KOH-50

426 13 2
                                    

"Dengan ini, mahkamah menjatuhkan hukuman kepada tertuduh Eriq Hayes atas kesalahan menculik, cubaan membunuh, langgar lari, pemilikan senjata haram, pemalsuan identiti dan pengedaran dadah. Tertuduh dijatuhkan hukuman penjara sepanjang hayat."

TOK! TOK!

Tongkat itu diketuk dua kali oleh hakim mahkamah.

"Aku tak salah! Bodoh!"

Eriq meronta-ronta apabila dia ditarik oleh dua pengawal. Apabila ternampak kelibat seseorang, dia menjerit marah. Matanya penuh dengan api amarah.

"Kau tunggu nasib kau!! Aku tak akan lama dalam ni!! Kau jangan ingat kau dah menang!!"

Eriq ditarik kasar oleh dua pengawal itu keluar dari mahkamah. Irina hanya memerhati pemergian Eriq dengan pandangan kosong. Selesai. Semuanya dah selesai.

"Jom. Balik."

Ariel menepuk bahu Irina. Irina angguk lemah. Mereka mula melangkah keluar dari ruangan perbicaraan itu.

¶¶¶

Kereta diberhentikan di sebuah rumah. Ariel mematikan enjin kereta.

"Kenapa kita datang sini?"
Irina menyoal.

"Jom. Semua dah ada kat dalam."
Ariel melangkah keluar.

"Semua?"
Irina turut melangkah keluar.

Mereka berjalan beriringan menuju ke rumah itu. Loceng dibunyikan dan mereka disambut oleh Puan Teressa.

"Bagus la kamu berdua dah datang. Masuk la."

Irina dan Ariel melangkah masuk. Mereka hanya mengikut langkah Puan Teressa ke ruang tamu. Irina terkejut apabila melihat orang di ruang tamu itu.

"Irina."

"Grandma."

Laju Puan Rosalia menuju ke arah Irina lalu menghadiahkan satu pelukan.

"Bila grandma sampai? Kenapa tak bagitau dulu?"

Pipi Irina diusap.
"Baru je sampai tadi."

Puan Rosalia senyum nipis. Rambut dan wajah Irina diusap kasih. Tanpa sedar, air mata dia sudah mengalir.

"Grandma ni nangis pula. Kenapa ni?"

"I'm sorry, Irina. I'm sorry. I'm a bad grandma."

"Grandma jangan cakap macam tu."

Air mata Puan Rosalia dilap. Irina senyum segaris.

"Kalau grandma tak tertipu, mesti Aryan hidup lagi. Grandma jahat sebab percayakan Eriq. Maafkan grandma, sayang. Maafkan grandma."

Irina geleng perlahan.
"Grandma tak salah. Jangan salahkan diri sendiri. Okey?"

"Grandma puncanya. Grandma sayang sangat Aryan. Aryan anak grandma. Tapi grandma tak percayakan dia. Grandma jahat. Aryan mesti benci dan kecewa dengan grandma."

Irina memeluk Puan Rosalia. Belakang Puan Rosalia diusap lembut.

"Jangan cakap macam tu grandma. Papa sayang sangat kat grandma. Papa tak bencikan grandma. Dia bangga ada grandma sebagai ibu. Grandma nak tahu tak, papa suka bercerita pasal grandma. Papa selalu senyum bila bercakap pasal grandma. Grandma tak salah. Kita...mulakan balik eh? Buka buku baru. Mulakan hidup yang baru sama-sama."

Key Of HappinessWhere stories live. Discover now