KOH- 26

270 15 0
                                    

Ayden berlari tak tentu arah. Dia melepasi kaunter pembayaran. Dia menoleh ke belakang. Tangan diletak ke dada.

"Mummy not here. Fuh."

Ayden menoleh kembali untuk berlari. Tiba-tiba dia terlanggar kaki seseorang lalu terjatuh. Dia mengaduh sakit.

"Hey, sorry. Okey tak?"

Lelaki yang dilanggar tadi mengangkat Ayden untuk berdiri semula. Ayden melibas bajunya lalu muka di dongak.

"I'm okey. Don't worry uncle tinggi."

Lelaki itu ketawa kecil. Dia mencangkung menyamakan paras muka mereka. Rambut hitam Ayden diusap lembut.

"What's your name?"

"Ayden. But, you can call me handsome. And you, what's your name uncle?"
Ayden senyum manis.

"Okey, handsome. Emm..I'm Zarrif. Just call me uncle Rif."

"Can I call you daddy Rif? I already has a mummy. So, I want a daddy. Then I will find a mom because I already has a dad."

Zarrif kerut dahi.
"Why you want to find another dad?"

"Dad is my uncle. Mummy is mummy. Ayden nak cari daddy dan mom pula. So, can you be my daddy?"

Ayden menyilangkan jarinya lalu diletakkan di bawah dagu. Mata dibulatkan.
"Please~"

Zarrif garu kepala.
"Err okey. Panggil la apa yang Ayden nak."

Ayden tersenyum gembira. Zarrif ketawa kecil.

"So, what are you doing here? Where are your mummy and dad?"

"I come here with mummy. Mummy wants to buy groceries. But, I run away."
Ayden sengih tak bersalah.

"Kenapa lari hm?"

"Mummy don't want to buy my favourite chocolate. But I want it. Ayden lari la sebab mummy tak nak beli. Ayden nak merajuk."

Zarrif terdiam lalu senyuman kecil terbentuk.

"Hey, handsome. Listen to me. Tak baik tau Ayden lari dari mummy. Ayden kena dengar cakap mummy. Ayden tau tak mummy kat mana sekarang? Mesti mummy tengah risau sekarang. Suka ke buat mummy risau hmm? Ayden ni good boy ke bad boy?"

Ayden menunduk. Kedua tangan diletakkan di belakang badan.
"But, I want that chocolate."

"Kenapa mummy tak bagi Ayden beli coklat tu?"

"Sebab..."
Ayden angkat kepala lalu tersengih.

"Ayden dah ambik lima jenis coklat. Ayden nak satu je lagi. Nanti tak payah beli dah."

Zarrif ketawa lucu. Kepala digelengkan.
"Ayden ni. Lain kali beli satu je. Nak beli banyak-banyak buat apa? Rosak gigi. Tak handsome dah. Nanti orang panggil Ayden ni ugly."

Tangan Ayden naik menutup mulut. Kepala digelengkan beberapa kali.
"No!"

"Okey, let's go. Your mummy must be worry. Jom cari mummy."

Ayden didukung. Ayden pula angguk laju.

"Nanti mummy marah Ayden macam mana? Daddy tolong back up Ayden okey?"

Zarrif angguk.
"Okey."

"Promise?"

"Promise."

Jari kelingking mereka disilangkan bersama. Ayden senyum gembira. Baru beberapa langkah Zarrif mula berjalan, Ayden bersuara lalu tunjuk ke satu arah.

Key Of HappinessWhere stories live. Discover now