KOH-30

282 12 0
                                    

Irina menghentak meja kasar. Matanya tajam merenung Ariel yang selamba bersandar pada sofa. Irina merengus geram. Dia marah. Dan tak percaya itu alasan yang Ariel bagi atas tindakan gila dia.

"What? You angry, I..na?"
Ariel senyum sinis. Kalau cara halus tak berkesan, dia guna cara kasar.

"Nonsense!"

"Why? Aku just membantu dia. Dan..kau."

"Kau tak perlu pun buat semua tu!"
Keras suara Irina. Irina mengigit bibir.

"So, kalau aku tak buat..kau akan buat? Atau dia? Huh? Bila? Berapa lama lagi? Lima tahun? Sepuluh tahun? Ke sampai kau tua baru nak dekat dia? Hmm..Irina Ferrish??"

Irina terdiam dengan kenyataan Ariel.

"I'm asking you, Irina Ferrish!"

Tegas suara Ariel berkata. Ariel mula serius. Melihatkan Irina yang mula menundukkan muka itu, dia mengeluh.

"Look at me, Rin."

Irina tidak bergerak.

"I said look at me, Miss Irina."

Suara Ariel yang mengarah itu membuatkan Irina mengangkat muka. Bukan senang Ariel nak serius. Kalau dah ada perkataan 'Miss' tu maksudnya dia sangat serius. Tapi Irina dah lama tak nampak Ariel bersikap serius sejak kehadiran Ayden dalam keluarga mereka.

"Sis, what are you waiting for? Are you afraid? Why kau elakkan diri dari dia? Hmm?"

Mata mereka bertentangan. Irina melepaskan keluhan berat.

"Aku bukan ela-"

"Kau guna nama Ina semata-mata tak nak dia kenal kau. Bukan mengelak ke tu?"

Irina mencebik.

"I..he..I don't."

"Do you like him? Answer me honestly."

Irina diam lagi.

"Irina."

Irina melepaskan nafas kasar.
"Yes, I do. So what? If I like him I must make him mine?"

Mata mereka berpandangan lama sehinggalah Irina mengalihkan pandangan.

"He deserves better."
Ayat ini diucapkan perlahan saja. Tapi Ariel tetap mendengar.

"You feel scared aren't you?"

Irina lihat Ariel.

"Kau takut kena tolak? Kau takut kena tipu? Kau takut kena khianat? Same like your first love?"

Irina diam. Ariel tahu segalanya. Sejak mereka tinggal bersama, mereka dah banyak berkongsi rahsia dan kisah silam.

"Look, Irina. Kau tak perlu takut. Aku dapat bagi jaminan pada kau. Dia cari kau selama ni, aku tahu. Sejak grandma bawa kau pergi Spain lagi dia cari kau. Then bila dah jumpa, kau buat-buat tak kenal dia. Kau rasa apa yang dia rasa? Kau masih tak percayakan dia?"

"Kalau dia.....tipu?"

"He is not. Dia tak tipu. Sekarang ni, kau la yang tipu. Kau tipu diri sendiri. Kau kata kau tak perlukan dia. Kau kata kau boleh hidup tanpa lelaki. Mungkin kau boleh, tapi kau tak fikir pasal Ayden ke? Sejak kecil aku yang jadi ayah dia. Dia berhak dapat mummy dan daddy yang boleh bagi dia kasih sayang selamanya. Memang la aku boleh bagi, tapi bila aku dah ada anak sendiri mesti la aku nak jaga anak aku. Don't be selfish."

"Ak..aku tak yakin. Dia boleh ke terima Ayden?"

"Kita kena uji la dulu. I will help you."

Key Of HappinessWhere stories live. Discover now