KOH-33

276 15 5
                                    

Zya menongkat dagu memerhati tajam Ayden yang seronok menjamah aiskrim coklat. Kemudian matanya teralih ke arah Irina yang memandangnya dengan satu ribu satu persoalan.

Mata Irina bergerak turun dari melihat muka Zya ke arah perut Zya. Dia kemam bibir apabila melihat perut besar itu. Berapa bulan agaknya?

"Six months."

Irina melihat wajah Zya. Dia kerut dahi.

"Kandungan aku, six months already. Your face shows a lot."

Zya mengusap perutnya. Irina hanya memerhati.

"Wow. Aku tak pernah jangka akan jumpa kau dalam keadaan macam ni."
Irina tertawa kecil. Zya turut ketawa.

"Well, me too. So, how's your life? What are you doing here?"

"I'm fine. I have work. I have family. Aku datang sini sebab..em..kawan aku sakit. That's it. You?"

"Buat check up la apa lagi."
Zya memerli. Air jus tembikai dihirup.

"Yea, macam la aku pernah buat. Tak payah la perli."

"What do you mean by 'macam la aku pernah buat'? Kau nak kata yang kau tak pernah buat check up?"
Pelik Zya bertanya.

Irina ketawa kecil.
"Of course not. Why I need to do it?"

Pandangan Zya jatuh pada Ayden yang sibuk bermain di taman permainan mini di dalam hospital itu. Lepas je habis makan, dia terus pergi bermain.

"Kau jangan tipu aku la. Tu, anak kau. Takkan sepanjang kau mengandungkan dia, kau tak pernah buat check up? Gila ke?"

Irina terdiam dengan pernyataan Zya. Dia terkelu.

"Ak..ak..aku..haha aku lupa la. Ha, betul la. Aku..aku ada buat check up setiap bulan waktu tu. Silly me."
Irina sengaja memukul kepala sendiri.

Zya sudah memandang Irina tajam. Irina menipu. Bukan sehari baru dia kenal Irina, tapi dah lama. Dia dah masak sangat dengan Irina.

"Ohh, so what's your son's name? Mata dia biru tapi rambut hitam. Ikut ayah dia eh? Kau minat lelaki mata biru eh?"

"Ay..Ayden. Cantikkan? Aku yang fikir nama tu. And yea..haha dia ikut mata ayah dia."
Irina sengih menutup kegelisahan.

"Ayden what?"

"What what?"

"Nama dia la. Apa nama panjang dia?"

Irina teragak-agak untuk bersuara. Dia gigit bibir.

"Kau sembunyikan sesuatu. Tell me. What's wrong with you? Who is Ayden? Is he really your son?"

Mata mereka bertentangan. Zya ni selalu dapat tahu kalau dia menipu atau sorokkan sesuatu. Tak sukanya.

"He is not."

"Dia bukan?"

"Yes, he is not my biological son."

Irina memejamkan mata. Kalau boleh dia tak nak ingat detik tu. Detik itu pertama kali dia bergaduh besar dengan Ariel. Dia tak nak ingat detik sebelum keluarganya dapat menerima Ayden.

"Ayden is-"

"Arrk aduh!"
Zya memegang perutnya. Irina pantas berdiri.

"What, why? Kau nak beranak dah ke?"

Zya angkat muka dengan kerutan di dahi. Dia sengih.
"Baby tendang."

Irina buat muka bosan. Mati-mati dia ingat baby dah nak keluar. Gelabah dia tau tak. Zya boleh pula buat muka tak bersalah. Irina duduk kembali.

Key Of HappinessWhere stories live. Discover now