumannya hampir tidak kelihatan.

          "K-kau buat apa kat sini?"

          Senyuman kecilnya hilang serta-merta. Anak matanya merenungku dengan lama. Dahi berkerut seribu. Aku tersalah cakap ke? Lain semacam aje muka dia.

           "Kau dah makan?" Soalnya.

           Tik!

           Nina menekan hujung pennya. Mata pen bergeseran dengan permukaan kasar. Tulisannya yang sentiasa kemas dan berjarak kini berangkai dan cakar ayam. Pandangannya ditalakan hanya ke kertas catatan itu. Langsung tidak berganjak. Tapi aku tahu, dia memasang telinga.

            Aiman masih menanti jawapanku. Begitu juga dengan penghuni kafe di situ. Sejak kebelakangan ni, aku perasan populariti Aiman melonjak naik. Ada yang kata sebab orang ramai tertanya-tanya sehodoh mana girlfriend dia. Lawak.

            Aku terus memerhatikan Nina. Bibir bawah dia gigit. Menahan nafas. Berpura fokus dengan tugasannya. Aku mungkin hodoh—tapi aku tak bodoh macam yang orang lain sangkakan.

           Aku tahu sangat perasan dia sekarang. Aku dah familiar dengan perasaan tu sekarang. Perasaan yang dia rasakan sekarang, sama macam perasaan aku setiap kali aku nampak Khai dan Hazel. Rasa sakit tu—aku sendiri tak dapat nak jelaskan. Nafas tertahan, senyuman paksa—aku palsukan semua reaksi dan ekspresi semata-mata nak tipu dia. Nak yakinkan dia yang aku okay walaupun aku tahu aku tak pernah okay.

            Cuma... beza aku dengan Nina, dia tak takut nak beritahu orang yang dia masih nakkan Aiman. Aku? Nak bersua muka dengan Hazel pun malu. Rasa hina sangat sebab jurang di antara kami.

            Aku... aku tak nak buat orang lain rasa macam apa yang aku rasa. Aku tak nak.

            "Jom. Kita keluar makan." Suara Aiman menyentapku dari lamunan.

            Aku kembali menatap Aiman. "Kau boleh pergi sendiri. Aku tak nak."

            "Aku ajak makan aje."

            "Aku cakap aku tak nak, aku tak naklah!" Bentakku, membuatkan banyak alis terjongket. Aku bingkas bangun. "Aku... aku dengan kau dah tak ada apa-apa."

            Zul dan Leena menekup mulut. Saling berbisik antara satu sama lain. Orang lain turut serta.

            "Part mana yang kau tak faham?" Mataku tidak berkerdip memandang Aiman. "Kau tahu tak disebabkan kau, orang ramai perlekehkan aku? Okay! Aku tahu aku tak cantik—tapi bila aku dengan kau," Aku mengeluh sinis. "You can't even imagine how I feel. So Aiman, for the last time, aku merayu sangat. Tolonglah. Berhenti kacau aku. Kalau kau nak buat aku feel bad about myself, nak beritahu aku yang aku tak setaraf dengan orang macam kau, congratulations. You did it."

            Aiman pegun di tempatnya. Membisu. Tak sanggup berada di situ lebih lama, aku terus mengemas barangku dan beredar dari situ. Setelah pintu kafe tertutup, barulah bisikan orang reda.

            Aku sempat menoleh ke belakang. Melihat Aiman yang tidak berganjak walau seinci pun dari tempatnya. Pandanganku kemudian jatuh pada Nina. Matanya yang sayu meneliti riak wajah Aiman.

             Seingat aku, aku dah sakitkan hati dia—tapi kenapa hati aku pun rasa sakit?

+

2:45 pagi. Kelopak mata masih belum terasa berat. Terlebih kafein, mungkin? Tarikh akhir untuk menghantar tugasan kami masih ada tiga hari lagi, tapi memandangkan belum nak terlelap, elok aku cuba siapkan awal.

Acah-acah SweetWhere stories live. Discover now