"Hanya aku yang tahu, hanya aku yang menanggung segala erti pengorbanan... Ku tempuhi dengan kedukaan..." Suara merdu itu menyanyi-nyanyi kecil dalam pantri.
"Biarlah aku sendirian tanpa cinta dari menyaksikan sebuah kepuraan. Tibalah waktunya aku harus tinggalkan dia." Masih dengan konsert kecilnya tu sampai tak perasan dah ada orang lain kat pintu masuk pantri.
"Nak tinggal siapa pulak tu?" Selamba Azriel berjalan masuk ke dalam pantri sambil tangan menyeluk saku. Sebenarnya dia off untuk beberapa minggu sebelum mula bertugas di KL. Tapi entahlah, rasa nak habiskan sisa-sisa waktu di tempat kerja aku yang satu ini.
Wah. Sembang. Cakap jela kau nak datang kacau perempuan ni.
Pagi tadi, Tuan Rashid pelik apasal aku masih kat sini. Selalu kalau off, lesap dah aku pergi travel, konvoi superbike dengan kawan-kawan aku keliling sarawak-sabah. Tapi kali ni... Lain macam!
Soalan dia satu je.
"Kau nak dia satu department dengan kau tak kat sana?"
Dan aku lepas dengar soalan tu, tergelak. Boleh boss. Boleh sangat-sangat. Tapi takut perempuan ni jelah resign on the spot. Dia kan benci aku.
"Kena sampuk latu." Terdengar suara kecil dari bibir mungil comel tu, menyedarkan aku dari ingatan hal pagi tadi.
"Apa?" Azriel pandang tajam wanita itu.
"Tak de apa." Terlihat tangan wanita itu mengambil serbuk kopi, dituangkan sedikit ke dalam bekas kecil dan dihidu.
"Apasal tu? Ketagih kopi ke kak?" Mulut Azriel ni boleh tahan juga daripada dulu.
"Pernah dengar tak orang cakap kopi dapat hilangkan bau. Naturalkan balik rongga pernafasan kita." Biasa saja balasan wanita itu, dengan tenang sekali.
"Oh.... Ye ke? Nak try." Azriel dekatkan mukanya dengan muka wanita itu, ingin menghidu juga. Tapi pantas ditarik menghalang Azriel daripada menghidu juga.
"Kamek punya perfume wangi jak. Perfume kitak tu yang bawa kebencian." Selamba lagi balasan, dan terus dengan jelingan maut.
"Oh.... Macam tu ke?" Azriel akhirnya mendekat dan makin mendekat dengan wanita di depannya yang semakin tiada ruang untuk bernafas.
"Kalau dekat macam ni, benci juga? Ke makin suka?"
"Tak apalah, encik. Terima kasih atas pelawaan." Wanita itu membalas dan menolak perlahan badan Azriel, lalu berlalu pergi.
Azriel tersenyum. Baru sakat sikit, dah blah. Tak apa. Tak apa.
"Siapa ajar kau mengorat awek macam tu?" Suara Khai dengan sisa ketawa kedengaran.
"Aku taulah handle awek aku."
"Wah. Baru kenal berapa hari je ni, dah label awek. Kau ni angan-angan tinggi jugak kan." Khai menggeleng kepala dan menarik kerusi untuk duduk.
"Yang kau bukan offshore ke minggu ni?"
"Takde. Tukar jadual. Aku next week."
"Habis kau buat apa kat sini?"
"Ada hal kerjalah. Apa lagi. Bukan macam kau, datang semata nak usyar awek je." Kena sebijik.
"Tapi kan Riel, aku rasa dia tak nak la kat kau. Jual mahal lain macam."
"Ye ke? Kau try gak ke?"
"Takdelah try pun. Cuma dia layan kita macam biasa je. Tak de lebih, kurang pun tak de gak sebab dia hormat orang lain. Sopan betul."
"Aik? Apasal dengan aku tak sopan?" Azriel mencebik. Ini tidak adil.
"Sebab kau gatal kot. Aku tak gatal macam kau."
YOU ARE READING
Sumpahan Cinta Dari Dia
RomanceKalau ini sumpahan cinta yang dia pernah katakan pada aku dulu, kini aku percaya. Aku cinta mati sama dia.